Hoe zwangerschapsyoga mij helpt ontspannen en bewust beleven

Hoe zwangerschapsyoga mij helpt ontspannen en bewust beleven

Sinds een paar weken volg ik online de training zwangerschapsyoga. Van de bekkenfysiotherapeute kreeg ik tips om beter te ontspannen en te letten op mijn houding. Toen ben ik ook begonnen met zwangerschapsyoga waarbij ik de cursus geheel online kan volgen. Daardoor kan ik in mijn eigen tijd en tempo de trainingen en video’s bekijken. Ik ben erg enthousiast over de impact van zwangerschapsyoga op mijn lichaam en mentale gesteldheid. Ik voel mij meer ontspannen en beleef de zwangerschap bewuster. Ik vertel je graag meer over mijn keuze om deze zwangerschapscursus te volgen. Naast het volgen van de cursus, ben ik ook veel bezig met het luisteren naar meditaties en het lezen van boeken geschreven door Louise Hay. Momenteel lees ik het boek van Jan Geurtz Wijzen naar de maan, wat ook echt een aanrader is. Het voelt heel fijn om op deze ontspannen manier met het ‘nu’ bezig te zijn.

Zwangerschapsyoga: ontspanning en de zwangerschap bewust beleven

Ik zocht gedurende mijn zwangerschap naar mogelijkheden om te ontspannen. Vanwege de pijnklachten bij mijn bekken, werd dit ook aangeraden door de fysiotherapeute. Ik ontving van haar handige tips en meer informatie over houdingen, waardoor de pijn minder werd. Meer ontspanning zou de pijn nog lichter kunnen maken, vandaar dat ik zocht naar een passende cursus. Ik ben al een tijdje geïnteresseerd in yoga, maar nu kan ik online in mijn eigen tijd en tempo zwangerschapsyoga volgen. Dit doe ik door middel van video’s waarin je uitleg krijgt en er yoga op een toegankelijke manier wordt gepresenteerd. Je hebt niet veel nodig, behalve comfortabele kleding, een fijn matje, eventueel een kussen en een tablet waarop je de video’s kunt kijken. Een laptop of telefoon zijn ook geschikt en dan kan je aan de slag. Naast het volgen van de cursus vind ik het fijn houdingen aan te nemen die mij veel ontspanning geven en ademhalingsoefeningen te doen. Voor het slapen gaan luister ik graag naar een meditatie of lees ik uit inspirerende boeken.

Betere voorbereiding op de bevalling

Voor mij heeft deze manier van ontspannen al snel voor veel impact gezorgd. Zo lukt het mij om nog beter naar mijn lichaam te luisteren en geven de ademhalingsoefeningen mij veel rust. Ik ben ook op deze momenten bewuster met de zwangerschap beter. De yogahoudingen voelen prettig en ook de meditaties vind ik fijn. Dat ik het in mijn eigen omgeving op elk gewenst moment kan volgen, voelt ook als een verrijking. Het maakt de drempel om aan zwangerschapsyoga te doen voor mij kleiner. Ook voel ik mij fitter en beter voorbereid op de bevalling. Ik denk dat de ademhalingstechnieken ook goed van pas zullen komen. Niet alleen in deze fase, maar altijd in het dagelijkse.

Herstellen na de bevalling

Ook kijk ik met meer vertrouwen naar het verdere verloop van de zwangerschap. Ik kan werken aan mijn gezondheid, ontspanning en aandacht voor het nu. Ik beweeg op een ontspannen manier en de houdingen bevorderen de energie die ik dagelijks meer heb. Aan mijn herstel na de bevalling kan ik ook werken, dankzij de tips die in de video’s van zwangerschapsyoga zijn verwerkt. Uiteraard op het moment dat goed voelt voor mijn lichaam, maar ik weet nu wat ik zou kunnen doen om mijn herstel te bevorderen. Ik ben erg blij dat ik ben begonnen met de rust en ruimte nemen om meer te ontspannen en het voelt fijn om op deze manier te worden verrijkt met oefeningen en tips. Bewust ontspannen en goede ademhalingstechnieken waren echt aspecten die ik moest leren en ik heb het gevoel dat zwangerschapsyoga, de meditaties en de inspirerende boeken (van Louise Hay en Jan Geurtz) daar een belangrijke bijdrage aan hebben geleverd. Overigens niet alleen voor de fase waarin ik mij nu mag bevinden, maar voor de rest van mijn leven. Het is net als fietsen, dat verleer je niet zomaar.

De nadelen van een online cursus

Omdat ik de cursus online volg, kan ik het inplannen op de momenten dat het mij goed uitkomt. Het nadeel is wel dat je zelfdiscipline nodig hebt om zwangerschapsyoga daadwerkelijk te volgen. Je mist de directe tips van een docent die je kan corrigeren, maar gelukkig is de uitleg in de video’s duidelijk. Ook heb je geen cursisten om je heen die ook zwanger zijn, waarmee je een gezellige periode kunt ervaren. Ik vind het volgen van deze online zwangerschapsyoga ideaal, maar de vorm moet wel bij je passen.

Mijn ervaring met zwangerschapsyoga

Ik hoop dat je het interessant vond om over zwangerschapsyoga en mijn ervaring te lezen. Deze vorm van yoga heeft veel impact op dit laatste trimester van de zwangerschap en ondersteunt mij in deze fase. Ik kan de video’s erbij pakken zodra ik het wil en ik voel mij verrijkt door de inzichten en tips. Je kunt ook in een eerder stadium ermee beginnen, dan kan je de houdingen en oefeningen nog meer eigen maken. Ik geniet bewuster van de zwangerschap, ervaar meer ontspanning én ik mocht de kracht van adem ontdekken. Bovendien vind ik het erg waardevol dat ik meer heb geleerd over het herstel na de bevalling. Zwangerschapsyoga zit in mijn zorverzekeringspakket, waardoor het wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Misschien handig om daar naar te kijken mocht je ook interesse hebben.

Heb jij al een keer yoga geprobeerd? Is het iets voor jou?

Dagmar

Follow me on Facebook ☆ Bloglovin ☆ Twitter ☆ Instagram

Geef een reactie

CommentLuv badge

Lees vorig bericht:
Tijd voor zelfliefde op Valentijnsdag

Misschien vind je Valentijnsdag een commerciële bedoeling, misschien ben je er fan van. Ik vind de dag een mooie reminder...

Sluiten