Sport – Hoe begin je met hardlopen?

Sport – Hoe begin je met hardlopen?

Er is een wonder gebeurd! Zojuist heb ik les tien van Evy afgerond, het hardlopen ging zo lekker en ik voel mij heel erg goed, yay! Slechts enkele weken geleden is er bij mij een knop omgegaan en besloot ik om lichamelijk sterker te worden. En het harde werken wordt beloond, want zaterdagavond had ik een terugval (echt een pijnaanval en geen gevoel meer in lichaam), waarbij ik bang was dat het herstel weer een week in beslag zou nemen. Niet echt handig met een belangrijke week voor je scriptie voor de boeg. Niks daarvan, de volgende ochtend kon ik lachend weer opstaan! Een betere conditie en een sterker lichaam hebben mij hier echt doorheen geholpen. Maar hoe begin je nu met hardlopen? Ik deel de beginstappen zodat je sprongen vooruit kunt maken!
✩ Doel
Bedenk voor jezelf eerst een doel om te gaan hardlopen. Wat wil je met hardlopen bereiken? Wil je afvallen, fit de zomer in of juist aan je conditie werken? Ik heb voor mijzelf het doel gesteld om mij lekkerder in mijn vel te voelen door gezonder de zomer in te gaan. Ook focus ik mij op het verbeteren van mijn conditie, zodat mijn lichaam sterker wordt en meer aan kan. 
✩ Beloning
Natuurlijk gaat het hardlopen niet vanzelf, anders was je er veel eerder met plezier mee aan de slag gegaan, toch? Als je het lastig vindt om jezelf te motiveren, verzin dan een beloning die je ontvangt na het realiseren ervan. Voor mij voelt het als een feestje als ik weer een lichamelijke uitdaging heb behaald, zodat ik echt plezier heb in het verschuiven van mijn grenzen. Daarnaast shopte ik laatst nog een te gekke sportoutfit, ik voel mij eenmaal beter als ik het ook kan uitstralen. Nieuwe items en een fijne look zorgen ervoor dat ik echt wel dat extra rondje loop! 
✩ Kwaliteit
Ik had het net al even over een outfit, maar de juiste hardloopitems vormen een must als je het goed wilt aanpakken. Vergis je niet in hoe belangrijk schoenen zijn. Wil je langere afstanden lopen of liever sprintjes trekken? Ga naar een sportzaak en laat je adviseren over je houding en de juiste schoenen die erbij passen. Investeer liever één keer goed in een paar schoenen, maar ondertussen ook in je lichaam! En aan outfits geen gebrek, de winkels hangen vol met betaalbare, fashionable en functionele sportkleding.
✩ Samen versus alleen
Vind je het lastig om jezelf te motiveren? Ga met z’n tweeën hardlopen! Kies vaste dagen, stippel leuke routes uit en pluk elkaar van die bank. Shop samen sportoutfits en bespreek wat jullie doelen zijn, gezellig om samen te lopen! Houd er wel rekening mee dat het niveau van jullie conditie of doorzettingsvermogen af kan wijken. Vind je het lastig om elkaars tempo aan te houden? Misschien is het dan toch handiger om apart te lopen. Gelukkig loop je natuurlijk nooit alleen, want je kunt ook de handige app Evy downloaden en haar lessen volgen om je hardloop skills te verbeteren. Ik heb de lessen gedownload van de site www.rennenmetevy.nl en deze op mijn telefoon gezet (de versie van 2011). Het enige nadeel is dat je hierbij niet je eigen muziek kunt kiezen, maar de positieve toon van Evy bevalt mij zo goed, dat ik er volop van geniet. En dan is een liedje van Tokio Hotel er tussendoor een extra grappige bonus, want er zijn liedjes gekozen die in 2011 populair waren haha. Funny!
✩ Realiteit
Als je dagen op de bank hangt en opeens de marathon gaat lopen dan is dat echt een top idee! Grapje natuurlijk, want je moet haalbare doelen stellen en voor jezelf bepalen wat er mogelijk is. Voor de ene persoon betekent dit dat hij/zij binnen een maand het gewenste doel behaalt en anderen hebben hier langer voor nodig. Blijf realistisch en kijk niet naar anderen, maar naar jezelf. Ga geen wedstrijd met anderen aan, maar met jezelf. Kies een uitdaging en bekijk wat haalbaar is om deze missie te laten slagen voor jou! 
✩ Tijd
Ooh wat zou ik graag meteen ervoor willen gaan en de ene na de andere wedstrijd willen lopen. Maar je lichaam heeft tijd nodig om aan deze bewegingen te wennen. Soms is het handiger om, hoe graag je ook harder en verder wilt gaan, net een tandje lager te presteren zodat je een marge opbouwt. En hoe fijn is het om te weten dat je eigenlijk nog meer had kunnen geven? Dan weet je voor de volgende keer dat je het ook gaat halen! Heb geduld en probeer de groei te zien die je keer op keer bereikt, de stijgende lijn hoeft niet verticaal maar mag juist ook geleidelijk verlopen. Dat is beter voor je lichaam en zo voorkom je onnodige blessures. 

✩ Continuïteit
Hé wat is dat nou? Niet opgeven! Doutzen moet ook blijven sporten om in shape te blijven, dus wij moeten ook niet stil blijven zitten als we haar looks willen anders komt er nooit wat van. Prik vaste dagen waarop je je hardloopschoenen aantrekt en laat je niet afleiden door zaken die tussendoor komen. Hoe moe je ook bent, je weet hoe lekker je je voelt na een work-out! Go for it!

✩ Grenzen
Laat je paspoort thuis, want je gaat niet over de grens, deal? Bewaak je grenzen goed, want het is het niet waard om jezelf kapot te trainen om je doel te bereiken. Blijf lief voor jezelf en bekijk per keer wat haalbaar is. Doe je mee aan een hardloopwedstrijd? Ook dan is het belangrijk dat je niet harder gaat lopen dan je aankunt (hoe aantrekkelijk dit ook is in verband met publiek en foto’s die gemaakt worden…). Weet hoe je lichaam werkt en wat er mogelijk is, maar ga niet over je grenzen heen want je betaalt de hoofdprijs vroeg of laat. 
✩ Dromen
Follow your dreams! Dit is mijn belangrijkste tip, want als je bovenstaande al toepast dan ga je je dromen waarmaken. Laat je door niemand vertellen dat je het niet kunt, dat je te slap bent of niet geschikt ervoor bent. Het is jouw lichaam en als jij niet over je grenzen gaat en de tijd neemt om aan jezelf te bouwen, dan weet ik zeker dat je de finish gaat halen, welke afstand het ook is. Mijn droom? Om een hardloopwedstrijd te lopen en ik begin half juni met een wedstrijd van 5 kilometer. Voor sommigen klinkt dit weinig, voor anderen weer veel… Voor mij is het een droom, omdat ik lichamelijk afgeschreven zou zijn voor de maatschappij en dan praten we over precies vijf jaar geleden. Op dit moment werk ik full-time, ben ik bezig met mijn scriptie, heb ik een blog waar ik dagelijks veel plezier aan beleef én woon ik samen. Daarnaast probeer ik lichamelijk sterker te worden, want mijn toekomst heb ik terug! Het was een droom en nu mag ik deze leven, dat gun ik jou ook! 
Ga ervoor en laat je niet tegenhouden voor datgene waar je zo gelukkig van wordt! Die 5 kilometer gaat mij ook lukken, met de juiste training, de juiste sportaccessoires, motivatie en stijgende lijn. Het lukt niet van de ene op de andere dag, maar ik heb geduld en krijg de kans om elke dag een stap voorwaarts te maken. Volg je hart en maak je dromen waar! Als ik het kan, dan kan jij het ook!
Wat vormt jouw doel om te sporten? En hoe motiveer je jezelf?
Liefs, Dagmar 
Follow me on 

Dit bericht heeft 31 reacties.

  1. Weer zo’n fijne en motiverende woorden! Realistische doelen en je eigen grenzen niet overschrijden zijn wel erg belangrijk om het lopen vol te houden.

    X Sara

  2. Evelien

    wat een fijn artikel! Ik ben ook net begonnen en dit werkt heel erg motiverend. :)

  3. Wat een fijn artikel lieve Dagmar. Mooi geschreven! Hardlopen is heerlijk <3

  4. Svenja

    Goede tips! Zelf ben ik 3 jaar geleden begonnen met hardlopen samen met Evy:) Ik dacht toen echt dat ik het nooit zou halen, die 5km. Ook dacht ik dat ik het nooi voor lang zou volhouden, maar nu loop ik al die jaar hard en ben er stiekem wel erg trots op!

  5. Lidewij

    Niet Evy, maar jij moet met mij gaan lopen om me te motiveren! Je woorden werken zo goed!! Ik kocht laatst ook al een sportoutfit, maar het komt er niet echt van nu ik zo weinig vrije tijd heb :( gelukkig is het snel weer zomervakantie!}

  6. Sophie

    Wat een fijn en supermotiverend artikel Dagmar! <3 Ik wilde gisteren écht dolgraag sporten of hardlopen, maar helaas werd ik echt ziek wakker. Ik hoop dat ik me vandaag beter voel, want ik krijg helemaal zin om hard te gaan lopen aan de hand van dit artikel :-D

  7. Alexa Land

    Wat een fijne tips! Voor mij is het vooral belangrijk om mijn hoofd leeg te maken en lekker mijn mobiel thuis te laten! Even rust!

  8. Wat een motiverende tekst zeg!! Ik wil ook gaan beginnen met hardlopen, maar voor mij is het lastig om te beginnen. Ik ben niet de dunste dus wil daar graag wat van af hebben. Hele handige tips, hier ga ik zeker wat aan hebben <3

  9. wat heb je dat leuk geschreven! bij ons in het park organiseren ze regelmatig van dat hardlopen in groepen waar je dan aan mee kan doen! werkt inderdaad beter als alleen!

  10. Manon

    Leuk artikel, ik ben ook ooit begonnen met hardlopen met Evy, wat was dat leuk, maar toen ik de 5km had afgerond en ik verder ging voor de 10 ging het eigenlijk alleen maar slechter waardoor ik het ook minder leuk begon te vinden, nu doe ik het heeel af en toe en naast dat heb ik een andere sport gevonden die ik erg leuk vind :)

  11. Justine A

    Wat een fijne tips met veel motiverende woorden. Ik ben begonnen op de loopband, daarna de bootcamp en toen kreeg ik een boost en nu ga ik ook wel eens “zomaar”. Dan ren ik met RunKeeper, een fijne app die bijhoudt waar, hoe lang en hoe hard je loopt!

  12. Lauriëtte

    Fijn artikel! Hoor zoveel goede dingen over Evy, misschien ga ik het ook eens proberen! :)

  13. Natascha

    Wat een goede tips! Zelf heb ik gister net les 4 van Evy afgerond, en vind het ook enorm motiverend dat je zoveel vooruitgang ziet.

  14. Beautyjuf

    Wat een goed artikel! Ondanks dit, zie ik mezelf niet hardlopen. Ik heb enkele jaren geleden twee knieoperaties gehad. Deze sport is te intensief voor mijn knietjes. Het lijkt me wel heerlijk om te doen: buitensport én met deze zonnige dagen is het helemaal genieten! Wel spring ik af en toe op de racefiets. Ook heerlijk!

  15. Super handige tips zeg! Ik ben nog steeds aan het proberen te beginnen met hardlopen. Mijn probleem is alleen dat ik niet weet wáár ik moet hardlopen.

  16. Ellen

    Handige tips! Vorig jaar ben ik begonnen met lopen maar ik ben door mij knie gezakt of voet omgeslagen of… Geen idee wat ik gedaan heb, maar ik heb nog steeds last in mijn rug en ga nog steeds elke week naar kinesist. Voorlopig hou ik het bij zwemmen :)

  17. Naomi

    Wat een leuk artikel! Het zijn handige tips! Succes met hardlopen!

  18. Wat fijn dat je ook al vooruitgang merkt als je een terugval hebt. Merk je ook verschil met je moeheid nu je zo aan het hardlopen bent?

  19. Robin

    Ik wil zo graag beginnen, maar het komt er steeds niet van.
    Thanks voor dit artikel! :)

  20. Wat grappig dat dit precies de week online komt waar in ik ben begonnen! Moet inderdaad wel nog goede schoenen aanschaffen en een sport bh, maar wilde niet veel geld uit geven aan iets wat ik misschien toch niet zo leuk vind. Maar dat vind ik wel! Nu maar hopen dat ze mijn maat nog hebben ;)

  21. Dat van die vaste dagen werkt inderdaad! Heb nu vaste dagen (ma, wo vr) en ga altijd smorgens, zodat ik mn dag lekker fit begin! En omdat ik weet dat ik na een dag werken geen zin meer heb.. ;)

  22. Ise

    Goed bezig! Hopelijk motiveer je heel veel (chronisch zieke) mensen om ook te gaan sporten :D Het geeft je zo’n goed gevoel!

  23. Kim

    Leuk artikel! Ik heb broeken die ik niet meer aankan en wel zou willen, en ik sport samen met een vriendin die hetzelfde doel heeft :) werkt voor mij goed maar het kan nog beter (vaker)!

  24. mijn doel is om lekker te sporten en naderhand een trots, tevreden gevoel te hebben. Wel heb ik een vraag: Waar laat jij je sleutels/telefoon? Dit vind ik namelijk altijd een lastige.

Geef een reactie

CommentLuv badge