HEALTH – Sporten met een chronische beperking + tips

HEALTH – Sporten met een chronische beperking + tips

Hardlopen, tennissen, fietsen, dansen… Hoe lekker is het om onbevangen te sporten en te werken aan je lichaam? Om je lijf fitter te maken en sterker dan ooit? Voor iemand met een chronische beperkingen klinkt dit ook als muziek in de oren, maar zo vanzelfsprekend is het dan niet meer. Een chronische beperking vind ik persoonlijk ook een negatieve ondertoon meedragen, maar feit blijft feit dat je langdurig niet alles kunt doen ook al zou je dat nog zo graag willen. Chronische aandoeningen en ziektes zijn er in ontzettend veel varianten, in dit artikel lees je mijn ervaring over sporten met het Chronisch Vermoeidheid Syndroom en Fibromyalgie. Ook deel ik zes tips voor als je ook deze uitdaging wilt aangaan. Als je gezond bent dan heb je duizend wensen, als je ziek bent, heb je er maar één.

Mijn ervaring

Sommigen weten het al en anderen niet, maar ik kamp met klachten waarbij ik op sommige dagen enorme vermoeidheid en pijn in mijn lichaam kan ervaren waardoor ik tot niets meer in staat ben (zie mijn artikel van kasplantje naar vrouw in vijf jaar). Deze terugvallen worden steeds minder en ik word lichamelijk steeds sterker, maar dat komt niet uit de lucht vallen. Ik heb namelijk gemerkt dat wanneer mijn conditie beter is, ik ook sneller herstel van een terugval en dat is zo’n opluchting. Alleen is het extra zwaar om bij pijnaanvallen toch door te zetten en over te gaan in beweging en sporten om ergere terugval te voorkomen. Maar zo gewoon is het bewegen voor mij niet, want ik kan het pas echt met plezier oppakken sinds januari, hiervoor was het dagelijkse leven voor mij al een sport op zichzelf.Ik loop op dit moment drie keer in de week hard met Evy, elke maandag ga ik naar de sportschool voor een groepsles Body Balance en ik doe mee met de #JuneJumpRope Challenge en de Squat- en Plank challenges. Vijf jaar geleden kon niet eens zelfstandig uit bed komen of mijzelf aankleden, bizar. 

Mijn leven is heel erg veranderd en mijn lichaam verandert mee, daar moet ik ook erg aan wennen. Mijn coördinatie was vooral erg grappig (ik kon soms niet helemaal inschatten welke lichaamsdelen ik bewoog en welke ik vergat) en daar werk ik nu aan, maar ik word dankzij de oefeningen ook sterker. Zo hoef ik bijvoorbeeld niet meer te vragen of iemand mijn tas kan tillen, want dat kan ik eindelijk zelf (ook na een lange werkdag!). Het sporten kost mij kracht, maar ik krijg er ook veel energie voor terug en zo werkt de boost als ik een Evy les heb gehaald verslavend. Ik houd mij braaf aan de schema’s, maar als het een dagje niet gaat dan accepteer ik dit ook. Ik moet rekening houden dat ik niet over mijn eigen grenzen heen ga, want dat kost mij extra hersteldagen en daar schiet niemand iets mee op. Ik geniet volop van de momenten dat ik lichamelijk iets heb bereikt en ik ben erg gedisciplineerd, omdat ik zie dat mijn lichaam in een vlot tempo fitter wordt nu ik dagelijks sport. Dat is het immers nooit geweest, hoe fijn dat het nu wel lukt! Mijn doel? Ik heb half juni mijn eerste hardloopwedstrijd van 5 kilometer (Run for Kika in Utrecht) en ik zie het moment dat ik die finish passeer al helemaal voor mij. Nu moet ik het nog even waarmaken. maar ik heb er onwijs veel zin in!
Soms is het voor mij ook onwerkelijk dat ik nu het sporten langzamerhand kan oppakken. Het kan weken goed gaan, maar ik moet wel altijd rekening houden met terugvallen, maar dat het verbeteren van mijn conditie loont dat heeft zich al bewezen. Het sporten is voor mij nog elke dag erg speciaal, ook al kom ik soms maar halverwege een challenge of moet ik toch even de les van Evy over doen zodat ik de volgende keer niet achter de feiten loop. Ik besef mij ook dat het sporten met een chronische beperking veel met zich meeneemt, ook al doe ik er soms luchter over. Ik kon jarenlang niet sporten vanwege de vermoeidheid en pijn, maar ik ervaar nu een opening die ik graag met jullie deel. Ik ben niet van de klachten af, want ook als ik hardloop voel ik de extra pijn en dat maakt het niet minder makkelijk, maar het wordt dragelijk en een sterker lichaam neemt veel kansen met zich mee. 

Tips & Trucs
Er zijn veel personen die een chronische beperking hebben en die het sporten ook graag willen oppakken. Mij heeft ‘het leuk’ maken van sporten erg geholpen (bijvoorbeeld challenges aangaan en geïnspireerd worden door lieve vriendinnen), want de focus lag op deze manier minder op pijn en meer op de fijne kant van sporten. Onderstaande tips pas ik met sporten toe en of je nu een chronische beperking hebt of niet, het is altijd handig om deze te betrekken als je sport:
Luister naar je lichaam – Weet waar je grenzen liggen en bewaak deze! Je hebt maar één lichaam en daar moet je het mee doen. Koester het!
Overhaast niets – Sporten kan je zien als een wedstrijd tegen anderen, maar het is er vooral eentje tegen jezelf. Overhaast niets, neem de tijd die jij nodig hebt.
Begin op je eigen niveau – Kijk niet naar wat je omgeving kan, maar naar wat jouw lichaam aan kan en wat je mentaal wilt bereiken. Stel je eigen doelen op basis van je kunnen. 
Houd rekening met hersteltijd – We willen allemaal graag sterk en fit zijn, maar met een race tegen de klok kom je alleen jezelf tegen. Denk goed aan de tijd die je lichaam nodig heeft om te herstellen en houd rekening met net wat meer rust tussendoor zodat het geen teleurstelling is als je lichaam even wat langer nodig heeft. 
Wees niet te streng voor jezelf – Eigenlijk spreekt deze tip voor zich, maar het toepassen is een ander verhaal. Hup, wees eens aardig tegen jezelf en trots op wat je bereikt! Een beloning op zijn tijd mag echt en dat schouderklopje ook!
✩ Geniet van de momenten dat het lukt – Jij gaat er komen, als je dat graag genoeg wilt! Geniet van de hoogtepunten die het sporten je gaat brengen, maar wees niet verdrietig als het even wat minder gaat. Je toont juist karakter als je doorzet of als je even rust neemt op het juiste moment, voel aan wat nodig is en ik weet zeker dat je dan je sportdoelen gaat bereiken!
 
Welke sport beoefen jij of wil jij gaan doen? En heb je een chronische beperking waar je rekening mee moet houden? 
Liefs Dagmar
Follow me on

Dit bericht heeft 40 reacties.

  1. Wat ontzettend knap van je wat jou lichaam nu allemaal kan vergeleken met 5 jr geleden. Wow! Mag je super trots op zijn. En wat knap dat je ondanks de pijn toch doorgaat. Trots op jou! En je nieuwe layout is prachtig geworden <3

  2. Denise

    Knap dat je hier zo over kunt schrijven én zo ontzettend je best doet om gewoon te sporten. Respect topper! <3

  3. Svenja

    Ten eerste; wat heb je een prachtige nieuwe Layout Dagmar(ik zie het nu pas)! Heel mooi strak, maar toch ook vrolijk en helemaal jou! En wat goed dat je zo een artikel schrijft met tips, ik heb echt respect voor je dat je zo een doorzettingsvermogen hebt tegenover sporten. Topper <3

  4. Ik vind het heel knap dat je jezelf boven je ziekte zet en je jezelf er niet door laat hangen. De moed op geven is het slechtste wat een mens kan doen, maar jij vecht terug en dat is met resultaat! Ik heb zelf ook altijd mijn grenzen proberen te verleggen en ondanks mijn beperking heb ik al alles gedaan wat ik wilde. Het is vaak moeilijk, maar ik laat me door niks of niemand kisten :)

    Veel succes nog met de voorbereiding van je loopwedstrijd! You can do it!

    X Sara

  5. Yara

    Lieverd, wat is je lay-out prachtig! Die foto ook rechts, I like it! De tips die je geeft zijn heel goed, zelfs voor iemand die geen fybriomyalgie of CVS heeft. Ik heb mijn hele leven astma en mijn conditie is echt heel slecht als ik niet train… Deze tips pas ik al een poos bij mezelf toe, en het werkt echt!
    XX

  6. Suzanne

    Wat een goed artikel meid. Het leven met een beperking is niet niks. Gelukkig mag ik mijzelf tegenwoordig zo goed als gezond noemen en zijn er nog wel fibro klachten, maar ik heb er geen hinder van. Ik ben weer aan het hardlopen en vind het heerlijk.

  7. Sas

    Heel goed artikel! Je hebt het mooi beschreven. En gaat vast goed komen met de 5 km! :) You can do it!

  8. Joyce

    Wat een motiverend Artikel Dagmar! Je bent echt een voorbeeld voor mij qua positiviteit en doorzettingsvermogen! <3

  9. Sophie

    Allereerst, wat een prachtige layout is het geworden zeg! De foto rechts vind ik ook heel erg mooi <3 En een heel mooi artikel heb je geschreven, je hebt zulk doorzettingsvermogen, dat bewonder ik echt <3 Ik kan me niet voorstellen dat je niet je eigen tas op kunt tillen, maar je hebt het zo goed verwoord. Ik vind ‘t zo knap van je mop <3

  10. Heel mooi geschreven! Ik heb zelf astma dus ik moet mezelf ook iedere keer weer pushen om te gaan sporten. Het voelt dan heel goed als ik het toch weer gedaan heb. Iedereen heeft mindere dagen.

  11. Cindy

    Wat ontzettend mooi geschreven Dagmar! Erg inspirerend wederom, ook voor mensen zonder chronische beperkingen die sporten! Goede tips!

  12. Justine A

    Ik vind het zo knap hoe jij je er elke weer doorheen slaat! Echt inspirerend! <3

  13. Door jou artikelen ben ik ook echt begonnen met sporten. Ik lees hoeveel plezier je erin hebt, en de energie je ervan krijgt. Maar het belangrijkste is dat je een doorzetter ben, je bent een inspiratie voor me. Ik doe nu vier dagen in de week springtouwen, en ik krijg er energie van en dat voelt goed. Ik vind dit artikel heel mooi geschreven, en heb respect voor je <3

  14. Wauw, ik wist helemaal niet dat je dit had. Wat goed dat je de afgelopen jaren zo vooruit bent gegaan! Dit is een goede inspiratie voor mij om zelf ook te sporten.

  15. Beautyjuf

    Wat een prachtig artikel om te lezen! Tijdens het lezen ervan moest ik aan mezelf denken. Zo’n vier jaar geleden heb ik een whiplash opgelopen. De huisarts dacht aan een hersenschudding. Toen het na enkele weken nog niet over was, werden mijn klachten bestempeld als ‘burn-out’. Het heeft me een half jaar gekost om iemand te vinden die inzag wat ik had: drie nekwervels bleken niet meer op zijn plek te zitten. Deze zijn in een aantal weken tijd op zijn plek gezet. Het herstel heeft nog een jaar geduurd. Helaas ben ik nooit meer de oude geworden: ik kamp nog steeds met enige regelmaat met hoofdpijn. Ook ben ik minder gaan werken, helaas…Het is bij mij niet chronisch, zoals bij jou. Maar, wel een beperking. Wat dat met sporten te maken heeft? Ik deed fanatiek aan yoga. Helaas kan ik veel oefeningen niet meer uitvoeren. Maar, ik heb inmiddels geleerd om naar de positieve punten te kijken, naar wat ik wel kan. De punten die jij aan het einde van je artikel benoemd, herken ik dan ook :-)
    Wat mooi om te lezen hoe jij vooruit bent gegaan. Daar heb je veel energie en kracht voor nodig! Knap! Wees trots op jezelf :-)

  16. Jasmijn

    Wat ontzettend goed van je dat je zo volhoudt! Ik heb zelf scoliose, meerdere bochten in mijn rug. Waardoor ik altijd erg veel last heb van mijn rug, maar ook van mijn nek, knieën en noem maar op. Zelf hou ik ook erg van doorzetten en geef ik niet graag toe, maar af en toe is dat toch nodig. Dit soort artikelen vind ik altijd prettig om te lezen. Dankje voor je tips <3

  17. Kirsty

    Fijn geschreven! Ik vind het feit dat jij ondanks je beperkingen toch zo goed bezig bent met sporten ontzettend inspirerend! <3 Ik ben zelf door jou meer gemotiveerd om ook in beweging te komen en dat is ook wel nodig; ik heb namelijk niet echt een goede conditie. Wat is je layout trouwens prachtig geworden! :)

  18. Joni

    Wauw, wat een mooi artikel Dagmar! Heel mooi geschreven en ook zo persoonlijk. Je bent een echte doorzetter en dat vind ik zooo knap van je. Volhouden hè. Ik ben trots op je. En trouwens: wat is je lay-out prachtig!!! Love it!

  19. Wat is je nieuwe lay out mooi!! Heel fris!

    Terug naar je artikel, mooi geschreven. Echt mooi om te zien hoe ver je al bent gekomen, heel knap van je! En inspirerend. Goede tips heb je iedereen weer gegeven.
    Ik vind het vooral lastig om niet te streng te zijn voor mezelf. Als ik bijvoorbeeld met een challange ben begonnen wil ik ook elke dag iets doen, maar ik merk dat ik nog een dag extra rust nodig heb. Nu gun ik dat mezelf meer, maar het blijft lastig.

  20. Wauw, wat goed dat het sporten zo helpt en dat je er ook plezier in hebt! Momenteel ben ik een combinatie van af en toe dansen, wat oefeningen binnen en soms in de sportruimte, maar ik kan niet wachten tot ik over een paar maanden weer meer kan dansen :) En misschien neem ik ook wel een sportschoolabo voor groepslessen :)

    Enne, wat is je nieuwe lay-out mooi! :)

    Xx

  21. Joyce

    Wat knap van je! Dat kan alleen maar motiverend zijn voor andere mensen! Wat is je lay-out trouwens leuk geworden zeg!

  22. Marion

    Wat fijn dat je weer kan sporten en dat je er zoveel baat bij hebt. Top! Ik herken het wel, ben zelf chronisch ziek. Hardlopen en sportschool is voor mij geen optie, maar als het even kan ga ik wandelen en dagelijks doe ik oefeningen en/of yoga. Vroeger keek ik alleen naar wat ik niet kon, nu kijk ik, net als jij, juist naar wat ik wél. Bewegen naar vermogen zullen we maar zeggen! Ben blij voor je!

  23. Wat ben jij super positief zeg echt knap van je! En je hebt ook een super leuke nieuwe layout

  24. Anne

    Heel fijn artikel en dit geeft echt weer motivatie! Wat ik heb is natuurlijk lang niet zo erg als dat van jou, maar ik ben extreem hypermobiel waardoor ik iedere keer door mijn enkels ga als ik probeer hard te lopen en ik soms dagenlang op bed lig met super last van mijn rug. Ik heb al een aantal maanden niet meer gesport omdat ik zo ontzettend veel last heb van mijn rug. Ik hoop echt dat ik het binnenkort weer op kan pakken! I´m proud of you! x

  25. Echt knap van je en goed geschreven!
    Handige tips ook , ben ook net begonnen met sporten dus die tips kan ik wel gebruiken :D
    xx

  26. Mooi geschreven! Ik denk dat deze tips ook handig zijn voor mensen die gaan beginnen met sporten :)
    Ik zit inmiddels al zo’n 7 jaar op turnen :)

  27. Annelies

    Heel knap van je dat je nu weer zo goed kunt sporten en leuke dingen kan doen! Petje af!

  28. Heel mooi geschreven! en erg herkenbaar allemaal! deze vind ik mooi; Als je gezond bent dan heb je duizend wensen, als je ziek bent, heb je er maar één.

  29. Petra

    Geweldig dat je zo openhartig bent in dit artikel…je kweekt hierdoor begrip en inzicht bij mensen die gelukkig gezond zijn…Prima! want, je doet dit op een manier waar menigeen zijn petje voor mag afnemen…ik doe het in elk geval wel…

    Groetjes Petra

  30. Melanie

    Heel knap van je dat je zover al bent gekomen en vol blijft houden! Daar mag je ook echt trots op zijn! Mooi geschreven ook.
    Ik ben zelf nog aan het zoeken naar een sport die ik eventueel zou kunnen doen, want ik heb chronische pijn in arm, schouder en nek en veel van de sporten die ik voorheen deed zijn toch echt verleden tijd voor mij…dus ik ban met een vriendin samen aan het kijken wat we kunnen gaan doen. En ik wil het ook echt, want ik weet ook dat ik meer energie krijg van sporten en je er weer sterker door word. Ga vooral zo door; je mag echt trots zijn!

  31. Eilish

    Wat een goed artikel! Ik moet zelf ook helaas dealen met een chronische ‘handicap”, namelijk CRPS in mijn rechterhand. Ik kan niets met mijn rechterhand (hoogstens een paar zinnen typen) en elke aanraking is een hel! Ik heb 24/7 pijn, al bijna 7 jaar lang. Helaas kan ik hierdoor ook moeilijk sporten… vaak zeggen mensen, bij hardlopen of skeeleren heb je je hand toch niet nodig, je hebt toch niks aan je benen!? Nou, je hand beweegt wel degelijk HEEL VEEL mee! En zoveel mensen begrijpen dat niet…

    Ik ben echt gek op skeeleren, maar doe het bijna nooit meer, omdat de pijn op dit moment zo ontzettend hoog is… en daar baal ik echt van! Ik zit nog wel op dansen, 1x per week een uurtje, ook hier moet ik steeds vaker even aan de kant gaan zitten, maar ik vind het zo leuk! Dat ik het gewoon nog wil… en ja, dan heb ik veel extra pijn… maar ik wil ook geen kasplantje worden!

    Je mag trouwens echt trots zijn op hoe je hier mee om gaat!

    Liefs,

  32. Klaartje.

    Ik weet wat het is om met een beperking rekening te moeten houden. ik doe Yoga en kan lang niet alles meedoen maar blijf doorzetten want je moet inderdaad je lichaam sterk houden.X

  33. Ise

    Topper! Ik weet precies hoe het voelt, ons verhaal heeft aardig veel gemeen! Ik weet hoe goed het voelt om nu zo sterk te zijn maar ik weet ook hoe rot de periode daarvoor is geweest. Ga zo door meid :D

Geef een reactie

CommentLuv badge