HAPPINESS – 5 tips bij piekeren

HAPPINESS – 5 tips bij piekeren

Een overstromend hoofd vol van gedachtes en het gevoel dat er weinig bij kan, herken je dat? Piekeren kan soms erg vermoeiend zijn, vooral als het langer aanhoudt. Misschien maak je je wel zorgen over geld, gezondheid, school, werk, liefde, een vriend(in) of familielid. Het is niet makkelijk om dan die continue stroom van gedachtes erover stil te leggen. Ik combineerde het schrijven van mijn scriptie met een fulltime baan, het bloggen, samenwonen, het huishouden en een sociaal leven, maar maakte mij ondertussen ook regelmatig druk over geld, werk en mijn gezondheid. Niet bepaald een rustige tijd als ik het achteraf bekijk en ik had dan ook regelmatig hoofdpijn van het piekeren. In dit artikel deel ik tips die mij hebben geholpen om het piekeren te minderen. Let’s go!

✩ Waar pieker je over?
Het is belangrijk om eerst te bepalen waar de stroom van je gedachtes precies vandaan komt. Waar maak je je zorgen over? Waarom houdt dit je zo bezig? Ik moest flink graven voordat ik erachter kwam waar ik mij daadwerkelijk druk om maakte, terwijl het eigenlijk voor de hand lag. Piekeren is een gevolg, maar om het te kunnen minderen moeten we eerst de oorzaak achterhalen. Dit kan best confronterend zijn, maar als je er doorheen komt dan kan je er concreet iets aan doen. Go for it!

✩ Schrijf het op en/of praat erover
Als je continu in je hoofd aan het malen bent over een bepaalde situatie, dan wordt het probleem vaak groter en groter. Je blijft er immers in hangen waardoor je er aandacht aan blijft schenken en het de kans krijgt om te groeien. De oplossing kan zijn om op te schrijven waar je je zorgen over maakt en waar je over piekert. Dit zorgt ervoor dat het niet meer alleen in je hoofd kan blijven malen, maar dat het zichtbaar wordt. Opeens worden gedachtes concreet en het schept duidelijkheid. Zo ligt er standaard een boekje naast mijn bed of zit er een notitieblokje in mijn tas. Ook kan het helpen om er met iemand over te praten, omdat je het dan kunt delen en je de visie van de ander hoort. Misschien ligt de oplossing voor het probleem wel voor de hand! Weet dat je er nooit alleen voor staat!

✩ Focus je op de oplossing, niet op het probleem
Laat je niet afleiden door negatieve gedachtes, maar focus je liever op de lichtpuntjes anders blijf je hangen in de zorgen. Dit kost veel energie die je beter kunt steken in het kijken naar mogelijkheden. Het is flink doorbijten en niemand zegt dat deze fase makkelijk is, maar door te kijken naar kansen in plaats van belemmeringen kom je vooruit. Wees wel realistisch, want soms wil je heel graag voor een oplossing zorgen, maar heb je dit niet in de hand. Loslaten en accepteren kunnen in dit geval ook een oplossing zijn. Grenzen worden zichtbaar als je deze benadrukt, terwijl grenzen vervagen als je je focust op het doel. En soms kan een stapje achteruit ervoor zorgen dat je weer sprongen vooruit kunt maken. Je kunt het!

✩ Van denken naar doen
Stilstaan bij wat je overkomt en bij de zorgen die je maakt is belangrijk, omdat je bewust wordt van het probleem en kunt beoordelen waar de oorzaak ligt. Belangrijk is hierbij wel dat je niet te lang wacht met het ondernemen van actie als dit mogelijk is, want juist door het doen kom je vooruit (tenzij je afhankelijk bent van anderen, in dit geval is het leren loslaten een actiepunt). Je kunt wachten op betere dagen of zelf de schouders eronder zetten om ervoor te gaan. Je hebt zelf in de hand om de afwachtende houding aan te nemen of om aan de slag te gaan. Hard werken wordt beloond en hoe fijn is het als het is gelukt? Just do it!

✩ Never give up on things that make you smile
Dit is misschien wel de belangrijkste tip. Geef niet op waar je voldoening uithaalt, wat je energie oplevert, waar je gelukkig van wordt… Laat je glimlach niet afpakken door de zorgen die je maakt, jouw glimlach is goud waard.

Wat helpt jou om rust te creëren en minder te piekeren?
Liefs Dagmar
Follow me on

Dit bericht heeft 27 reacties.

  1. Fijne tips! Ik pieker met vlagen, maar probeer de laatste tijd bij piekeren een soort mindfullnes ademhaling te doen. Doordat ik focus op mijn ademhaling verdwijnt het piekeren. In het begin best lastig, maar wel heel effectief :)

  2. Heel goed artikel! Vooral dat focussen op de oplossing en niet op het probleem is belangrijk. Anders geraak je geen stap verder. Ik pieker gelukkig niet meer al te veel tegenwoordig :)

    X Sara

  3. Lauriëtte

    Hele goede tips! Het helpt mij heel erg om het op te schrijven en om vervolgens de dialoog aan te gaan. Meestal zijn het gewoon denkfouten (aannames, angst) en als je daar dan achter bent kan je het veel makkelijker laten gaan. Ook werkt hetgeen wat Celine doet! Als ik merk dat ik me druk ga maken probeer ik op mijn ademhaling te focussen! :)

  4. Sophie

    Wat een goed artikel lieve Dagmar, hier kan ik mijn dag heerlijk mee beginnen hihi<3 Bij mij gaat het vooral om het puntje ‘van denken naar doen’, ik wil nog wel eens bij de pakken neerleggen zegmaar haha!

  5. Fijn artikel. Als ik me ergens druk om maak probeer ik aan leuke dingen die ik in het vooruitzicht heb te denken. En ik denk altijd: ‘morgen is er gewoon weer een nieuwe dag’. Uiteindelijk komt alles goed!!

  6. Svenja

    Ooooh ik ben een enorme piekeraar, dus hier heb ik zeker iets aan. Thanks <3

  7. Kim B

    Fijne tips weer! Ik ben echt een rasechte piekeraar.. helaas XD

    Liefs,
    Kim / Vintage & Beauty

  8. Babs

    Leuke tips. Ja, op de achtergrond knaagt er altijd wel een piekergevoel door mijn hoofd.
    Gek genoeg, als ik een dagje uit mijn woonplaats ben, pieker ik een stuk minder en als ik richting huis ga…krijg ik direct weer een benauwd gevoel. Heel vreemd en voor mij begrijpelijk. Soms probeer ik heel hard “stop” te zeggen in mijn hoofd..omdat je soms toch niets kan veranderen en het malen even stil wilt zetten.

  9. Jasmijn

    Goed artikel! Ik pieker ook veel te vaak over veel te veel.. Helaas. Je tips ga ik zeker wel meenemen :)

  10. Kirsty

    Fijne tips! Ik pieker soms echt veel te veel, ik merk dat ik dan eerst écht moet weten wat het probleem is (mijn hoofd is dan echt chaos) en dan kan ik het in perspectief zetten en het oplossen! Het moeilijkst vind ik vaak nog om te weten wat mij het meeste dwarszit.

    1. Ja, dat is heel begrijpelijk. Het is ook niet makkelijk om te achterhalen waar de oorzaak ligt, maar ik hoop dat je er steeds sneller achter kunt komen zodat het piekeren sneller wegebt <3

  11. Joni

    Wat een fijne tips meid! Ooh jouw artikelen helpen me altijd weer, zo fijn. Ik pieker de laatste tijd best veel, ik kan sommige dingen gewoon niet loslaten. Heel lastig, maar opschrijven werkt inderdaad vaak wel ;)

  12. EmmaThings

    Hele goede, fijne tips! Af en toe ben ik ook een echte piekeraar, met allemaal ‘Waarom??’ Dankjewel voor je tips!<3
    X Emma

  13. José

    Prachtige foto allereerst!
    Iedereen heeft wel eens piekermomenten, maar je tips laten inderdaad vaak al een beetje last van je schouders vallen. Zoals Joni hierboven al zegt … van je afschrijven helpt vaak dingen in perspectief te zetten.
    Toppie!!

  14. Justine A

    uhuh, ik kan me hier in vinden. Ik kan ook uren lang piekeren, maar ik kan me er gelukkig ook vrij snel overheen zetten en doorgaan. Handige tips!

  15. Melanie

    Ik heb ook een hele tijd veel lopen piekeren tijdens mijn burn-out ruim een jaar geleden. Was lastig alles weer om te zetten; geen puf en zin in dingen, maar ja. dat hoort bij een burn-out. Ik was zowel lichamelijk als geestelijk echt uitgeput! Maar gelukkig ligt dat achter me en bekijk ik de dingen weer anders. Het is nog steeds niet altijd makkelijk om niet teveel te piekeren, maar word wel makkelijker en kijk ook inderdaad naar de oorzaak ervan en wat ik er aan kan doen! En het van me afschrijven of opschrijven helpt ook; ook trouwens met de frustraties die ik destijds ook heel erg had! Ik bekijk de dingen over het algemeen weer wat positiever….en lachen is en blijft belangrijk ;-).

    1. Wauw dankjewel voor je mooie comment Melanie! Yes, lachen is niet voor niets gezond en ik gun je oneindig veel fijne en plezierige momenten!

  16. Nicole

    Ik pieker erg veel de laatste tijd.. loop maar te malen.. t gaat echter om dingen die gebeurd zijn en dat is lastig.. heb nu medicatie zodat ik makkelijker slaap en minder pieker!

  17. Annelies

    Fijne tips! Ik ben ook zo’n rasechte piekeraar, heel vervelend soms.

Geef een antwoord

CommentLuv badge