Update week 1 – Suikervrij en sportieve challenges

Update week 1 – Suikervrij en sportieve challenges

suikervrij

Een gezonde levensstijl, daar ging ik voor vanaf september. Ik had ontzettend veel goede voornemens en gezonde challenges in gedachten waarmee ik aan de slag zou gaan om sterker te worden. Ook koos ik ervoor om suikervrij te gaan eten (meer over mijn voornemens en de challenges lees je hier). Wat ging er goed en wat kan er beter? Ik geef een update over mijn eerste week!

Suikervrij
Allereerst moet ik zeggen dat het écht niet meevalt om 100% suikervrij te gaan eten. Ik woon samen met mijn vriend en ik heb er zelf voor gekozen om deze weg in te slaan. Toch was ik snel geneigd om mee te gaan in ons vertrouwde eetpatroon en daardoor het suikervrije stuk minder te hanteren. Maar het voelt echt zoveel beter als ik minder met het eten van suikers, dat ik mijn gezondheid voorop zet. Ik heb besloten om drastisch te minderen met het eten en drinken van suikers, want dit was echt tot verslavende hoogte. 100% suikervrij was misschien wat hoog gegrepen, maar goed om te proberen. Voor mijzelf om het leuk en dragelijk te houden hanteer ik nu de 80 – 20 regel, waarbij ik alsnog veel minder suikers binnenkrijg dan ik ooit heb gehad. En dit voelt heel erg goed! Zeker in combinatie met sportieve challenges en voldoende beweging.

Maandag 1 september
Wohooo de week begon goed met een lekker fruitontbijt voor het douchen. Na het douchen ging ik voor yoghurt met studentenhaver en cranberry’s. Die maken van je ontbijt echt een feestje. Het gaf echt een kick om ondanks de pijn in mijn lichaam toch les 22 van Evy af te ronden in de avond en de challenges (squat en plank) aan te gaan. Het ging echt lekker! Ook heb ik voldoende gedronken dankzij de spa-flessen die ik prominent op tafel heb gezet, echt een goede reminder! Ik at geen tussendoortjes en had geen last van afkickverschijnselen vanwege vermindering van het eten van suikers. Wel kreeg ik af en toe de neiging in iets extreem zoets, maar door het drinken van water verdween dat sneller naar de achtergrond.Ik had verwacht dat ik last zou krijgen van hoofdpijn, maar ook dit bleef weg, yay!

Dinsdag 2 september
Na het opstaan gelijk de oefeningen doen voor de challenges, dat was een pittig begin! Dit werd beloond met een heerlijk ontbijt met Hero fruitontbijt inclusief onder andere mango (echt mijn favoriet) en twee broodjes met kaas erbij waarop ik basilicum had gelegd in de vorm van hartjes, cute! Overdag dronk ik wederom genoeg dankzij de spa-flessen, echt een goed idee omdat het zo opvallend is en je er steeds aan wordt herinnerd te drinken. Ik had gezonde broodjes gemaakt naar werk, superlekker. Ik maakte zelf lasagne voor het avondeten en ook dit was een succes. Heerlijk!

Woensdag 3 september
Een ei maakt mij blij! Ik was iets eerder opgestaan zodat ik oefeningen kon doen én een eitje kon bakken. Dit was echt heel lekker, juist om doordeweeks te eten en tijd te nemen voor het ontbijt. Ik dronk veel thee (zonder suiker uiteraard) op werk en toen kwam het moeilijkste: een collega trakteerde op onwijs lekkere taart. Het ging goed totdat ik geen ‘nee’ kon zeggen, het zag er verrukkelijk uit! In de avond ging ik daarom aan de slag met les 23 van Evy, er moest wel gewerkt worden aan het lichaam natuurlijk.

Donderdag 4 september
Ah even een rustdag met squats, heerlijk! Ik voel mijn spieren in de benen echt wel, toch even afzien maar zeker goed te doen. Genoeg drinken en goed eten zorgen voor een sneller herstel. En ooh ik moet ook eens leren eerder naar bed te gaan! Ik had de flessen even niet op tafel gezet, maar dan vergeet ik voldoende te drinken toch sneller. Hmmm… toch nog even zo houden dus! En even een totale rustdag kon eigenlijk ook geen kwaad, lekker om even op te laden en bij te komen.

Vrijdag 5 september
Wohooo happy weekend! Gelukkig kon ik mij inhouden met het letterlijk inluiden en hield ik mij netjes aan fruit tussendoor, voldoende water, een goed ontbijt en een lekkere lunch bestaande uit gezonde broodjes. Als avondeten gingen we voor rijst met kip, nootjes en salade. Het vulde goed en het was ook nog eens heel lekker! En toen ik in de avond zin had om wat te snacken, kwamen de worteltjes op tafel. Stiekem heel lekker, vooral als je zo op dreef bent om gezonder te leven. Ook de challenges kon ik afvinken, superfijn!

Zaterdag 6 september
Deze dag liep anders dan gepland, aangezien ik heel slecht had geslapen en ik met veel pijn wakker werd (het voelde alsof er een tram over mij heen had gereden, niet erg relaxt). Er is ook echt geen touw aan vast te knopen wanneer zoiets kan opspelen. Energie was weg en ik had last van een flinke terugval (voor de nieuwe lezers: ik heb CVS en Fibromyalgie). Ik kon de hele dag vrij weinig ondernemen, lag vooral veel op de bank en dat terwijl we naar de dierentuin zouden gaan. Flinke domper, maar de dag sloten we goed en fijn af omdat we langs gingen bij vrienden. Dit gaf ook veel energie en het was onwijs gezellig. Ik had veel water gedronken, maar qua eten minder opgelet aangezien ik geen kracht had om zelf eten klaar te maken en mijn vriend dit deed. Echt superlief dat hij zo heeft geholpen. Echt bizar dat ik vroeger soms wel twee weken last kon hebben van een terugval en het nu een dagje duurde. Een positieve én zichtbare verbetering!

Zondag 7 september
Yay anti-koekjes dag! Het is gelukt om de tussendoortjes goed te laten staan. De pijn was in de ochtend nog wel aanwezig, maar trok in de loop van de dag aardig weg. De dag begon met veel water drinken bij het ontbijt en we hebben een heerlijke wandeling gemaakt bij de Duinen in Soest in de middag. Het was echt een stralende dag. Het was hier ontzettend mooi en we hebben een sportief rondje gewandeld van 4,4 kilometer, wat een prachtige omgeving! Ik sloot de dag af met de challenges, ik moest al de 80 squats doen echt veel! Als dat geen spierpijn wordt…

Heb jij ook goede voornemens om het sporten weer op te pakken en ben jij gezonde challenges aangegaan? En kan jij ‘nee’ zeggen tegen een lekkere traktatie?

Liefs 
Dagmar
Follow me on

Deze post heeft 30 reacties

  1. Wat ben je goed bezig! Zelf wil ik ook wel graag minder suikers eten, merk dat als ik veel suiker binnen krijg ik veel sneller moe ben!

  2. Haha zo’n anti-koekjes dag kan ik ook wel eens inslassen, ik heb dat boekje van 100% suikervrij ook maar dat valt echt zwaar tegen, er zit in zoveel suiker dat is echt ongelofelijk. wel goed dat je mindert, dat ben ik ook zeker gaan doen na het lezen van het boek. Ik hoop ooit 100% suikervrij te kunnen gaan leven. :)
    Manon onlangs geplaatst…Instagram Diary: Project PositiefMy Profile

    1. Ja echt bizar hoeveel slechte suikers aan voedsel zijn toegevoegd, daar schrik ik soms behoorlijk van. Je eet er onbewust echt veel van, maar als je oplet dan kan je het wel proberen te vermijden gelukkig :)

  3. Ik ben heel slecht in nee zeggen tegen lekkere dingen maar langzaam aan word ik er steeds beter in ;) Balen van je terug val maar inderdaad heel erg fijn dat het maar een dagje duurt in plaats van twee weken!
    Bente onlangs geplaatst…Een heerlijke strandwandelingMy Profile

  4. Wat leuk om te lezen! Je bent echt goed bezig! Het is volgens mij ook veel beter om de 80/20 regel te gebruiken, want een taartje moet er soms wel in kunnen toch! Wat jammer dat je een terugval dag had, maar je bekijkt het heel positief, echt heel goed! Eerst waren het 2 weken en nu maar een dagje!
    Liefs, Tessa

  5. Ahh wat leuk om te lezen! Het lijkt me echt super moeilijk om zo suikervrij te leven! Maar zo te lezen heb je het goed volgehouden! Een paar keer toch iets zoets tussendoor is helemaal niet zo erg! Vooral niet bij je eerste week! Het lijkt me heel tof om zoiets als dit te doen! Knap van je! Liefs
    Tessa | Raspberry & Ripped Jeans onlangs geplaatst…VFNO EventMy Profile

    1. Ah superlief van je dankjewel! Het is inderdaad even doorbijten, maar ik eet er niet minder lekker door want anders houd ik het nooit vol ;) Het moet wel leuk blijven!

  6. Met het sporten zit het op dit moment wel goed, maar ik zou serieus ook graag willen beginnen om suikervrij te eten. Helpt het boek je daarin goed vooruit?
    griet onlangs geplaatst…Catrice – Nude IllusionMy Profile

    1. Het boek heeft mij erg geholpen bij het bewustzijn hoe verslavend suiker nu eigenlijk is. En het is zeker een aanrader als je je wilt verdiepen in het suikervrij leven :)

  7. Ik begin terug zodra ik weer op mezelf woon! Bij mijn ouders zijn de stevige maaltijden, de zelfgemaakte wafels en pannekoeken en de kast met lekkers te aanlokkelijk! Dat lukt me niet, dus ik neem me voor om gewoon weer te beginnen zodra mijn school weer begint :)

    1. Ja ik kan mij goed voorstellen dat het een stuk lastiger is op zulke momenten. Veel succes alvast, ook met school!

  8. oooh wat ben je goed bezig lieverd! trots op je! en die fibromyalgie aanvallen zijn zo vervelend :-( heel herkenbaar… je weet het nooit van te voren..! op dat soort dagen laat ik het ook allemaal even gaan soms.. niet teveel van jezelf verwachten dan!

  9. Super goed van je dat je hier mee bezig bent! Ontzettend knap van je!

  10. Super goed van je dat je hier mee bezig bent! Ontzettend knap van je!

  11. Wow wat ben je toch goed bezig Dagmar! Echt een topper ben je! En 100% suikervrij eten is volgens mij best onmogelijk als je nagaat waar allemaal suiker in zit. Ik leef zelf ook liever volgens de 80/20 regel, legt de druk niet zo hoog haha!

    1. Ah heel erg lief van je, dankjewel voor je mooie woorden! En 80/20 is inderdaad toch een stuk prettiger :)

  12. Het is niet erg om tussendoortjes te nemen. Je moet 6x per dag eten. Neem als tussendoortje gewoon een stuk fruit en eet drie maaltijden per dag. Je moet wel naar je gezondheid kijken. Als jij vaker zo’n terugval hebt kun je je zelf beter een doel stellen. Als je het de hele week hebt volgehouden beloon je jezelf met een snack.

    Wel goed dat je op je gezondheid let!
    Quinta onlangs geplaatst…TAG #3 | Most Worn Things Tag!My Profile

  13. Wauw goed bezig! Ik begin ook mijn beweging weer op te bouwen. Dat heeft de afgelopen week voor heel veel pijn gezorgd brrr. Maar we komen er wel :)
    Ise onlangs geplaatst…Back on track #3My Profile

  14. Dat suikervrij wil ik zelf eigenlijk ook nog wel eens proberen, lijkt me wel een uitdaging om een te proberen en vooral ook vol te houden!
    Mariska onlangs geplaatst…Nieuwe gastblogger: MiriamMy Profile

  15. Je zegt ‘het lukte om de tussendoortjes te laten staan’. Maar je hebt JUIST tussendoortjes nodig he? Ik hoop niet dat je nu alleen O – L – D eet? Of dat het gewoon bedoeld was als de slechte tussendoortjes overslaan… ?

    Wel heel veel respect hoor!
    Eilish onlangs geplaatst…Media ♥ Mijn 5 laatst bekeken films #3My Profile

Geef een reactie

CommentLuv badge

Lees vorig bericht:
Project Positief #5 – Geluk is gratis

Een droomhuis, een reis om de wereld, een zwembad in de tuin, een inloopkast: je kunt er heel gelukkig van...

Sluiten