Help ik drink te weinig, wat(er) nu?! 11 tips om meer te drinken!
Help ik drink te weinig, jij ook? Hopelijk vanaf nu wat extra met deze girly Dopper die op mijn bureau gaat staan #happy #healthy #lifestyle #pretty #pink #girly #fun

Help ik drink te weinig, wat(er) nu?! 11 tips om meer te drinken!


Pak je er even (extra positief) een halfvol glas bij? Proost! We drinken gemiddeld echt te weinig en het belang van voldoende vocht binnenkrijgen wordt flink onderschat. Of het nu winter of zomer is; ik drink al snel te weinig en daar probeer ik nu echt aan te werken. Te weinig drinken zorgt namelijk snel voor hoofdpijn, misselijkheid, extra vermoeidheid en andere kwaaltjes, je kunt er ook zichtbaar een slechtere huid door krijgen of zelfs een blaasontsteking: dit kan je maar beter voorkomen! Met deze 11 tips gaan we eraan werken, doe je mee?

♧ Zet je drinken op een zichtbare plek – Zien drinken, doet drinken! Tenminste, dit werkt bij mij als een speer! Als mijn collega’s aan de koffie zitten, dan wil ik genieten van thee. Maar dit werkt ook met het zetten van je drinken op zichtbare plekken waar je regelmatig komt, desnoods middels een briefje. Op mijn bureau staat nu standaard mijn dopper, die mij eraan herinnert om te blijven drinken. Lekker girly, maar ook ontzettend handig! 

♧ Tussenstand per dagdeel – Niet elk moment heb je evenveel behoefte aan drinken, dit kan per dag verschillen. Maar een tussenstand per dagdeel zorgt ervoor dat je niet aan het einde van de dag liters water moet ‘atten’ om aan je doel te komen, toch? Ik vind bijvoorbeeld dat ik in de ochtend, middag en avond één dopper moet leegdrinken, een dopper bevat 0,5 liter. Dit lukt niet altijd, maar dit klinkt beter dan in de avond 3 doppers! 

♧ Luister naar je lichaam en handel ernaar – Een tip die ik heel makkelijk deel met anderen, maar het zelf toepassen… Zucht daar werk ik aan ;) Luisteren naar je lichaam is eenmaal ontzettend belangrijk, jouw lichaam geeft niet voor niets signalen af en toont waar de grenzen en mogelijkheden liggen. Ook geeft het aan als je te weinig hebt gegeten of dat je dorst hebt, luister ernaar en wacht niet totdat het veel te laat is, maar doe het op het moment dat je dorst ervaart. Stel het niet uit, just do it! 

XL drinken – Heel leuk die schattige kopjes en glaasjes, maar praktisch? Nee, een Blond Amsterdam mok in XL is pas praktisch! Daar kan lekker veel thee in zonder dat je steeds kilometers inspanning moet leveren om bij de waterkoker te komen. En wat dacht je van een flesje drinken in plaats van een glaasje? Of kies voor een karaf zodat het mooi erbij staat! XL drinken it is! 

♧ Zorg voor routine – Als ik wakker word, ga ik (lees: strompel ik nog half slapend en struikelend over m’n pyjama) naar de keuken om Poes eten te geven en schenk ik voor mijzelf eerst een glas in. Na het slapen heb je veel vocht verloren en dan voelt het goed bij te tanken en het binnen te krijgen. Ook zet ik alvast theewater op voor bij het ontbijt en dan kleed ik mij aan. Zo voel ik niet per se gelijk dorst als ik wakker word, maar het is meer een gewoonte geworden om het zo te doen. En daar is niks mis mee, je krijgt het immers binnen en dat telt! Als ik in de avond het licht uit doe, dan moet ik van mijzelf ook nog een glas water drinken, als extra omdat het nooit kwaad kan. Routine maakt het net iets makkelijker en het werkt!

♧ Maak het drinken tot een feestje – Dit klinkt eigenlijk als een hele slechte tip, net alsof je je helemaal klem moet zuipen (ja maar op de blog van Dagmar las ik dat het moehoeeest… Eeh nee haha!) dát bedoel ik dus precies niet. Ik bedoel namelijk -ja probeer je hier maar uit te praten… – dat je het drinken leuker moet maken dan het is. Heb je een lievelingsglas? Extra groot en vrolijk? Doe voortaan hier je drinken in, zet er een gekleurd rietje in en je wordt er toch blij van? Dat moet je hebben! Vind je water smerig ondanks het feit dat het goed voor je is? Kies dan voor een beetje smaak door er vrolijk fruit in te stoppen wat ook nog eens mooi staat! Maak het tot een party, maar dan wel een gezonde ;) 

♧ Reminder – Als je amper voelt dat je dorst hebt, dan is het belangrijk dat je het niet vergeet. En hier kan je aan werken door herinneringen in te stellen, bijvoorbeeld een reminder via een app. Je hebt genoeg apps voor tablets of mobieltjes die bijhouden hoeveel je hebt gedronken of die om het uur ‘rinkelen’ (lekker ouderwets om dit woord te gebruiken, maar het klinkt funny) dat het tijd is voor een nieuw glas. Drinking drinking till the ship is sinking! Maar dan met water of mini beetje limonade, het moet wel gezond blijven! 

♧ Waterrijk eten – Lukt het drinken niet zoals je hoopt? Kies dan voor eten met extra veel vocht! Denk bijvoorbeeld aan een watermeloen of komkommer, zo kom je er ook aan, maar dan op een andere manier. Het gaat er niet om hoe je het aan je liters komt, als je maar niet tekort komt! 

♧ De toilet – Vind je het lastig om momenten te vinden om te drinken? Je gaat toch ook naar de wc? Maak er dan ook een gewoonte van om na het bezoekje een glas op te drinken, zodat het in balans is. 

♧ Drinken binnen handbereik – Vertrek nóóit zonder je flesje! Ik ga graag met mijn Spa flesje op stap die gevuld is en voordat ik op de plaats van bestemming kom, moet ik het op hebben. Klinkt alsof ik erg streng ben voor mijzelf, maar anders doe ik het écht niet. Ik vergeet het gewoon, maar nu gaat het steeds beter gelukkig. 

♧ Drinklijstje – Ik ben echt iemand waarbij lijstjes altijd werken. Daarom ook een lijstje  per dag om bij te houden hoeveel ik op heb. Als ik iets heb gedronken dan mag het op het lijstje. Ik tel in glazen en moet er in de avond 8 á 10 op hebben, liever wat extra, maar dat is nog een uitdaging. 

Het is ontzettend belangrijk om meer te drinken, bovenstaande tips probeer ik toe te passen maar het werkt nog niet altijd. Het zit nog niet altijd in m’n ‘systeem’, maar het gaat al beter. Mijn glas is immers altijd halfvol, maar in dit geval moet het ook een keer leger worden!

Drink jij te weinig? Wat helpt jou vooruit?

Liefs Dagmar
Follow me on
Facebook  Bloglovin  Twitter  Instagram  Youtube

Deze post heeft 70 reacties

  1. zo herkenbaar, ik zorg vaak dat als ik mijn drinken op heb het gelijk weer bijvul en ik heb xxl theemokken, die zijn erg handig!

  2. Bij mij heeft zo’n dopper echt geholpen. Drink al minimaal 2 flesjes op een werkdag. Dat is dan al 1 liter :-).
    Els onlangs geplaatst…Shoplog HEMA Feb 2015My Profile

  3. Goede tips! Ik ben er ook zo een die regelmatig vergeet te drinken. Als ik op mijn werk ben gaat het doorgaans best goed, maar thuis kom ik er regelmatig niet aan toe. Ik ga je tips gebruiken! :-)
    Amy onlangs geplaatst…Beauty: Catrice Luminous Lips LipsticksMy Profile

  4. Herkenbaar dat je te weinig drinkt. Het heeft weinig zin om veel te drinken als je geen dorst hebt. Je nieren kunnen nl. maar 0,7 liter per uur of zo verwerken. Niet dat ik dat snel binnen krijg. Overigens blijkt uit onderzoek dat het een mythe is dat water drinken goed is voor je huid. Maar kwaad kan het natuurlijk niet. :)
    Astrid onlangs geplaatst…Psychiatrisch ziek zijn en een kinderwensMy Profile

  5. hele goede tips dit! Ik drink zelf veelste weinig water, maar dit ga ik echt uitproberen! XO

  6. Handige tips, ik drink in de winter veel te weinig. Ik heb vaak ook gewoon geen zin om drinken te pakken.. soms drink ik de hele avond niets. Maar ik weet dat het wel moet en ook veel gezonder is, dus hopelijk ga ik vandaag direct met je tips aan de slag!
    Jaimy en Laura onlangs geplaatst…Loavies wishlist februari ’15My Profile

  7. Goede tips, ik vind drinken ook lastig; ik heb een 0,75 literfles naast me op kantoor staan en ik mag pas naar huis als ik hem 2x helemaal leeg heb gedronken ;)
    Eline onlangs geplaatst…My daily look powered by ChanelMy Profile

  8. Als ik iets lastig vind, is het wel om genoeg te drinken. Toch lukt het mij de laatste tijd wel goed, maar vooral omdat ik er door apps en alles en iedereen aan herinnerd word. Ook draag ik altijd een flesje drinken bij mij en staat hij op mijn werk ook naast mij en zo drink ik toch al snel op een dag zo’n 1,5 tot 2 liter weg. Merk echt verschil met mijn huid sinds ik dit (zo goed en zo kwaad als het gaat) op orde heb. xxx Lucinda
    lucindainwonderland onlangs geplaatst…Bourjois – Volume Glamour Ultra Care MascaraMy Profile

  9. Ik herken zoveel dingen, ik heb ook altijd chronisch tekort aan water gehad. Totdat ik een Starbucks beker met rietje van een halve liter naast mijn bed zette en ’s morgens leeg moest drinken. Hoppa; de dag begonnen met 1/4 van mijn dagelijkse behoefte! :)
    Sophie onlangs geplaatst…LOTD Fresh and HappyMy Profile

  10. Handige lijst, genoeg water drinken is inderdaad super belangrijk. Bij mij werkt het goed om t visueel te hebben. Bijvoorbeeld met twee gevulde literflessen op mijn bureau aan het begin van de dag. Het enige wat je dan hoeft te doen is ze leegdrinken, weet je meteen hoeveel je hebt gedronken op een dag en hoeveel je nog moet!

  11. Zoals je misschien tijdens het even hebt gehoord drink ik inderdaad niet genoeg. Ik heb daardoor heel vaak hoofdpijn en door de uitdroging last van mijn benen. Ik heb je tips goed doorgenomen en ik hoop dat het gaat werken! Bedankt voor de tips lieve Dagmar!

    liefs, Brittany
    Brittany Elizabeth onlangs geplaatst…TAG TUESDAY: The Instagram TAG!My Profile

  12. Ik dronk altijd te weinig, tot ik met afvallen begon en wel 2.5 tot 3 liter moest gaan drinken! Mij helpt het enorm mijn water al klaar te zetten. Wil je bijvoorbeeld 1 liter per dag drinken? Leg dan twee flesje van een halve liter klaar.
    X
    Daphne | De Beautykoffer onlangs geplaatst…Elke dag een stukje Geluk #1My Profile

  13. Handige tips, ik vergeet zelf ook vaak om water te drinken. Oeps! Liefs Carmen

  14. Oh wat handig! Toevallig had ik het er vanochtend nog over dat ik te weinig water drink. Ik ben van plan om een Dopper te kopen :)

  15. Ik dronk ook altijd veel te weinig. Ik kreeg dan altijd hoofdpijn maar sinds ik de dopper heb gaat het veel beter ;)

  16. Goede tips! Zelf heb ik hier totaal geen last van. Ik drink met gemak 1,5 tot 2 l per dag. Bij elke Maaltijd sowieso al 1 of zelfs 2 glazen en dan ook elke keer als ik naar de wc ga (daar is een kraan). Verder heb ik ook een flesje naast me staan de hele dag, die minstens 1 keer op moet. :)
    Justine onlangs geplaatst…My life in photo’s – februari 2015 #4My Profile

  17. Handige tips! Ik vergeet het ook vaak en dan denk ik er pas weer aan als ik hoofdpijn krijg.
    Sofie onlangs geplaatst…Een ziek kindMy Profile

  18. Fijne tips! Ik drink stiekem ook te weinig. Ik heb altijd een flesje water bij me, maar als die op is heb ik geen zin meer om hem te vullen zucht.. En ik vind het ook vervelend om de hele dag door naar de wc te moeten hihi. Ook een goede tip is om altijd voordat je gaat eten een glas water te drinken, hierdoor heb je minder honger want je buik is al een beetje vol. Dan eet je dus niet te veel en dat is ook weer goed voor de lijn ;)
    Esther onlangs geplaatst…No buy voor onbeperkte tijd.My Profile

  19. Wat een handige tips! Ik drink echt veeeel te weinig water en denk er pas aan als ik weer eens hoofdpijn heb :o
    Ga nu na jouw artikel en dat van Kelly er echt iets aan doen!
    Eline onlangs geplaatst…Mijn week in foto’s #9My Profile

  20. Wat een leuk artikel!Om eerlijk te zijn drink ik over het algemeen best veel water en thee maar ik wil het sommige dagen nog wel eens vergeten, dan heb ik aan het eind van de dag hoofdpijn. Erg fijne tips, ik zal ze zeker voor dat soort dagen onthouden! ;-)
    Isabel Cristina onlangs geplaatst…Tuesday TalkMy Profile

  21. Bij mijn vorige werkgever keken ze me echt vaag aan toen ik met mijn super -duper-XL mok kwam aanzetten haha maar ik drink graag uit een thee-emmer. Het is trouwens misschien gek, maar op kantoor drink ik juist veel meer dan thuis. Vind ik altijd een fijn momentje om heel even vanachter mijn scherm weg te gaan en thee te halen voor mij en mijn collega’s. In de zomer heb ik vaak een flesje water naast me staan. Ik denk ook wel dat ik voldoende drink overdag. Alleen ’s avonds drink ik weinig, omdat ik anders ’s nachts naar de wc moet (oma grrr!) xo Daisy
    Daisy onlangs geplaatst…De ‘gewoon Nederlands’ TagMy Profile

  22. Op mijn werk heb ik altijd een fles water op mijn bureau staan en elke pauze/elk tussenuur vul ik dit flesje bij. Ik praat redelijk veel (ik ben docent), dus wanneer ik een droge mond krijg, grijp ik naar het flesje.
    Thuis drink ik helaas weinig, eigenlijk zou ik thuis ook een fles standaard naast me moeten hebben.
    In de zomer – vaak heb ik dan toch meer dorst – gebruik ik een 1 liter-fles, zo drink je onbewust nog meer. :-)
    Eveline onlangs geplaatst…Recensie: Girl Online ~ Zoë SuggMy Profile

  23. Als ik werk drink ik altijd genoeg. Er staat dan altijd een dopper of glas met water voor mijn neus die ik constant bij blijf vullen. De weekenden zijn een ander verhaal. Dan drink ik een stuk minder (tenzij ik diezelfde dopper constant bij me houdt, maar dat vergeet ik nog wel eens).
    Bente onlangs geplaatst…Cabaret, karaoke en bakken!My Profile

  24. Ik drink echt heel veel! Vooral thee en ik zet meestal een kan water op mijn bureau tijdens het studeren, helpt heel wat!
    Ines onlangs geplaatst…Spam je blogMy Profile

  25. Handige tips allemaal! Ik drink veel want ik heb bijna altijd dorst, alleen maak ik nog vaak de verkeerde keuzes (ijsthee of cola eeeek!) en zou ik veel meer water moeten drinken. Bij het opstaan drink ik alleen een kopje koffie wat juist vocht onttrekt uit je lichaam dus het zou heel goed zijn om eerst een groot glas water te drinken!
    Xaviera onlangs geplaatst…Nelson Mandela – LoslatenMy Profile

  26. Wat een handig en leuk artikel! Ik drink zelf eigenlijk nooit te weinig, ik ben nu nog maar zo’n 4 uur wakker en ik heb alweer 4 grote koppen thee gedronken. Sowieso heb ik in de ochtend altijd super veel dorst! Maar ik kan me wel voorstellen dat een reminder heel handig is, vooral op een drukke en intensieve dag..
    Anna onlangs geplaatst…MY LIFE BESIDES BLOGGING | WEEK 8My Profile

  27. Ik merk dat het thuis wel lukt. Ik heb een grote sapkan die ik vul met water (1,5L) en daar schenk ik mijn glas dan mee in. Zo kom ik aan het einde van de dag wel aan genoeg water.
    Op school niet, daar drink ik echt te weinig. Heb alleen een plastic flesje bij me.
    Inge onlangs geplaatst…Ik ga naar Londen!My Profile

  28. Fijne tips! Ik drink ook standaard te weinig, vooral als ik thuis ben. Die dopper is trouwens super handig en girly!
    Evelien onlangs geplaatst…Liefs uit LondenMy Profile

  29. Bij mij was de oplossing eigenlijk gewoon om op mijn werk een drinkfles op mijn bureau te zetten en standaard een thermos thee mee te nemen. Werkt heel goed!
    Saar onlangs geplaatst…De Gouden BoekenuilMy Profile

  30. Ik drink ook te weinig.. ik neem altijd water mee naar school, maar daar drink ik dan niet zoveel van omdat ik water helemaal niet lekker vind.. ik moet af en toe maar eens wat ander drinken meenemen. Bedankt voor deze goede tips Dagmar, handig! :)
    Luna onlangs geplaatst…Love the trend: OorbellenMy Profile

  31. Eindelijk eens wat originele tips! (: Vooral de tip om te drinken na het toilet bezoek moet ik onthouden! En inderdaad, het verdelen van de 1,5 liter over een dag is beter dan het in één keer te moeten doen.
    Britt -Radianto- onlangs geplaatst…Hoe ik in vakantie-modus komMy Profile

  32. Handige tips! Ik moet er ook op letten dat ik voldoende drink… Nu het winter is, drink ik redelijk wat thee. Dat zorgt er voor dat ik voldoende vocht binnen krijg :)
    Anneleen onlangs geplaatst…#PlukhetGeluk project 4My Profile

  33. super leuk dit! Wat bij mij altijd was, ik vond water nooit lekker totdat ik gezond begon te eten. Ik leerde zowat water drinken, en nu kan ik niet meer zonder. Ik vind het zo lekker en ’s avonds 4 XL mokken thee zo kom je sowieso wel bij de liters!

    liefs,

    http://demirmelisa.blogspot.nl
    Melisa Demir onlangs geplaatst…The sun came to visitMy Profile

  34. Jaaa heerlijk artikel dit Dagmar!
    Ik moet ook echt meer gaan drinken, moet een gewoonte worden!
    Maar ik heb een Blond XL mok aangeschaft, let’s do this!
    Liefs Lonneke
    lonneke onlangs geplaatst…Mijn online dagboekje #8My Profile

  35. Wat een handige tips! Ik drink absoluut te weinig, dus ik heb hier zeker wat aan. :)

  36. Routine does the job for me, en ik vul 2 keer een liter fles, ik vind het ideaal en hoef mij er dan ook -gelukkig- niet toe te zetten. Hele fijne tips, water drinken is zo belangrijk en goed voor je lijf.
    Linda onlangs geplaatst…OPI Birthday BabeMy Profile

  37. Je geeft echt goede tips in dit artikel. Top! Ik drink ook bijna altijd te weinig, omdat ik niet zo snel dorst heb. Ik probeer nu sowieso iedere twee uur een glas leeg te drinken (of mok voor koffie en thee), waardoor ik toch een stuk minder vaak hoofdpijn heb.

  38. Goede tips! Ik drink ’s ochtends sowieso veel, ik heb dan echt dorst. O, enne, waterrijk voedsel: soep? Bouillon is natuurlijk wel zout, maar met veel groenten erin is je soep natuurlijk ook heel lekker en gezond.
    Audrey onlangs geplaatst…Waar ik blij van word #3My Profile

  39. Jup ik drink ook echt te weinig. masinds gisteren de dopper fles. En nu is het bijna 4 uur en al aan mijn 5de fles bezig. Dus dat word dadelijk al 2.5 ltr water! Supetrots op mezelf

    Bedankt voor je motivatie, heeft me een doorslag gegeven!
    Lieke vd Nieuwenhof onlangs geplaatst…Tonijnsalade alla LiekeMy Profile

  40. Fijn artikel! Ik dring echt veeeeeeel te weinig. Vooral als ik vrij ben en thuis ben: dan slaap ik uit, ga ik lekker in pyjama op de bank, en voor ik het weet is het 16.00 uur en heb ik nog NIKS gedronken!
    Janouk onlangs geplaatst…Scandinavisch wonenMy Profile

  41. Wat een fijne tips! Ik sta er eigenlijk niet zo bij stil, maar nu ik dit lees denk ik dat ik toch meer water moet gaan drinken. Ik vind het heel tof dat je dit met ons deelt!
    Jasmijn onlangs geplaatst…MIJN ZOETE VERSLAVINGENMy Profile

  42. Ik heb nooit het gevoel dat ik moet drinken
    Echt een drama….. Laatst had ik een keer dat het smiddags rond 15:00 was,. En dat de laatste keer dat ik wat gedronken had, die vorige avond rond 20:00!!!!!! Dat ik nu nog leef is echt knap!

  43. Ik drink chronisch te weinig.
    Dit uit zich in obstipatie, kringen onder de ogen en een droge keel.
    Ik probeer meer te drinken nu en begin s’morgens al met een groot glas water.
    Dit probeer ik te herhalen een paar keer per dag.
    S’avonds bij de tv een fruitflesje met puur fruitsap. Verder koffie en misschien moet ik ook eens thee toe gaan voegen..
    Succes iedereen!

  44. Heel herkenbaar dit. Ik weet dat water drinken erg belangrijk is. Toch vergeet ik regelmatig te drinken en kom ik echt niet aan anderhalve liter op een dag. Ik heb regelmatig hoofdpijn, een droge keel en ben vaak moe. Nu heb ik en mok van m’n favoriete band ( black veil brides ) aangeschaft. Er kan lekker veel in en is nog eens mooi ook. Wie weet is deze mok voor mij wel een goede reminder om meer water te gaan drinken. Ik hoop dat het helpt.

Geef een reactie

CommentLuv badge

×
×

Winkelmand

Lees vorig bericht:
Behind the scenes #78 – Eerste meeting, Evy en Action aankopen

Een intensieve, maar onvergetelijke week. Zo kan ik het beste de afgelopen dagen omschrijven, het waren dagen met een gouden...

Sluiten