5 Tips om beter en dieper te slapen

5 Tips om beter en dieper te slapen

Rusten, opladen, ontspannen… door beter en dieper te slapen, geniet je van een betere gezondheid. Je voelt je energieker, bent fitter en kunt je bovendien ook nog eens beter concentreren. Tijdens je slaap herstelt het lichaam en kun je zowel mentaal als fysiek tot rust komen. Slaap is dan ook erg belangrijk en wordt regelmatig onderschat. Zelf ben ik geen beste slaper, maar het gaat inmiddels makkelijker om in slaap te vallen en dieper te slapen. Ik heb dan ook veel gehad aan onderstaande tips die ik graag met je deel.

Pak de oorzaak aan, niet de gevolgen

Niet goed kunnen slapen, komt hoe dan ook ergens door. Het heeft een oorzaak waarom je niet makkelijk in slaap kunt vallen of waarom het je minder goed lukt om diep te slapen. Het is niet eenvoudig om te onderzoeken wat de oorzaak van het slecht slapen is, maar het antwoord kan lifechanging zijn. Je haalt er waardevolle inzichten en mooie lessen uit; voor mij bestaat het antwoord onder andere uit mijzelf meer rust gunnen. Een mooie leerschool, overdag én dus ook ’s nachts. Ook sta ik regelmatig continue ‘aan’, mijzelf vaker ‘uit’ zetten is niet gemakkelijk maar wel heel erg belangrijk. Het doet je mentaal en fysiek veel goed als je regelmatig even tot rust kunt komen en het geeft je gezondheid een boost. Genoeg redenen om vaker en meer rust te pakken.

Geschikt bed voor jou

Het is misschien de meest voor de hand liggende tip die ik je kan geven, maar toch zien veel mensen dit over het hoofd. Een goed bed is zeer belangrijk voor een goede nachtrust. Als je dus al vele jaren op hetzelfde bed ligt en in de ochtend altijd moe wakker wordt, dan kan dat door je bed komen. Misschien ligt het aan het matras, maar ook de lattenbodem of gewoon het bed dat niet aansluit bij jouw slaapwensen. Er staan slaapspecialisten klaar die je graag ondersteunen met advies op maat, zodat je voortaan in het geschikte bed kunt slapen. Het is ook goed om verschillende matrassen te testen en te ontdekken wat echt bij je past. Het juiste bed doet wonderen! Kijk daarom eens in het aanbod van een goede woonwinkel om te ontdekken welk bed aansluit bij je behoefte.

Opgeruimd staat netjes

En… heeft een positieve invloed op je slaapkwaliteit. Dus weg met de rommeltjes en overstromende nachtkastjes, want al die prikkels vormen afleiding en je energie stroomt erdoor weg. Zo kan er bij mij regelmatig kleding rondslingeren en daar word ik erg onrustig van. Sinds we een mooie en ruime linnenkast op de slaapkamer hebben, blijft kleding langer netjes en slaap ik beter. Schoon je nachtkastje op, pak je slaapkamer een keer grondig aan en plof tussen de schone lakens om (weer meer) te genieten van nachtrust. Hou je slaapkamer rustig en voorkom onnodige afleiding, zodat het een ruimte wordt waar je echt helemaal op adem kunt komen.

Een goede routine

Wist je dat gewoontes en rituelen voor je gaat slapen je al rust brengen? Je hoeft niet na te denken wat je wanneer moet doen; het gaat op de automatische piloot en dat geeft je al rust. Bovendien kom je onbewust al in een slaperige modus terecht, omdat je aanvoelt te gaan slapen. Je gaat langzaam op standje ‘uit’ en maakt jezelf klaar om te gaan slapen. Alleen al deze fijne routine maakt je slaperig. Waar zou jouw ideale routine uit bestaan? Ontdek een heerlijke manier om tot rust te komen en je dag goed af te sluiten. Bijvoorbeeld door jezelf de vraag te stellen waar je trots op was vandaag of waar je dankbaar voor bent. Wat heb je vandaag geleerd en waar kijk je met veel plezier op terug?

Ga op tijd naar bed

Ook een reminder voor mijzelf, want ik kan goed op weinig slaap functioneren waardoor ik in de avond door blijf gaan. En dan val je ook moeilijker in slaap, want je staat tot laat nog ‘aan’ en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Leg de telefoon eerder weg, maak de slaapkamer goed donker en gun jezelf de tijd en ruimte om naar bed te gaan. Kom tot rust en geniet. Slaap lekker!

Liefs,

Dagmar

Follow me on Facebook ☆ Bloglovin ☆ Instagram

Geef een antwoord

CommentLuv badge