9 X Tips om uit je CVS en Fibromyalgie terugval te komen
Life is a beach Heerlijke afsluiter van het weekend met lieve @thisgirlcanshopcom @mdenijsbik & @jordyverhoeven89 #beach #quote #sun #Netherlands #heart #love #happy

9 X Tips om uit je CVS en Fibromyalgie terugval te komen

Misschien heb je het al online gelezen, misschien ook niet. Afgelopen week moest ik lichamelijk flink doorbijten en ging het een beetje *zoekt naar het juiste woord* dramatisch (voor de nieuwe lezers: ik heb CVS en Fibromyalgie). Ik had de ene terugval na de andere en daar werd ik behoorlijk onzeker van. Ook was het erg zwaar, niet alleen voor mijzelf, maar bijvoorbeeld ook voor mijn vriend om machteloos te moeten wachten totdat het beter gaat. De terugvallen die ik krijg, zijn echt niet meer te vergelijken met hoe deze nog enkele jaren geleden waren en ik herstel nu ook veel sneller. Ik kan gelukkig zeggen dat ik mij weer opgeladen en uitgerust voel, al voel ik mij nog wel kwetsbaar en zwakker dan ‘normaal’. De energie stroomt weer en het vertrouwen in mijn lichaam is weer aardig hersteld. Iedereen ervaart terugvallen in verschillende mates en ook voor iedereen is er weer iets anders wat goed werkt. Wat ik heb gedaan? Ik deel het graag met jou!

Reserves opbouwen – Ik weet van mijzelf dat ik de afgelopen tijd heel veel van mijzelf heb gevraagd *en dat is stap 1 stiekem. Wees bewust van je eigen grenzen*. Ik wou heel graag alles aanpakken en mij voor alles niet 100, maar 200% inzetten. Dan betaal je daar ook de hoofdprijs voor op een gegeven moment. Zeker als je weet dat je wat kwetsbaarder bent, maar goed. Soms is het gewoon ook heel erg leuk om bepaalde projecten en activiteiten te ondernemen, en als je maar dubbel en dwars geniet dan is dat echt goud waard. Maar als het dan toch minder gaat, er gaat meer energie uit dan erin komt, en je hebt een terugval gehad of je hikt er tegenaan dan is het belangrijk om te luisteren naar jezelf. En dat kan soms zó vervelend zijn en de timing van een terugval komt nooit *nee echt never nooit* uit, maar hoe eerder je luistert hoe sneller de kans is dat je er weer bovenop komt. Dus hup niet zo eigenwijs, maar gewoon doen! Luisteren en tijdig rust nemen ( nu weet ik zeker dat mijn mama hardop lacht om deze tip, want dat rust nemen is geen kwaliteit van mij zoals jullie misschien weten). Maar… verstandig is het wel!

Eten & drinken – Het klinkt zo eenvoudig, maar het begint ook eenmaal bij de basis. Hoe moe of veel pijn je ook hebt; blijf goed eten en drinken. Vul je lichaam niet, maar voed je lichaam. Zorg dat je de juiste hoeveelheid vocht binnenkrijgt en je rond de vaste tijden eet. Zo blijf je in een ritme en krijg je toch energie. Ook al eet je met tegenzin, het is winst voor straks!

♧ Energie besparen – Bij reserves opbouwen hoort tevens een moeilijk puntje; het besparen van energie. Je kunt niet uitgeven wat je niet hebt qua geld en dat is bij lichamelijke energie eigenlijk net zo. Je kunt geen energie investeren als je er niet over beschikt. Kijk daarom even goed naar je agenda, naar de geplande en spontane activiteiten. Is het mogelijk om iets te verschuiven? Het is stom en niet leuk, maar misschien voor nu wel even handig. Kijk waar je energie op kunt besparen, des te sneller herstel je en kan je het straks wel allemaal doen. Hoe fijn is die gedachte?!

♧ Infrarood en warm bad – Ik heb snel last van extra pijn in gewrichten en spieren als de dagen kouder worden. Wat werkt? We hebben sinds kort een bad en dat werkt voor mijn gezondheid heel prettig. Een warm bad zorgt voor het makkelijker kunnen ontspannen van mijn spieren. Ook werkt infrarood goed, daarmee verwarm je de spieren van binnenuit. Echt een aanrader als je fibromyalgie hebt, je beweegt er ook een stuk makkelijker door (iets minder stijf). En vanaf september ben ik thuis niet meer weg te denken zonder kruik haha, ook heerlijk!

♧ Blijf proberen – Had ik enkele jaren geleden een terugval, dan kon het zomaar zo zijn dat ik een paar dagen of weken mijn bed niet uit kon komen. Dat ik aangekleed moest worden en niet eens de kracht had om zelf op te staan. Heb ik nu een terugval – dan baal ik net zo hard – maar is dat eigenlijk niet meer te vergelijken. Natuurlijk is het nog steeds heel heftig, maar ik weet hoe erg het is geweest en dat maakt het een tikkeltje dragelijker. Nu kan ik, ook al kost het veel doorzettingsvermogen en kracht, mijzelf toch nog aan het werk zetten en projecten en activiteiten ondernemen. En het geeft heel veel voldoening als het dan toch nog lukt!

♧ Communiceren – Hmmm dit puntje vind ik misschien nog wel de lastigste van allemaal. Het communiceren dat er iets speelt en dat het even ‘minder’ gaat dan gebruikelijk vind ik niet gemakkelijk, het voelt nog een beetje als toegeven aan het idee. Maar tegelijkertijd is het wel de realiteit, je kunt het wel ontkennen maar dan hou je toch ook jezelf voor de gek. Ik vind de stap nemen om het aan te geven moeilijk, maar het is wel belangrijk om het te delen met je omgeving. Zo krijgen zij de kans om je ergens bij te kunnen helpen, je staat er niet alleen voor, en je hoeft het niet op te kroppen. Ik ben mij nu meer bewust van alle hulp die ik krijg van de lieve mensen om mij heen, al blijft het lastig om te zeggen dat het iets minder met je gaat. Je wilt anderen immers niet verdriet of zorgen bezorgen met deze informatie.

♧ Blijven bewegen – Is het niet een heerlijke gedachte om in een cozy sweater op de bank te blijven liggen? Ja, natuurlijk vind ik dat ook veel fijner. Dat geef ik gelijk toe! Maar met het doel in mijn achterhoofd dat het bewegen de doorbloeding stimuleert en dat de kans bestaat dat ik mij daardoor straks beter zal voelen, ga ik er toch op uit. Zo kies ik bijvoorbeeld voor de sportschool (en dan niet tot het uiterste gaan, maar puur de basis) of een kleine wandeling. Dat is al voldoende om een positief verschil te kunnen creëren. Net wat lukt, alles is winst!

♧ Geluksmomenten – Afleiding werkt bij mij heel erg goed. Je verzet daarmee even je gedachtes van de letterlijke pijnpunten naar fijne momenten. Zo kijken we samen een filmpje, probeer ik toch te bloggen, als het lukt gaan we voor een grote kop dampende thee aan het strand genieten, probeer ik iets te lezen, komt er een vriendinnetje langs… Net wat haalbaar is en kan, dat verschilt per moment. Door deze geluksmomenten beleef je de fijne kant en blijf je niet hangen in de pijn.

♧ Choose to shine – Alles wat je aandacht geeft groeit, het is mijn favoriete motto en het is tegelijkertijd heel erg waar. Als ik denk met de gedachte dat ik heel zwak en zielig ben, dan voel ik mij automatisch minder goed. Denk ik met het idee dat het straks beter zal gaan en focus ik mij op wat wel lukt (ook al is dat op dat moment veel minder dan gewoonlijk), dan gaat het ook een stukje beter! Je kunt jezelf niet per se ‘beter’ of ‘gezonder’ denken dan je bent, maar je kunt met je gedachtes wel de situatie net een tikkeltje dragelijker voor jezelf maken.

Bovenstaande tips heb ik dit keer toegepast, maar stiekem is het héél handig om het tot je dagelijkse routine te maken. Je hebt ten slotte maar één lichaam en daar moet je zuinig op zijn. Ook heeft iedereen een andere mate waarin je pijn, vermoeidheid of andere klachten ervaart. Bovenstaande tips kunnen daarom ook lang niet altijd in elke situatie helpen, maar ik kreeg veel vragen hoe ik uit zo’n dip kom en dit keer hebben deze puntjes mij goed geholpen. En gaat het echt niet? Dan neem ik een pijnstiller, maar deze bewaar ik voor het aller aller allerlaatste. Een dikke knuffel van Jord en Poes werkt namelijk ook helend haha. En nu? Nu is het tijd om het toe te passen. Je kunt het!

Heb jij tips om uit een lichamelijke dip te komen?

Liefs Dagmar

Follow me on Facebook ♧ Bloglovin ♧ Twitter ♧ Instagram ♧ Youtube

Deze post heeft 15 reacties

  1. Blijven bewegen is voor mij echt de key om lichamelijk en geestelijk oké te blijven. Zelf heb ik ook ooit de diagnoses cvs en fibromyalgie gekregen, dus ik weet precies hoe je je voelt als het even minder gaat. Hardlopen is echt een wondermiddel bij mij! Oh, en mijn medicijnen. :)
    Sandra onlangs geplaatst…Video | Maleisië 2015My Profile

  2. Een ontzettend fijne tips. Zelf ben ik ook gediagnosticeerd met CVS en de laatste tijd merk ik dat mijn grenzen een beetje fladderen. Niet slim, want ik betaal inderdaad de hoofdprijs! ;) Hopelijk gaat het snel weer beter, want de onzekerheid waar je over spreekt, herken ik op dit moment als geen ander. Fijn om te horen dat bij jou op dit moment de energie weer begint te stromen. :)
    Renske onlangs geplaatst…25 feitjes die je nog niet over mij wistMy Profile

  3. Fijne tips! Ondanks dat ik zo geen chronische ziekte hebben, zijn het eigenlijk tips waar iedereen rekening mee zou moeten houden. Constant tot aan je eigen grenzen gaan is nooit goed! Hopelijk voel je je intussen alweer wat beter, heel knap hoe je met terugvallen omgaat! X
    Frauke onlangs geplaatst…Hoe wij onze keuken opgeruimd hebbenMy Profile

  4. Wat vervelend toch om te lezen dat je zo’n terugval hebt gehad. Ik heb geen ervaring met dit soort lichamelijke klachten maar het klinkt wel heel heftig! Overall is het voor mij ook altijd belangrijk om te blijven bewegen.. als ik dat niet doe voel ik mij vaak steeds naarder worden. Hardlopen of krachttraining maakt niet zoveel uit als ik maar IETS doe.
    Danielle onlangs geplaatst…Vijf tips tegen de najaarsdipMy Profile

  5. Ik heb het de afgelopen twee weken ook zwaarder gehad. Nu het kouder begint te worden gaat mijn energie drastisch naar beneden. Dat weet ik, dat gaat ieder jaar zo, maar het moment dat je beseft dat het weer zover is, is geen feestje.
    Maar we redden het wel :)
    Ise onlangs geplaatst…Dit is echt bizarMy Profile

  6. Dit zijn echt héle fijne tips! Ook voor iemand zonder Fibro, maar met andere aandoeningen ;-) Die terugvallen horen er helaas bij. Ik geloof ook niet meer dat die ooit nog weg zullen blijven. Het is juist de kunst om er goed mee om te gaan. Zo te lezen ga jij aardig goed met je fibromyalgie om. Het blijft vervelend!
    Annelies onlangs geplaatst…Een vrouw met ballen én een poesMy Profile

  7. Ik herken je artikel wel heel erg. Zelf heb ik al bijna 10 jaar fibromyalgie en ik heb ook vaak terugvallen, zeker nu het wat kouder wordt. Ook ben ik sinds drie maanden full time gaan werken, dus ik merk echt dat ik m’n energie moet verdelen. Voor mij werkt het ook wel heel erg om te denken dat alles áltijd weer goed komt. Ook al heb ik heel veel pijn en kan ik bijna niet bewegen, het gaat altijd weer over (gelukkig!).
    Daniëlle onlangs geplaatst…Me and Earl and the Dying GirlMy Profile

  8. Wat een goede tips Dagmar! Ik vind het heel moeilijk om voor mijn lichaam te kiezen. Maar ben afgelopen tijd tot het inzicht gekomen dat ik geen keuze heb. Bij mij is het mijn hart dat veel van mij vraagt. Merken dat je lichaam (flink) achteruit gaat is gewoon zwaar rot. Maar ik probeer me ook te richten op de dingen die wel lukken. Een warm bad probeer ik zovaak mogelijk te nemen. Even ontspannen. Me -time inlassen is zo belangrijk. Oh, en waar ik eerder overal ‘ja’ op zei, is het ook goed om eens ‘nee’ te zeggen :-)
    Denise onlangs geplaatst…Spam je blog of Instagram #7My Profile

  9. Ik ken deze tips en weet dat ze werken, maar het blijft zo moeilijk om ze op zo’n moment toe te passen. Zeker energie besparen en van te voren ook al niet te ver over je grenzen heen gaan.
    Infrarood werkt heel fijn ja! Ik gebruik ook graag mijn elektrische deken. Soms doen mijn benen zo’n pijn dat niets echt helpt, maar door de warmte van die deken kunnen mijn spieren weer wat ontspannen, waardoor de pijn wat doffer wordt.
    En bewegen helpt ook wel bij mij. In mate natuurlijk. Maar als ik veel pijn heb of moe ben heb ik de neiging om in een cocon te kruipen en te doen alsof ik ziek ben. Dat werkt vaak alleen maar averechts. Wat bewegen, al is het alleen maar boodschappen doen, helpt uiteindelijk meer.
    Leonie onlangs geplaatst…Q&A oproepMy Profile

  10. Zo knap dat je al sneller herstelt van een terugval dan afgelopen jaar! Dat heb ik ook wel gelukkig. Je tips zijn dan ook heel erg herkenbaar. Als ik ze toe moet passen ben ik eigenlijk al te laat, dus ik probeer het altijd zo te doen. Lukt vaak ook niet hihi. Hardlopen en yoga is voor mij de uitkomst geweest <3 Respect voor jou trouwens hoeveel je nog doet met je werk èn je blog en alle leuke evenementen daar omheen!

  11. Wat naar voor je dat je een terugval hebt gehad! Ik herken het wel, maar bij mij lukt het gelukkig steeds beter om de balans te bewaren. Je tips kloppen helemaal, vooral het letten op je grenzen en het besparen van energie is gewoon belangrijk. En het communiceren ook zeker, want zonder begrip en steun van je omgeving red je het vaak niet. Wat voor mij ook goed werkt, is echt proberen te doen wat goed voelt en niet wat ik zou ”moeten” doen volgens mezelf, dus niet te hard zijn.
    Vivian onlangs geplaatst…5 reizen die ik graag nog wil makenMy Profile

  12. Dankjewel, dit was precies even wat ik moest lezen! Ik zit voor het eerst in lange tijd weer in een terugval, daarom is het extra fijn om weer even bewust naar bovenstaande punten te kijken!
    Veerlez onlangs geplaatst…GeluksmomentjesMy Profile

  13. Wat fijn die tips, maar wat mij helpt is mindfulness doen en te voelen hoe je lichaam reageerd
    maar ook eens naar je gedrag, denken, doen en wat voel ik nu precies
    dan kan je gewoonte patronen in kaart brengen,
    dan kan je de bovenstaande tips goed gebruiken, ga niet tot 140% maar begin met minder 30%
    dit levert mij meer energie op, en kam meer genieten van allerlei dingen.
    iedereen veel sterkt

  14. Dit was leuk om te lezen . Bij mij is het in januari ook vastgesteld , ik ben gezonder gaan eten en gaan fitnessen . En voel mij super , ik heb wel drie weken geleden een terugval gehad maar ben redelijk snel weer op de been geraakt door mijn homeopaatiche dokter .

Geef een reactie

CommentLuv badge

×
×

Winkelmand

Lees vorig bericht:
7 X Plekken op mijn travel wishlist die ik wil ontdekken

Ik vind het heerlijk om te blijven dromen. Dromen over verre oorden, mooie reizen, avontuurlijke tripjes en inspirerende stedentrips waardoor...

Sluiten