Met veel plezier en passie coach ik ambitieuze ondernemers om meer uit hun bedrijf te halen. Ik geniet met volle teugen van persoonlijke en zakelijke groei bij mijn klanten. Niet alleen starters ondersteun ik graag, ik versterk ook bevlogen ondernemers die bijvoorbeeld op het punt zijn gekomen om slimmer te werken. In het kader van succesvol ondernemen, leek het mij interessant om eens wat meer te vertellen over mogelijkheden die er zijn om jouw klant te bereiken. Je kunt klanten op verschillende manieren vinden én aan jouw bedrijf of merk binden. Bijvoorbeeld door bepaalde marketingactiviteiten en PR in gang te zetten, maar ook door na te denken over de branding van jouw huisstijldragers. Welke communicatiemogelijkheden zet jij in?
Offline uitingen, denk aan flyers, visitekaartjes en stickers
Succesvol ondernemen begint vaak met een goed idee dat je in de praktijk wilt brengen. Dit kan in de vorm van een dienst of product zijn bijvoorbeeld, waarvoor je graag jouw ideale klanten wilt vinden, enthousiasmeren en aan jouw merk of bedrijf wilt binden. De manier waarop je de klant benadert en met hem of haar communiceert, is erg bepalend voor de uitstraling van jouw bedrijf. Hoe wil je gezien worden? Wat beloof je de klanten en welk probleem neem je voor hen weg? Welke kernwaarden staan centraal en hoe overtref je de verwachtingen van de klant? Communicatie speelt hierin een belangrijke rol, omdat je kiest wat je overbrengt en hoe je de klant (meer dan) tevreden gaat houden. Straks hebben we het over verschillende online uitingen, nu staan offline middelen van jouw bedrijf centraal waarin je de huisstijl en communicatie kunt verwerken. Denk bijvoorbeeld aan een roll-up banner, maar ook flyers, visitekaartjes, stickers en ansichtkaarten. Voor webshophouders zou een bezoekje aan Enveloppenland een aanrader zijn. Uiteenlopende verzendmaterialen kan je hier vinden en het assortiment is erg divers. Je kunt bijvoorbeeld enveloppen personaliseren met een sticker in jouw huisstijl. En wat dacht je van de kleur en keuze van de verzendmaterialen? Kies je voor kokers, enveloppen of brievenbusdoosje? Ook dat is bepalend voor de eerste indruk van jouw klanten.
Hoe online communicatie de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw onderneming bevordert
Door online de stijl van jouw onderneming goed neer te zetten, ben je bezig om jouw zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten. Deze online stijl draagt tevens bij aan de herkenbaarheid en het vertrouwen bij klanten, waardoor je eerder top of mind bent zodra de klant een behoefte heeft aan waar jij met jouw bedrijf op inspeelt. Online communicatiemogelijkheden om je stijl uit te dragen, zijn bijvoorbeeld een nieuwsbrief (met template in de huisstijl van jouw bedrijf), een toegankelijke en gebruiksvriendelijke website, actieve social media kanalen waarop interactie mogelijk is en persoonlijk mailcontact. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat individuele communicatie steeds belangrijker wordt, zeker wanneer je je wilt onderscheiden van de concurrentie. Vergeet daarbij ook niet de tone of voice van jouw teksten. Welke boodschap wil jij overbrengen met jouw uitingen?
Op welke manier zou jij jouw online zichtbaarheid en naamsbekendheid kunnen vergroten? Ben je aan het oriënteren naar de kansen op het gebied van persoonlijk en individueel contact?
Ik hoop dat het artikel je aan het denken heeft gezet hoe je de communicatiekanalen van jouw onderneming optimaal kunt inzetten om het gewenste resultaat te bereiken. Wil je meer weten over de lessen die ik heb geleerd in mijn eerste jaar als ondernemer? Met veel plezier vertel ik je daar meer over.
Veel liefs,
Dagmar
Follow me on Facebook ☆ Bloglovin ☆ Twitter ☆ Instagram ☆ Mijn boek Liever met lef