Blog

Hoe kom je aan de eerste opdrachten / verkopen als ondernemer?

Je bent begonnen met ondernemen of overweegt de stappen te zetten om een eigen bedrijf te starten. Geweldig, ik juich het ondernemerschap toe! Het is uitdagend, mooi, leerzaam, inspirerend en vooral een weg waarin je ongelooflijk veel mag leren en beleven als ondernemer. Het ondernemerschap is nooit saai en echt een avontuur die ik je van harte gun. Ik geniet er met volle teugen van, al vond ik de start hartstikke spannend. Met een jong gezin, vaste lasten en een agenda met mooie (reis)plannen was ik extra gemotiveerd om er een succes van te maken. Maar hoe kom je aan de eerste opdrachten / verkopen als ondernemer? Je bent gestart met jouw bedrijf, wat nu? Hoe vind je jouw eerste (ideale) klant en ga je deze klant overtuigen om voor jou te kiezen? Ik wens je een vliegende start toe voor jouw bedrijf, daarom deel ik mijn tips heel graag met jou!

Welke waarde voeg jij toe?

Er zijn verschillende manieren om te beginnen met ondernemen. Welke intentie je ook hebt met ondernemen, hopelijk mag je het doen omdat jij er energie van krijgt! Een ondernemersreis gaat namelijk niet over rozen; soms is het onzeker, slaat de twijfel toe en wil je het liefst de handdoek in de ring gooien. Hopelijk mag je vertrouwen op jouw expertise, kennis en ervaring. Denk goed na waarom je wilt starten met ondernemen, het vormt de perfecte motivatie op de momenten dat je echt uitgedaagd wordt om creatief en innovatief te handelen. Begin daarom met het op papier zetten waarom jij van jouw onderneming een succes wil maken. Vanuit die intentie ga je jouw klanten vinden en aan jouw bedrijf binden, omdat je echt waarde wilt toevoegen en een positief verschil wil creëren voor hen. Je lost hun problemen op en/of neemt een obstakel weg.  Maak kenbaar dat je een onderneming bent begonnen, definieer jouw boodschap / diensten / producten en presenteer jezelf als dé deskundige in jouw branche. Breng jouw netwerk in kaart en bedenk hoe je jouw ideale kant het beste kunt bereiken door het inzetten van kanalen die jouw boodschap versterken. Weet je eigenlijk wie jouw ideale klant is? Wie zou je dolgraag willen ondersteunen, versterken en bedienen? De antwoorden kan je vinden in jezelf; van welke klant gaat jouw ondernemershart sneller kloppen?

Jouw eigen netwerk in kaart brengen én vergroten

Wist je dat de meeste ondernemers hun eerste opdrachten uit hun eigen netwerk halen? Bijvoorbeeld omdat er via via vraag naar is en anderen graag voor jou hun ogen en oren openhouden. Die gunfactor en betrokkenheid zorgen voor een mooie start. Maar misschien wil je helemaal niet jouw netwerk inzetten om mee te denken (al is dat wel ontzettend handig, zo creëer je het eerste bereik!), maar zet je meteen groter in. Door na te denken wie jouw ideale klant is, kan je hier ook naar handelen. Bezoek netwerkborrels, zet social media (en de juiste hashtags in) om potentiële klanten te bereiken en te ontmoeten, lanceer een website waardoor je de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw bedrijf kunt optimaliseren, bouw een nieuwsbrievenbestand op, plaats stickers op jouw auto, verspreid flyers en oproepjes via andere on- en offline kanalen om aan de eerste opdrachten of verkopen te komen. Bekijk websites waar vraag en aanbod samenkomen, update jouw (social media) profielen en maak visitekaartjes. Geniet van de ervaring en zet jouw creativiteit in om er een succes van te maken!

Waar sta jij voor als ondernemer?

Wat maakt jou uniek en wat is jouw persoonlijke stijl? We zijn allemaal anders en dat maakt het leven een stuk minder saai! We zitten op verschillende manieren in elkaar, denken anders, gedragen ons uniek en we beschikken over talenten en vaardigheden op uiteenlopende niveaus. Ik hoop dat je altijd kunt zijn wie jij echt bent en dat je de ruimte hebt om jezelf ook op deze manier uit te dragen als ondernemer. Door dichtbij jezelf te blijven, ontwikkel je in de loop der jaren (het heeft veel tijd nodig) een persoonlijke stijl. Een stijl waarvan anderen zeggen ‘Ja, dit is echt typerend voor jou’. Zo’n opmerking is absoluut een groot compliment, want het is echt niet gemakkelijk om altijd dichtbij jezelf te blijven. De invloeden van buitenaf kunnen aantrekkelijk zijn om andere keuzes te maken of toch iets anders te zeggen dan je eigenlijk zou willen. Het is tijd om jouw persoonlijke stijl onder de loep te nemen. Waar sta je voor als persoon? Waar wil je voor staan als ondernemer? Welke elementen wil je uitvergroten zodat klanten jou daaraan zullen herkennen? Geniet van deze ontdekkingen!

Be so good, they can’t ignore you!

Jij bent de expert! Gooi jouw bescheidenheid overboord en zet jezelf neer. Maar betekent dat dan automatisch dat je jezelf dan maar klein moet houden? Echt niet! Hopelijk laat je je niet tegenhouden door deze (belemmerende) gedachte, want je mag er zijn zoals je bent. Je bent meer dan goed genoeg, jij bent namelijk de expert! Kijk eens naar jouw (kern)kwaliteiten en waarden, naar jouw CV en levenservaring, maar ook naar de inzichten die je tijdens verschillende levensfases hebt opgedaan. Deze combinatie aan vaardigheden, competenties en kunde maakt jou tot een professional die gezien mag worden.

Jouw on- en offline visitekaartje

Hoe ben je vindbaar? Welke eerste indruk laat je achter? En welke boodschap stuur jij de wereld in? Een professioneel visitekaartje geeft een goede eerste indruk. Of je nu als ondernemer of werknemer werkzaam bent; met een goed kaartje kun je jezelf onderscheiden én beter op de kaart zetten. Een professioneel visitekaartje maken is gelukkig geen ingewikkelde klus, maar wel handig om te doen! Wat is het doel van een visitekaartje? Door na te denken wat je met het visitekaartje wilt bereiken, baken je af wat je wel en niet wilt uitstralen en communiceren. Een visitekaartje is een compact kaartje wat je zo in je broekzak, portemonnee of tas stopt, maar de impact ervan kan groots zijn! Denk na aan wie het kaartje zoal gegeven kan worden, wat de uitstraling ervan moet zijn en welke informatie gecommuniceerd kan worden. Wie zal het kaartje bekijken, welke functie bekleden deze personen en wat zijn hun interesses? Waar sta je voor? Maak je een visitekaartje omdat je vanuit een bedrijf nieuwe klanten aan je moet binden? Dan is dit een andere doelstelling dan wanneer je als ondernemer jezelf op de kaart wilt zetten. Door na te gaan welke kant je van jezelf wilt belichten middels een visitekaartje, maak je de uitstraling en informatie die je erop plaatst concreter. Bedenk waar je voor staat en hoe je jezelf neer wilt zetten! Niet alleen voor jouw visitekaartje, maar ook in andere uitingen die jouw bedrijf of jouw imago als ondernemer versterken. Denk daarbij ook aan jouw social media kanalen en website, welke indruk laat je daarmee achter? Hoe zichtbaar ben je? Bewonder jouw kanalen alsof je jouw klant bent. Wat valt je op?

Een artikel vol vragen die je inspireren en motiveren om van jouw bedrijf een succes te maken als je overweegt voor het ondernemerschap te kiezen. Of wanneer je al even bezig bent en die eerste klussen uitblijven. Wanneer je echt durft te vertrouwen op jouw kwaliteiten en je jouw intentie concreet maakt, ben ik ervan overtuigd dat er veel moois op jouw ondernemerspad zal komen. Ik wens je veel succes en vooral plezier toe. Geniet van de mooie inzichten en lessen die je op mag toen met jouw bedrijf en groei elke dag als ondernemer!

Droom jij van een eigen bedrijf of ben jij ondernemer? 

Veel liefs, Dagmar

Follow me on Facebook ☆ Bloglovin ☆ Twitter ☆ Instagram ☆ Mijn boek Liever met lef

Let's grow

Nieuwsbrief

Verlang je naar meer energie, balans en verbinding met jezelf? Schrijf je gratis in voor ExpediChi en groei in de richting die goed voel voor jou. Geniet maandelijks van inspirerende opdrachten, inzichten en groeitips voor jou én jouw business. Als cadeau ontvang je de gids Ondernemen op jouw voorwaarden.