Mijn eerste week als ondernemer is achter de rug! Het was een inspirerende en leerzame week vol mijlpalen en ontdekkingen. Van het opzetten van de administratie tot het versturen van de eerste factuur, maar ook overweldigende felicitaties en het creëren van overzicht in de boekhouding. Ik vond het spannend en het gaf onwijs veel energie! Ik schreef mij als ondernemer in op 3 januari bij de Kamer van Koophandel en ik vertel je meer over mijn ervaringen als starter. Lees je mee?
Wát een week! Als ik er zo over nadenk dan voelt het erg onwerkelijk, maar het was een geweldig begin van dit nieuwe jaar. Of moet ik ‘boekjaar’ zeggen? Nadat ik mij had ingeschreven, ging ik met Lucas een patatje scoren om het te vieren. Thuis proostten we met champagne en liep mijn hoofd over van alle ideeën en plannen die ik graag wou uitwerken. En als het even kon in de eerste week (misschien handig om te weten, ik werk als marketeer en daarnaast ben ik voor mijzelf begonnen als copywriter). Zo’n inschrijving gaf mij een méga kick waardoor de adrenaline door mijn lijf gierde. Wat heerlijk om in deze flow terecht te komen; aan enthousiasme geen gebrek! Ik profiteerde extra van deze boost, omdat ik wilde plannen had. Van het opzetten van mijn administratie tot het openen van een zakelijke rekening en het starten van de urenregistratie… Ook moest ik ontdekken hoe je (digitale) boekhouding kunt activeren en laat deze klusjes nou niet echt tot mijn favorieten behoren. Verrassend genoeg had ik er veel plezier in door deze voorwaarden allemaal uit te zoeken. Misschien komt dat, omdat je eenmaal een goede start zou willen maken? Meestal ben ik geen fan van administratie, maar nu voelde het heel ‘stoer’ om mij in deze thema’s te verdiepen.
Ik vergeleek voorwaarden van banken om mijn zakelijke rekening te openen, ik activeerde de app om het digitale boekhouden op te starten, ik stelde mijn eerste factuur op (inclusief BTW, yeah!) en voelde mij een echte baas toen ik op de verzendknop mocht klikken en creëerde het overzicht om mijn urenregistratie in bij te houden. Ik maakte gelijk mijn eerste opdracht af en werd benaderd door drie nieuwe opdrachtgevers om een activiteit te realiseren; een vliegende start! Misschien ook leuk om te weten dat de belastingdienst in samenwerking met de Kvk seminars op verschillende locaties organiseert, het heet ‘Goede start’. Het is speciaal voor ondernemers die meer informatie willen ontvangen over alle activiteiten die je op de rit moet hebben wanneer je een bedrijf start. Zo krijg je informatie over bijvoorbeeld de btw en de inkomstenbelasting, maar ook over de belangrijkste fiscale regelingen die voor jou als ondernemer gelden. Ik heb mij alvast aangemeld, want het lijkt mij erg leerzaam!
Ik plaatste mijn inschrijving bij de Kvk online en daar kwamen zoveel te gekke felicitaties op! Van alle kanten stroomden de lieve en hartverwarmende woorden binnen, daar wil ik je ongelooflijk voor bedanken. Het geeft echt zo’n energieboost van hier tot aan Tokio om er een succes van te maken; dank je wel! Dit had ik echt niet verwacht, ik was helemaal onder de indruk. Een mooier begin kon ik mij niet wensen. Ook kreeg ik lieve berichtjes binnen met vragen hoe je dat eigenlijk doet, zo’n onderneming starten. Als reactie op deze vragen heb ik een blog geschreven over hoe je een bedrijf start en wat daarbij komt kijken. Je kunt het artikel over het starten van een eigen onderneming hier lezen. Wat was het een indrukwekkende week vol hoogtepunten, mijlpalen en felicitaties; dank je wel allemaal!
Wat zou jij willen weten over het ondernemerschap? Laat het weten in de reacties zodat ik jouw input mee kan nemen door er een blog over te schrijven. Ben jij een ondernemer of zou je graag een onderneming willen starten? Let me know!
Veel liefs, Dagmar
Follow me on Facebook ☆ Bloglovin ☆ Twitter