Een goede en gezonde werkhouding kan je aanleren

Een goede en gezonde werkhouding kan je aanleren

Ik betrapte mijzelf erop dat ik in een hele vreemde houding achter mijn laptop zit. En dat ik deze werkhouding ook nog eens uren vol kan houden, omdat ik weinig beweeg als ik eenmaal in de schrijfflow zit. Helemaal niet handig en zelfs schadelijk voor mijn gezondheid! Het lichaam is helemaal niet gemaakt om in deze positie uren te zitten. Daar ben ik dus behoorlijk van geschrokken. Ik zie het als een eyeopener die precies op tijd kwam, nu kan ik proactief mijn werkhouding verbeteren en hier alert op zijn. Hoe ik mijn werkhouding ga verbeteren, lees je in dit artikel.

Vaker en meer bewegen tijdens een werkdag

Ja, dit advies kan ik heel goed aan anderen meegeven, maar het zelf doen: ho maar. Dus practise what you preach en daarom ga ik vaker een blokje om. Lekker naar buiten doet wonderen voor lichaam en geest, heerlijk die zuurstof en het zonnetje. Vitamine D, frisse lucht en fluitende vogeltjes werken heel goed voor de productiviteit heb ik gemerkt. Ja, het kost even tijd maar je komt scherper en met een frisse blik weer terug zodat je ook de tweede helft van de werkdag kwaliteit kunt opleveren. Ook wil ik meer drinken tijdens een werkdag, daarom zet ik een kan met water op mijn bureau zodat deze binnen handbereik is. De volgende stap zou eigenlijk kunnen zijn dat ik – zodra het glas leeg is – ik naar beneden moet lopen om het glas bij te vullen. Zo kan ik meer bewegen én drinken met elkaar combineren!

Een goede werkhouding door er eens goed voor te gaan zitten

Rug recht, borst vooruit en schouders omlaag. De juiste afstand tot aan de monitor en niet langer voorovergebogen als een oud omaatje. Die tijd komt nog, nu is deze fase nog niet aan de orde en een goede werkhouding kan daaraan bijdragen. Door de juiste werkhouding aan te nemen, werk je bovendien met meer concentratie en ontspanning aan opdrachten en projecten. Als dat geen fijn vooruitzicht is… Die gezonde werkhouding wil ik ondersteunen door een ergonomische voetensteun van Vink Lisse aan te schaffen, daardoor staan mijn voeten in een betere positie en dit heeft direct invloed op de wijze waarop ik zit. Hoe ik zit heeft weer impact op mijn rug en zo kom ik al snel uit bij mijn schouders. Alles is met elkaar verbonden en je hebt maar een lichaam, wees er zuinig op.

Korte breaks voor meditatie en stilte

Als ik aan een werkdag begin, dan verlopen deze vooral zeer efficiënt. Ik mag werken aan te gekke opdrachten en voor toonaangevende merken, dat doe ik met veel liefde en plezier. Mijn werkhouding is zeer proactief, betrokken en enthousiast en naast dat het energie oplevert, vraag ik ook een hoop van mijn lichaam en geest. Daarom wil ik vaker korte breaks nemen van een paar minuten om tot mijzelf te komen. Ik heb een fijne meditatie app op mijn telefoon staan die mij daarbij kan helpen. Ook is het even lekker om niks te doen en te genieten van de stilte. Een goed voornemen waar ik graag een gewoonte van maak!

Hoe zit jij achter de computer? Heb jij een gezonde, goede werkhouding?

Veel liefs, Dagmar

Follow me on Facebook ☆ Bloglovin ☆ Twitter ☆ Instagram ☆ Mijn boek Liever met lef

Deze post heeft 2 reacties

  1. Ik werk parttime op kantoor en daar heb ik een zit-/stabureau: geweldig! Ik heb er zelfs een deskbike bij. Op de dagen dat ik thuis werk als zzp’er dacht ik altijd genoeg te bewegen, maar toen ik een smartwatch kreeg, schrok ik echt van mijn zitgedrag. Mijn Apple Watch geeft elk uur een seintje als ik te lang niet beweeg, dat helpt wel goed.
    Yvonne onlangs geplaatst…15 happiness life hacks onder 10 minutenMy Profile

Geef een reactie

CommentLuv badge

Close
×
×

Winkelmand

Lees vorig bericht:
Door tips van Marie Kondo 319 spullen opgeruimd

Het is zover, de opruimkriebels door tips van Marie Kondo speelden weer op met een heel bijzonder eindresultaat. 319 spullen...

Sluiten