4 Manieren om de zichtbaarheid van jouw onderneming te vergroten

4 Manieren om de zichtbaarheid van jouw onderneming te vergroten

Als marketeer werk ik voor toonaangevende merken om de zichtbaarheid van hun assortiment te vergroten. Denk daarbij aan producten, diensten of het merk zelf waar ik als marketeer aan mag bouwen. Met veel plezier en creativiteit werk ik graag aan deze projecten mee om het in de markt te zetten, klanten te vinden én hen aan het betreffende merk (of product / dienst) te binden. Zichtbaar zijn is hartstikke belangrijk, want je kunt nog zo’n fantastisch assortiment hebben; zonder klanten, geen omzet. Ik heb vier manieren op een rij gezet om op toegankelijke wijze te werken aan de zichtbaarheid van jouw onderneming, lees je mee?

Producten personaliseren – Jassen bedrukken en groeikaarten

Heb je al eens nagedacht over de mogelijkheid om canvas tasjes uit te delen met daarin meer informatie en inspiratie? Of om pennen mee te geven aan potentiële klanten? Producten bedrukken en meegeven aan de klant vormt een marketingkans wanneer je hen blij kunt maken met items die aansluiten bij jouw onderneming. Zeker wanneer de klant het product kan gebruiken, vergroot je de zichtbaarheid van jouw bedrijf. Benut de klant jouw canvas tas in de supermarkt, dan is de kans groot dat nog veel meer mensen jouw boodschap en/of logo zien. Ben je bijvoorbeeld actief in de groene branche, dan zou het een leuk idee kunnen zijn om ‘groeikaarten’ te bedrukken. Dit zijn kaartjes waarin zaadjes verwerkt zijn, waardoor de (potentiële) klant na een tijdje bloemen ziet bloeien. Je geeft een kaart met een positieve beleving op de langere termijn. Je kunt uiteenlopende producten bedrukken als blijmaker. Jassen bedrukken, canvas tassen personaliseren en kaarten maken lijkt mij als illustrator een geweldige ervaring. Hoe gaaf is het om tastbare producten te maken in de stijl die je zelf creëert?! Een jas laten bedrukken is echt next level, maar hoe gaaf is het om te lopen in een zelf ontworpen jas? Zo combineer ik mooie wandelingen maken stiekem toch met mijn werk. En vraagt iemand waar deze jas van is, dan heb je een uniek verhaal!

Een duidelijke en vindbare website

Een website is onmisbaar voor jouw onderneming. Op een website kun je de (potentiële) klant aan je binden door het delen van relevante informatie en inspiratie. Ook de uitstraling van de site is belangrijk. Met een goede website vergroot je jouw (online) zichtbaarheid wanneer je vindbaar bent. Daarom is het belangrijk om ook te kijken naar de content die je deelt. Welke informatie is relevant voor de klant? En staat deze informatie op een logische plek voor de doelgroep? Mocht je willen weten hoe jouw site wordt bezocht, dan kun je in de statistieken kijken om de site te optimaliseren. Ook is het een leuke test om een klant uit te nodigen en samen de website te doorlopen door de ogen van de klant. Op deze manier kun je de site finetunen op basis van zijn/haar beleving.

Actief zijn op social media

Naast het onderhouden en actualiseren van de website, kan social media ook een grote rol spelen. Je kunt namelijk interessante content delen voor jouw doelgroep en de (potentiële) klanten inspireren. Bedenk op welk social media kanaal jouw doelgroep actief is en maak een plan welke content je hier kunt delen en wanneer je dit gaat publiceren. Er zijn veel verschillende kanalen, maar het is handig om in ieder geval ergens te beginnen. Je hoeft niet overal zichtbaar te zijn, hou het realistisch en behapbaar voor jezelf. Mocht er budget beschikbaar zijn, dan kun je ook overwegen om het creëren van de content en het beheren van de social media kanalen uit te besteden. Het kost vaak meer tijd dan je denkt, maar het is erg waardevol om online actief te zijn via social media.

Betrek jouw klanten bij jouw onderneming

De laatste manier is de goedkoopste, maar vergt extra aandacht en tijd. Je kunt namelijk jouw tevreden klanten vragen om jouw onderneming te ondersteunen en te versterken. Bijvoorbeeld doordat zij hun positieve ervaringen online en offline delen. Mond-tot-mond reclame is hartstikke effectief, daarom de vraag aan jou: op welke manier kun je jouw klanten activeren om mee te werken hun ervaringen te verspreiden? Lukt het je om hun verwachtingen te overtreffen zodat je meer dan tevreden klanten creëert? En op welke wijze kun je deze vorm van reclame stimuleren? Heb je zelf geen idee waar je moet beginnen, dan is het leuk om een tevreden klant daadwerkelijk om advies te vragen. Door transparant te blijven en in gesprek te gaan met jouw doelgroep, kun je sprongen voorwaarts maken. Samen kom je op de sterkste ideeën!

Ik hoop dat je het interessant en leuk vond om meer over marketing kansen voor jouw onderneming te lezen. Ontdek hier 5 gratis manieren om te groeien als ondernemer. Ik gun je van harte een succesvolle periode toe waarin je de vruchten mag plukken. Je kunt het!

Heb jij een eigen onderneming of zou je willen ondernemen?

Veel liefs, Dagmar

Follow me on Facebook ☆ Bloglovin ☆ Twitter ☆ Instagram

Geef een reactie

CommentLuv badge