Weekmenu – 5 Gezonde en snelle gerechten voor kersverse ouders
Processed with VSCO with hb1 preset

Weekmenu – 5 Gezonde en snelle gerechten voor kersverse ouders

Als kersverse ouders is het belangrijk om voldoende energie te pakken en op te laden. Je hebt minder tijd en je handen voller, waardoor het extra fijn is om gezond en goed te blijven eten ondanks tijdgebrek. Het ritme is in het begin misschien nog niet aanwezig, maar hopelijk kun je de rust en ruimte vinden om elkaar te voeden in plaats van te vullen. Tijdens onze zoektocht naar mogelijkheden om in een korte tijd gezonde én lekkere maaltijden op tafel te zetten, kwam ik op 5 heerlijke gerechten uit die ik graag met je deel. Omdat we naast een newborn, ook een zoontje (peuter) hebben was eten voor ons extra belangrijk. Net als slaap vormde het een belangrijk moment om energie op te doen voor ons allemaal. We maakten van de maaltijden een feestje en deze gerechten zetten we graag op tafel. Lees je mee?

Verse soep

In een zelfgemaakte soep, kun je alle ingrediënten plaatsen die je lekker vindt. Zo geniet ik regelmatig van een tomatensoep waar ik extra veel groente in doe en brocollisoep is ook favoriet. In dit artikel deel ik het recept zodat je zelf broccolisoep kunt maken en geloof mij; je zet het in een handomdraai op tafel en het is hartstikke gezond. Maak er lekkere broodjes bij of zet verschillende soorten beleg op tafel zodat iedereen kan eten wat hij/zij lekker vindt. Extra handig: maak meer soep zodat je er meerdere dagen van kunt eten!

Voedzame en gezonde pasta

Heb je zin in een voedzame maaltijd? Kies dan voor pasta met goedgevulde saus waar je ook extra groentes in kunt stoppen. Zoals je kunt lezen, zijn groentes een belangrijk onderdeel van de gerechten omdat het de gezondheid mag bevorderen. Je kunt met dit gerecht ook gemakkelijk variëren: ga je voor spaghetti of macaroni? Vries de pastasaus in zodat je er later ook nog van kunt eten! Kies voor een vers sapje en paprika, komkommertjes of cherry tomaatjes erbij als snack om de maaltijd compleet te maken. Eet smakelijk!

Aardappeltjes, groente, vlees/ vis/vega

Het klinkt een beetje standaard, maar een AVG’tje is hartstikke lekker en gezond. Bovendien is het ook fijn dat het niet veel moeite en tijd kost om het op tafel te zetten. Schil de aardappels, kies een groentesoort die iedereen lust en geniet van vlees, vis of vega. Als groentesoort gaan wij vaak voor spinazie, boontjes, worteltjes, broccoli of rode kool. Terwijl het in de keuken op het vuur staat, kun jij ondertussen nog een huishoudelijk klusje op je nemen. Hou de keuken uiteraard goed in de gaten, maar het gerecht is toegankelijk om te maken en je kunt het makkelijk aanpassen zodat iedereen kan eten wat hem/haar aanspreekt. Maak als extra een verse salade erbij of kies voor een smoothie om meer vitamines binnen te krijgen.

Een verfrissende salade

Heb je weinig energie om te koken? Kies dan voor een verfrissende salade waar je alle ingrediënten kunt mixen die jij lekker vindt. Sla, paprika, tomaten, erwtjes, maïs, noten, avocado, een lekkere dressing… Welke ingrediënten mogen niet ontbreken in jouw salade? Pas de salade aan op het seizoen, zodat je een extra verse (en betaalbare) maaltijdsalade kunt creëren. Geniet ervan!

Overheerlijke ovenschotel

Yes, nog een gemakkelijk én lekker gerecht: een ovenschotel met extra veel groente. De groentes kunnen variëren per seizoen, zodat je kunt inspelen op de aanbiedingen. Op deze manier maak je de ovenschotel extra betaalbaar en goedkoop, zonder dat het minder lekker hoeft te zijn. Je kunt lasagne maken of een ovenschotel met spinazie en ei. En wat dacht je van een ovenschotel met kip en groenten waaronder broccoli? Prei en kerrie is ook een aanrader en zo kun je eindeloos variëren. Ook bij een overheerlijke ovenschotel raad ik aan om extra veel te maken, zodat je het later nog eens kunt opwarmen en opeten. Zo geniet je twee keer van deze lekkere maaltijd!

Stokke Tripp Trapp newborn set

Ik hoop dat je het handig vond om deze maaltijden te ontdekken als inspiratie. Soms is het simpelweg even lekker en makkelijk om snelle gerechten op tafel te zetten, maar wil je ook dat deze gezond zijn. Daarom is het handig om altijd wat groentes achter de hand te hebben, zodat je deze kunt verwerken in de gerechten. Wij vinden het extra leuk dat we inmiddels het leven vieren met z’n vieren: onze twee boys zitten bij ons aan tafel in hun Stokke Tripp Trapp stoelen. Dat maakt het extra gezellig om samen te eten, de interactie met elkaar is goud waard. Samen koken we, dekken we de tafel en genieten we van de gezonde maaltijden. Met een peuter én newborn aan tafel is het feest compleet!

Welke gezonde gerechten zet jij snel op tafel als je weinig tijd (en energie) hebt?

Veel liefs, Dagmar

Follow me on Facebook ☆ Bloglovin ☆ Twitter ☆ Instagram

Deze post heeft een reactie

  1. Goed dat je hier een artikel over schrijft, zelf ga ik even 1,5 week weer dit proberen op te pakken. Ook weer gezond eten en minder vlees. Mijn lichaam is namelijk helemaal in de war de laatste twee weken en ik heb enorm last van blaaskrampen.. bruh… :(
    Rachel Kromdijk onlangs geplaatst…Op deze meubels moet je nooit bezuinigen!My Profile

Geef een reactie

CommentLuv badge