Tijd voor jezelf (durven) nemen als moeder

Tijd voor jezelf (durven) nemen als moeder

Tijd voor jezelf nemen. We hebben het allemaal nodig, maar we voelen ons regelmatig schuldig of hebben goede excuses achter de hand om het uit te blijven stellen. Toch heb jij prioriteit; wanneer je wél durft te kiezen voor jezelf, kan je beter opladen en ontspannen waardoor je er ook beter voor anderen kunt zijn. Je hebt weer meer energie om als moeder de beste versie te kunnen zijn die je ook anderen gunt. Maar hoe neem je nou tijd voor jezelf als moeder en al die andere rollen die je vervult? Ik vertel je meer over de manier waarop ik het aanpak en hoe ik soms korte momenten en soms een langere tijd voor mijzelf neem om op te laden. Me-time als moeder is een must, maar ook ik ben er slecht in om het daadwerkelijk te doen. Tijd voor jezelf nemen als moeder is niet egoïstisch, maar nodig zodat je niet leegloopt en jouw geluk kunt delen en doorgeven.

Tijd voor jezelf nemen, begint met je minder schuldig voelen

Het is geen egoïstische daad om even op te laden en te ontspannen. Sterker nog; je hebt het nodig om daarna weer voor anderen te kunnen zorgen. Of je nu moeder bent of niet; je hebt vast en zeker genoeg te doen waar je jouw energie goed voor kunt gebruiken. We hebben allemaal oplaadmomenten nodig om verder te komen. Zeker als je moeder bent, heb je je handen vol en worden deze momenten schaars omdat jouw kind(eren) aandacht en tijd nodig hebben en je het hen ook heel erg gunt. Vaak komen moeders niet meer op hun eigen prioriteitenlijstje voor (hier spreekt een ervaringsdeskundige haha betrapt!). Hoe kan je laten zien aan jouw kind(eren) dat het belangrijk is om goed voor jezelf te zorgen als je het zelf niet doet? Dat vormde voor mij de allerbeste motivatie om er ook voor mijzelf te zijn en in te spelen op wat ik nodig heb.

Me-time als moeder inplannen

Misschien ben je niet zo’n planner en kies je liever voor spontane momenten, maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er dan van me-time als moeder weinig komt. Er is altijd wel iets te doen of belangrijker wat even tussendoor opgepakt kan worden, het opladen komt later wel. En dat later komt nog later totdat ook van later geen sprake meer is. Herkenbaar? Ik heb goed nieuws: dit kan je tackelen! Door bijvoorbeeld een vast moment in de week te kiezen waarop jij even tijd voor jezelf kunt nemen. Denk aan een vaste avond waar je er even tussenuit kunt om te bewegen, de natuur in kunt, creatief bezig gaat zijn of lekker even iets helemaal voor jezelf kunt doen waardoor jij kunt opladen. Inplannen van me-time klinkt op deze manier dus niet spontaan, maar zo voorkom je dat je het keer op keer blijft uitstellen en het er nooit van komt.

Kleine en grote oplaadmomenten; wat voelt goed voor jou?

Bedenk van te voren enkele activiteiten die goed voelen voor jou (lekker niksen op de bank met een kop thee en een kruik valt in dit geval ook onder ‘activiteit’) waardoor jij tot rust mag komen. Wat zou je kunnen doen als je een uurtje hebt of slechts een kwartier? En waardoor krijg jij energie als je een dagdeel tot je beschikking zou hebben? Wat ga je dan doen? Door hier van te voren over na te denken, ben je niet verrast door het moment en kan je er meteen van genieten in plaats van dat je nog moet nadenken wat je opeens met deze tijd gaat doen. Haha yes, het is duidelijk dat ik mijn tips deel op basis van mijn eigen ervaring. Dan sliep Lucas opeens een half uur langer en stond ik verbaasd met handen in het haar wat ik nu opeens met mijn tijd mag doen. Zonde, want door die vraag krijg je niet meer energie en gaat het moment voorbij.

Inspiratie voor korte boost breaks

Een boost break is dus echt even tijd voor jezelf nemen om op te laden en te ontspannen. Zonder schuldgevoel, gewoon omdat we het allemaal nodig hebben en jij dus ook. Opladen is erg persoonlijk, stel jezelf daarom de vraag wat jou energie geeft en waar je blij van mag worden. Ik deel wat korte boost breaks ter inspiratie die werken voor mij: even een stukje uit een boek over persoonlijke groei lezen, een kopje thee drinken op de bank, fijne oefeningen doen terwijl mijn lievelingsmuziek aan staat, even naar buiten, bewust genieten van een douche, de tuin in of lekker even niks.

Inspiratie voor een langere tijd voor jezelf

Ik geniet met volle teugen van het illustreren, de creatieve flow en de natuur als ik tijd voor mijzelf neem. Ook krijg ik energie van een goed boek lezen en het ontdekken van nieuwe plekken. Ook word ik heel erg blij van het zien en spreken van lieve vriendinnen en deze tijd voor elkaar. Dat is dus heel letterlijk niet direct tijd voor mijzelf, maar als jij op kunt laden doordat je graag met dierbaren afspreekt dan is dat helemaal goed natuurlijk. Het is jouw tijd waarin je mag doen waar je zin in hebt! Het gaat erom wat je mag versterken en waar je energie van krijgt zodat je op kunt laden. De juiste balans vinden tussen wat je voor jezelf en voor anderen doet staat voorop.

Vind jij het lastig om tijd voor jezelf te nemen?

Veel liefs, Dagmar

Follow me on Facebook ☆ Bloglovin ☆ Twitter ☆ Instagram

Deze post heeft 2 reacties

  1. Wat een mooie tips en sowieso heel mooi dat je er bewust bij stilstaat hoe je als moeder bewust tijd voor jezelf kunt nemen. Ik kan me voorstellen dat dat met kinderen toch minder vanzelfsprekend is. Zo’n kleine boost-break is voor mij ook wel een goede. Een paar pagina’s van een boek lezen kan inderdaad al heerlijk ontspannend werken.

  2. Ik vind het soms zeker wel lastig balans te vinden tijdens het moederschap.

Geef een reactie

CommentLuv badge

Lees vorig bericht:
Ondernemen met vermoeidheid en pijn – mijn ervaring

Ik geniet met volle teugen van het ondernemerschap, daar heb ik nooit een geheim van gemaakt. Maar hoe is het...

Sluiten