Blog

Wat ik doe als marketingcoördinator bij een uitgeverij

eventAls klein meisje droomde ik ervan om een boek te gaan schrijven, maar in de loop der jaren ben ik erachter gekomen dat mijn kracht meer ligt in het schrijven van artikelen, bijvoorbeeld voor online. Naast het schrijven voor mijn persoonlijke blog, schreef ik ook artikelen voor andere bloggers en voor een magazine. Als ik alle artikelen bundel, dan is het ondertussen alsnog een boek! Op het gebied van marketing & PR begon mijn hart sneller te kloppen en door schrijvers te ondersteunen op dit gebied kon ik mijn passies combineren. Ik vervul momenteel mijn droombaan als marketingcoördinator bij de uitgeverij. Maar wat betekent deze functie eigenlijk?

Waarom mijn hart sneller gaat slaan van marketing & PR –  Voor mijn studie Bedrijfskunde Management, Economie en Recht (BKM) werd er van ons verwacht dat we voor een semester een meewerkstage zouden vervullen. Ik kreeg de kans om op het hoofdkantoor van H&M stage te lopen op de marketing en PR-afdeling. Ik werkte mee aan verschillende events waaronder de lancering van Isabel Marant pour H&M, ik ondersteunde de socialmediakanalen, ik hielp bij campagnes en deed ondertussen een onderzoek voor mijn studie op het gebied van klantenbinding. Dit was een onvergetelijke ervaring en ik heb middels deze stage ontdekt dat ik mij echt op mijn plek voel als ik met marketing en PR activiteiten bezig kan zijn. Mijn liefde en passie voor boeken kende geen grenzen en ik wou heel graag meer betekenen voor deze branche. Voor mijn afstudeerstage was ik ook zoekende naar een functie op de marketing en pr-afdeling, ik wist immers dat deze plek voor mij goed voelde. Toen ik de vacature op de site van Uitgeverij De Fontein zag voor marketing stagiaire, pakte ik deze kans met beide handen vast. Nu ben ik bij de uitgeverij om de hoek ( tien meter van mijn stageplek) werkzaam, ik vervul hier de functie van marketing en PR-medewerker met veel plezier en passie. Extra leuk? Ik word omringd door ontzettend lieve en inspirerende collega’s.

Petra

Wat het werken als marketeer zo uitdagend en leuk maakt? Ik beleef ontzettend veel plezier met mijn collega’s, de talentvolle auteurs, de prachtige boeken en de activiteiten die ik kleur mag geven. Daarnaast schrijf ik ook dagelijks op mijn persoonlijke blog en ik vind het ontzettend fijn dat ik dit doordeweeks kleur kan geven. Ik heb CVS en Fibromyalgie, maar ik probeer uit elke dag te halen wat mogelijk is. Ik ben heel dankbaar dat ik elke dag fluitend naar werk kan en ik hier zoveel voldoening en energie uit mag halen. Ik kan mijn passies (schrijven, marketing, boeken en lezen) combineren, ideaal! De diversiteit aan titels die ik onder de aandacht mag brengen bij pers, mijn collega’s die mij vanaf de eerste dag met open armen hebben ontvangen, het contact met boekliefhebbers en auteurs, maar natuurlijk ook de gigantische boekenkast waar ik op uitkijk. Werken in deze branche is écht geen straf! Ik ben een echte boekenliefhebber en tijdens mijn studie ben ik de diepte ingegaan op het gebied van PR en marketing. Het geeft zo’n kick om mooie publicaties te regelen voor boeken, om activiteiten en campagnes rondom een auteur te organiseren en om daadwerkelijk een toegevoegde waarde te leveren voor het marketingteam. Er komt veel kijken bij mijn functie, vooral op het gebied van netwerken, organiseren, financiering, creatief schrijven en reclame. Je bent een echte duizendpoot en draagt een grote verantwoordelijkheid. De combinatie van werkzaamheden als marketingmedewerker bij de uitgeverij en blogger maakt mij oprecht gelukkig. En dat ik werkzaam mag zijn in de boekenbranche is een droom die uit is gekomen!

Hoe ziet een gemiddelde dag eruit? In de bus onderweg naar werk lees ik mij meestal alvast in voor werk, bedenk ik de grote lijnen die ik wil oppakken voor die dag en vervolgens ga ik eenmaal aangekomen op kantoor aan de slag. Ik begin altijd met het bekijken van de inbox, want het grootste deel van de communicatie gaat per mail. Verschijnt er een nieuwe titel? Dan schrijf ik hiervoor het persbericht en breng ik de pers (print en online) van deze informatie op de hoogte. Ook kijk ik wat er meer aan activiteiten voor een boek gerealiseerd kunnen worden en werk ik dit uit. Wat er mogelijk is, hangt af van het genre en de bijbehorende doelgroep. Daarnaast vul ik de socialmediakanalen en heb ik regelmatig contact met redacties van kranten, tijdschriften, online magazines en bloggers. Ook organiseer ik events, blogtournees en ben ik online zeer actief. De tijd vliegt voorbij en verveling is er niet bij. Elke dag is verschillend en dat maakt het extra uitdagend!

11358251_726043377507582_1381338842_n

Wat ik wil bereiken? Mijn doel is om anderen vooruit te helpen met alle activiteiten die ik onderneem. Hoe mooi is het om schrijvers en auteurs met een passie voor het vak te kunnen ondersteunen? Ik hoop nog elke dag fluitend naar werk te kunnen gaan, met passie en plezier mijn taken kleur te kunnen geven en een toegevoegde waarde te kunnen leveren middels het toepassen van mijn kennis op het gebied van marketing & PR.  Ik ben heel dankbaar dat ik hier nu al de kans voor krijg en ik hoop in de toekomst mijn waarde te kunnen vergroten. Choose a job you love and you’ll never have to work a day in your life!

Wat is jouw droombaan? 

Liefs Dagmar

Follow me on Facebook  Bloglovin  Twitter  Instagram  Youtube

Let's grow

Nieuwsbrief

Verlang je naar meer energie, balans en verbinding met jezelf? Schrijf je gratis in voor ExpediChi en groei in de richting die goed voel voor jou. Geniet maandelijks van inspirerende opdrachten, inzichten en groeitips voor jou én jouw business. Als cadeau ontvang je de gids Ondernemen op jouw voorwaarden.