Blog

Hoe organiseer je een surpriseparty?

surprise party
Party party party! Er is altijd een gelegenheid te bedenken voor een goed feestje, maar dan moet je wel zelf de slingers ophangen. Gelukkig niet altijd, want misschien organiseert er wel iemand een surpriseparty voor je! En anders neem je toch zelf de touwtjes in handen en ga je aan de slag om er een feest van te maken? Er komt veel bij het organiseren van een surpriseparty kijken, maar het is tegelijkertijd ook geweldig om te doen. Ik organiseerde vorig jaar een surpriseparty voor mijn broertje en dit jaar voor mijn vriend, de blikken vol verbazing waren onbetaalbaar en goud waard. In dit artikel deel ik mijn tips! Feest je mee?

♧ Doel – Wat is het doel van het feest? Heeft het te maken met een verjaardag of is er een andere gelegenheid? Houd er rekening mee dat een surpriseparty veel indruk kan maken op de persoon die verrast wordt, je kunt je vast ook zelf inleven in de situatie. Bedenk vooraf goed wat het doel is, zodat je dit ook via de uitnodigingen kunt communiceren. 

♧ Locatie – Een belangrijke vraag is de locatie, want in welke omgeving wonen de meeste vrienden en familieleden? En kan het gehouden worden bij de persoon voor wie je de party gaat organiseren of moet dit op een externe locatie? En is de locatie goed bereikbaar en kan je het er makkelijk versieren of is dit lastiger? Allemaal vragen die handig zijn om te stellen als je een surpriseparty gaat organiseren, voordat je dit definitief doorgeeft aan de genodigden. 

♧ Datum & tijd – Een datum vinden waarop de meeste mensen kunnen, dat is flink puzzelen! Hoe groter de groep, hoe lastiger het wordt. Waar je in ieder geval rekening mee moet houden, is de agenda van de persoon voor wie je de party organiseert. Wel zo handig als hij/zij aanwezig is, toch?! En houd rekening met zoveel mogelijk agenda’s, maar hak toch uiteindelijk zelf de knoop door. Al die meningen zorgen ervoor dat je anders nooit de kans krijgt om die party te organiseren. En denk je aan een geschikte tijd? Afhankelijk van de tijd stem je de hapjes en drankjes af en moet je misschien kijken naar OV. 

♧ Vrienden & familie – Oei lastig, wie nodig je precies uit?! Nou vooral de mensen waarmee hij/zij veel contact heeft. Neem een kijkje op zijn socialmediakanalen en als er nummers van zijn/haar vrienden in je telefoon staan, bel of app hen om hen hierover te informeren. Op deze manier kan je meerdere contactgegevens achterhalen en samen sparren. 

♧ Thema – Wil je een thema feestje organiseren? Bepaal dit dan van te voren, zodat je het kunt communiceren in de uitnodiging en het ook door kunt voeren naar de versiering. Er zijn verschillende feestjes mogelijk, van black/white tot Texas, Prinsessen party, Fout & Stout en de 60’s. Het is dan misschien niet jouw feestje…. maar toch wel een beetje haha (yay, voordeel van het zelf organiseren!). 

♧ Verrassingsplan – Ik organiseerde speciaal voor Jord recent een surpriseparty, maar wel bij ons in huis. Daarom moest ik de materialen verstoppen en een plan verzinnen om het huis te versieren zonder dat hij het door zou hebben. Mijn broertje ging daarom met hem naar de golfbaan en in de tussentijd stroomden vrienden en familieleden binnen. We zetten gezamenlijk drankjes en hapjes klaar en versierden de woonkamer. Mijn broertje zou Jord rond 14:00 weer naar ons huis brengen en toen stond de woonkamer vol mensen. En mocht je het willen zien? Dan kan je het beginstuk bekijken uit mijn vlog, want ik heb het gefilmd (klik hier om te kijken via mijn YouTube-kanaal)

♧ Uitnodiging – Maak er een leuke en pakkende tekst van om anderen te informeren over deze gelegenheid. Benadruk de geheimhoudingsplicht en deel het verrassingsplan zodat anderen op de hoogte zijn en je de voorpret kunt delen. Houd bij hoeveel mensen er daadwerkelijk komen en of je misschien nog ergens rekening mee moet houden. Check, check dubbel check!

♧ Reminder + cadeautips – Stuur voor de zekerheid nog even een herinnering met hierin de locatie, tijd, de geheimhoudingsplicht (met eventueel het plan) én de cadeautips. Benadruk ook dat men echt niet later binnen kan komen, vanwege het verrassingseffect. Iedereen moet om x uur binnen zijn, zodat je iedereen de instructies kunt geven en de posities worden ingenomen. Ook heb ik aangegeven dat er rekening gehouden moet worden met de auto, als deze herkent kan worden door bijvoorbeeld de jarige waarvoor je de party houdt, zet deze dan op veilige afstand. Dankzij de cadeautipszorg je ervoor dat de verassing extra groots is als er ook nog gerichte cadeautjes worden gegeven. Dat maakt het plaatje compleet! 

♧ Boodschappenlijst – Weet je het aantal mensen en het tijdstip? Dan kan je je boodschappenlijst erop afstemmen. Kies je voor snacks en hapjes tussendoor en vergeet je de taart, soesjes, cake of muffins niet? Het is natuurlijk allemaal afhankelijk van het soort feest dat je wilt organiseren, maar je wilt niemand met trek naar huis sturen. Satéprikkers, servetten en extra wc-papier zijn ook praktisch om in huis te hebben. Zorg daarom voor voldoende borrelhapjes en tussendoortjes, maar ook drankjes. Met en zonder prik, maar ook sapjes zijn handig om neer te zetten. En ben je van plan om alcohol te serveren? verdiep je dan even in de wijn en bier, zodat er voor iedereen wat lekkers tussenzit. Ook kan je natuurlijk aan de gasten vragen wat zij prettig vinden om te eten en drinken, dan speel je concreter in op de wensen, handig! Maak van te voren een lijst zodat je niets vergeet, je organiseert immers niet dagelijks een party!

♧ Materialen – Hoeveel mensen komen er daadwerkelijk? En denk je eraan dat je genoeg borden, glazen, bestek en stoelen in huis haalt? Het is altijd handiger om te veel dan te weinig te hebben. En het is niet erg om ook aan anderen te vragen wat zij in huis hebben, door krachten te bundelen kom je veel verder!

♧ Versieren – Afhankelijk van het thema kan je de woonkamer of andere locatie versieren. Zorg ervoor dat je van de buitenkant niets ziet, dan kan het verrassingseffect eraf zijn en dan is al het werk voor niets geweest. It’s all in the details! Zorg je voor ballonnen, slingers, confetti-knallers, kaarsjes, lampjes en andere versiersels? Het thema kan je natuurlijk in de versiering verwerken, ik ben benieuwd naar je creativiteit!

♧ Taakverdeling – Wie maakt de foto’s? Wie knalt er met confetti? Wie kondigt aan dat hij/zij in aantocht is? En is er iemand nodig die voor gastvrouw speelt? Ook bij dit puntje is het handig om de krachten te bundelen, als je aangeeft wat nodig is om het op te zetten, dan ben ik ervan overtuigd dat iedereen graag helpt. Je hebt het niet voor niets al zo je best gedaan, samen gaat het je lukken!

♧ After party – Dit is het minst leuke gedeelte… Het opruimen! Je laat de persoon die je zo graag wilt verrassen natuurlijk niet in de troep zitten. Vele handen maken licht werk, dus vraag even of iedereen een steentje bij wilt dragen en dan is het zo achter de rug. 

♧ Bedankje – Het is heel bijzonder dat je allemaal lieve mensen zover hebt gekregen een geheim te bewaren en op de afgesproken plek en tijd op te komen dagen. En ik weet zeker dat je het ook heel erg waardeert dat zij er waren. Vertel het hen zodat zij op de hoogte zijn van je dankbaarheid, want anders lijkt het al snel vanzelfsprekend. Hoe druk je het ook hebt, stuur altijd een bedankje al is het slechts een app of mailtje. Nog leuker is natuurlijk om even te bellen. 

♧ Herinneringen – Vergeet niet samen te genieten van de mooie herinneringen die je hebt gecreëerd. Druk de foto’s af zodat ze tastbaar zijn, monteer het filmpje… Houd deze belevenis levend door er samen op terug te kijken, het is een ervaring die niemand zal vergeten!

Heb jij een keer een surpriseparty georganiseerd?

Liefs Dagmar
Follow me on
Facebook  Bloglovin  Twitter  Instagram  Youtube

Let's grow

Nieuwsbrief

Verlang je naar meer energie, balans en verbinding met jezelf? Schrijf je gratis in voor ExpediChi en groei in de richting die goed voel voor jou. Geniet maandelijks van inspirerende opdrachten, inzichten en groeitips voor jou én jouw business. Als cadeau ontvang je de gids Ondernemen op jouw voorwaarden.