Het geheim achter ons schone huis

Het geheim achter ons schone huis

Schoonmaaktips van een niet-zo’n-Assepoesterig-typetje. Die ga ik in dit artikel met je delen. Het tegenovergestelde van huishouden? Huishaten! En laat die huishoudelijke taken onder de lezeressen van mijn blog nou net niet tot de favoriete bezigheden behoren. Dit artikel is daarom hoogstwaarschijnlijk de meest burgerlijke tekst die ik ooit zal schrijven voor mijn blog, maar de vraag was hoog en mijn manier om het huis schoon te houden hoeft geen geheim te blijven en dus deel ik het graag met jullie. Bovendien zorgt een opgeruimd huis voor een opgeruimd hoofd, een gelukkigere jij én hoeft het echt geen uren te duren om er plezier van te kunnen beleven. Remember: Our house is clean enough to be healthy, but dirty enough to be happy. 

Ai, jammer. Je bent nét te laat om onze schone keuken te kunnen bewonderen. Ook bij ons is het huis regelmatig een zooitje, zeker als je op ‘het verkeerde moment’ voor het weekend spontaan langs zou willen komen. Dan is de kans extra groot dat we nog niet aan het opruimen toe zijn gekomen, wat we vaak een uurtje in het weekend doen. Een uurtje? Ja, veel langer dan een uur hoeft het vaak niet te duren. Al moet ik de kanttekening plaatsen dat we dus niet in een kasteel wonen, mocht dit bij jou wel het geval zijn dan heb je aan een uurtje hoogstwaarschijnlijk ook niet genoeg. Sinds wij samenwonen zijn we steeds handiger geworden wat de huishoudelijke taken betreft, maar wat waren wij groentjes! Echt, wij konden nog maar net een ei bakken en ons brood smeren en dan hield het daar ongeveer al op. Gelukkig hebben we ons de afgelopen jaren op een positieve manier ontwikkeld waardoor we niet alleen voor onszelf op een verantwoorde en gezonde manier kunnen zorgen, maar dat we er nu ook voor ons zoontje Lucas kunnen zijn.

Laat ik vooropstellen dat Jord en ik geen liefhebbers van huishoudelijke taken zijn, maar dat het onze omgeving wel aangenamer maakt om het bij te houden en een beetje georganiseerd te blijven. Een opgeruimde omgeving zorgt voor minder overbodige prikkels, een ruimtelijker gevoel én het geeft energie. Je komt dan ook met veel plezier thuis, waardoor je daadwerkelijk tot rust kunt komen en dat is goud waard. Door Marie Kondo zijn we allereerst aan de slag gegaan met ontspullen. Zo zijn we op een andere manier naar onze inboedel gaan kijken: wat slurpt energie en waar word je echt blij van? Ik kan je het boek van Marie Kondo Opgeruimd (klik hier voor het e-book en hier voor mijn recensie over Opgeruimd dat mijn leven positief heeft veranderd) echt aanraden, je krijgt er spontane opruimkriebels van en het vormde een eyeopener. Zo bleken we (lees: ik, maar ‘we’ verzacht het een beetje…) heel veel troepjes en prulletjes te hebben verzameld die ons huis alleen maar voller en voller maakten. In mijn recensie kan je lezen hoe ik door Opgeruimd anders naar onze inrichting ben gaan kijken en hoe ik door deze eerste selectie heen ben gekomen. mariekondo-1024x754

Maar Marie Kondo is niet de enige tip die ik je mee zou willen geven, sterker nog: dit boek vormde de basis maar daarna moet je het toch echt zelf bijhouden en organiseren, maar ook je eigen handigheid erin vinden. Wat voor ons goed werkt is het overzichtelijk maken van de taken die bij ons huishouden komen kijken. Aangezien ik fan ben van lijstjes, heb ik daarom op een krijtbord de taken geschreven die we graag wekelijks gedaan willen hebben om een prettige leefomgeving te creëren. Hier vallen onder andere het stof afnemen en stofzuigen, het draaien van twee wasjes, plantjes water geven, bedden verschonen, even strijken, de badkamer en wc schoonmaken, de kattenbak verschonen en de keuken boenen onder. Tussendoor probeer je het allemaal zo goed mogelijk bij te houden, maar wekelijks proberen wij dit een keer grondig aan te pakken. Daarnaast hebben we nog de dagelijkse taken waardoor het huis op alle dagen aardig bewoonbaar blijft. Denk hierbij aan de keuken netjes achterlaten (al het vaat opgeruimd), de eettafel schoon, bedden opgemaakt en de kliko’s aan de straat (wanneer dat nodig is). Heel leuk deze taken op een rij, maar dan moet er nog wel schoongemaakt worden. Precies! Door deze taken overzichtelijk te maken, zie je precies wat er allemaal gedaan moet worden en is het letterlijk tijd voor de volgende stap: aanpakken!

Woon je samen? Overleg met elkaar welke taken je graag zou willen doen, gelet op de intensiviteit en omvang. Door deze taken onderling te verdelen naar wens, maak je het elkaar al een stuk makkelijker. Bespreek met elkaar ook het idee dat deze benoemde taken wekelijks daadwerkelijk opgepakt moeten worden. Zo proberen wij elke dag 1 activiteit ervan te verrichten, maar doordeweeks kom je hier eenmaal minder snel aan toe. Je hebt overdag andere verplichtingen die ook tijd en energie kosten en dus is het goed om te accepteren dat het niet altijd realistisch is om het hele huis aan kant te maken op zo’n dag. Doordeweeks proberen we daarom vaak de kleinere taken wel al ‘tussendoor’ te doen, maar in het weekend zetten we allebei een uur lang de schouders eronder en vliegen we door het huis. Je steekt elkaar aan als je allebei even aan de slag gaat, langer dan een uur ben je vaak niet bezig om het allemaal af te ronden en het geeft extra voldoening als je daarna samen écht kunt genieten van het weekend. 12826077_1737824453098992_1909671172_n

Ons geheim voor een schoon huis samengevat: het wordt nooit onze hobby om op te ruimen en dat hebben we geaccepteerd, we raden aan om te beginnen met ontspullen, vervolgens ga je aan de slag met de taken overzichtelijk maken, communiceren over het verdelen van de activiteiten is een must, probeer elkaar te ontlasten waar mogelijk, schoon houden maakt het leven makkelijker, blijf realistisch (ook bij ons zijn er fases dat ons huis een bende is én blijft én dat de motivatie ver te zoeken is om op te ruimen…jammer dan, hoort erbij! Schoonmaken heeft eenmaal niet altijd de hoogste prioriteit), maak er een vrolijk momentje van (zet foute muziek op etc.) en geniet van het voldane gevoel dat je aan de schoonmaak overhoudt. En onthoud: a clean place makes a happy space! 

Ben jij een opruimheld of rommelkont? Wat helpt jou om het huis opgeruimd te houden? 

Liefs, Dagmar

Follow me on Facebook ☆ Bloglovin ☆ Twitter ☆ Instagram ☆ Youtube

Deze post heeft 7 reacties

  1. En toch vind ik opruimen en schoonmaken helemaal niet leuk om te doen. Ontspullen ben ik tijdens de zwangerschap goed in geworden, maar een rondje Action zorgt alweer voor extra spullen in huis, die vervolgens niet echt een plekje krijgen, oeps!

    Ach, zodra alle kerst prullaria ons huis heeft verlaten, is het volgens mij echt wel weer opgeruimd haha!
    Ik moet ook toegeven dat het vooral speelgoed is wat ons huis rommelig maakt. Zeker zo net na de feestdagen :-)
    Ooit he, ooit zal ik genieten van een schoon en opgeruimd huis. Bedankt voor je tips!
    Joyce onlangs geplaatst…Maik is 3 maanden oudMy Profile

  2. Om even in te haken op het ontspullen… het boek van Marie Kondo joeg me in dat opzicht altijd wat angst aan, omdat ik aan meerdere spullen toch wel heel erg gehecht ben en er niet aan moet denken om rücksichtlos de helft van mijn spullen weg te doen. Maar “toevallig” ben ik gisteren begonnen met spullen weg te geven via een besloten via Facebook-groep en ik kan je verzekeren: “it does spark joy!”. Anderen zijn er blij mee, waar ik ook weer een goed gevoel van krijg en ik ben blij omdat ik lekker heb opgeruimd. Dus nu misschien Marie Kondo toch maar eens gaan lezen ;-)

  3. Ik ben echt een rommelkont. Maar ik laat geen vieze vaat slingeren ofzo. Er gaan wel gerust weken voorbij waarin ik niet stofzuig. Het scheelt dat ik geen kinderen heb en relatief vaak weg ben, zo blijft het wat schoner ;-)
    Shirley onlangs geplaatst…Mijn (on)gegronde angst voor vuurwerkMy Profile

  4. Ik ben een enorme rommelkont! Ik probeer het huis wel bij te houden, maar op de een of andere manier lukt dat vaker niet dan wel, waardoor ik in het weekend weer als een gek aan het boenen ben 😏
    Leuk om je tips te lezen!
    Kim onlangs geplaatst…Hersenspinsels #3 – AutogedachtenMy Profile

  5. Wij proberen het altijd zo goed mogelijk bij te houden, maar is het een chaotische dag dan schiet het er bij in met als gevolg dat we de komende dagen ook niets uitvoeren.. Volhouden is zo lastig haha
    Anne-Sterre onlangs geplaatst…Kilometers maken, vrijheid tegemoet?My Profile

  6. haha ik moest even goed kijken of ik het wel goed zag met dit artikel op jou blog :P wel erg leuk haha ik ben geen held in het huishouden en omdat mijn vriend veel weg is doe ik het meeste maar gezien we een eensgezinswoning hebben met 3 verdiepingen en de nodige kamers en hoekjes verslonsd dat wel eens. Bij poten dus en dit jaar met een schema aan het werk wat ik op internet vond en kijken of me dat een beetje gaat helpen.
    PatriciaKleijn onlangs geplaatst…Vlog | Weekend Duitsland dag 1 (3-12-2016)My Profile

  7. Ik heb ook een beetje vaste momenten dat ik de badkamer doe, het bed en de keuken. Maar stof afnemen en stofzuigen doe ik een beetje in de losse momentjes, maar ik vind het ook niet erg om te doen en hoe erg van een schoon en opgeruimd huis :)
    Enige minpuntje is dat is geen vaatwasser heb en ook niet elke beker of bord meteen ga afwassen, dus soms staat er toch wat vaat op het aanrecht.
    Nadia onlangs geplaatst…Rimmel Lipsticks – The Only One MatteMy Profile

Geef een reactie

CommentLuv badge

Lees vorig bericht:
Onze eerste kerst met z’n drieën

Hebben jullie ook zo genoten van de heerlijke feestdagen? Wij vierden voor het eerst kerst met z'n drieën, als een...

Sluiten