De impact van beter slapen op ons welzijn

De impact van beter slapen op ons welzijn

Je ziet het bed en valt direct in slaap, heerlijk als het zo zou werken. Een goede nachtrust is voor mij niet vanzelfsprekend. Ik werk vaak nog tot laat door en ervaar moeite met ontspannen. Misschien herken je het dat je moeite hebt om goed te slapen en aan je uren te komen. Wellicht pieker je ’s avonds nog veel in je bed of heb je kinderen die ’s nachts regelmatig van zich laten horen. Ik merk dat ik blijer wakker word en mij overdag ook fijner voel, wanneer ik een goede nacht achter de rug heb. Ook ben ik energieker, creatiever en voel mij fit. Ik ontdekte een aantal fijne tips die mij helpen om beter te slapen en ontspannen in slaap te vallen. De impact van goede nachtrust op ons welzijn is enorm. Alleen al als je kijkt naar de mogelijkheid om te herstellen, profiteert je lichaam van voldoende slaap. Daarnaast ben je mentaal sterker en kun je meer hebben.

Beter slapen maakt je een gelukkiger mens

Als je goed slaapt, voel je je energieker, vrolijker en beter. Je hebt meer energie om met nieuwe inzichten aan je werkdag te beginnen. Ook heb je meer reserves en start je met een opgeladen batterij. Een goede nachtrust vind ik zelf dan ook heel belangrijk, maar de afgelopen weken sloop het erin om de nachten steeds korter te maken en mijn werkdagen werden langer en langer. Ongezond en uit balans. En ik maakte zelf deze keuzes. Als avondmens genoot ik van de flow, maar daar mocht verandering in komen. Met voldoende slaap achter de rug stap ik eenmaal sneller met het juiste been uit bed en krijg ik ’s ochtends meer gedaan – zelfs als het nog vroeg is. Herken jij dat ook? Het zou geweldig zijn als je elke ochtend stralend en uitgerust wakker wordt, maar zeker als ouders zijn goede nachten geen vanzelfsprekendheid en héél waardevol. Daarom leek het mij fijn om een aantal van deze tips te delen om beter te slapen.

1. Beter slapen door rust en ruimte

Als je hoofd nog vol gedachten zit, is het lastig om de slaap te vatten. Daarom vind ik het belangrijk om ’s avonds mijn hoofd leeg te maken. Het helpt om mijn gedachtes op papier te zetten en los te laten wat niet meer bij mij hoeft te zijn. Ook luister ik graag naar een meditatie app om de dag positief af te sluiten of blader ik door positieve affirmaties. Het focussen op mijn ademhaling geeft ook al veel rust en ruimte, waardoor ik beter in slaap kan vallen. Ook geeft het een goed gevoel wanneer je nadenkt over de positieve momenten die deze dag je heeft gebracht. Waar ben je dankbaar voor? Waar ben je trots op? Wat maakte je blij? We worden door grote en kleine geluksmomenten omringd!

2. Dag telefoon, hallo boek

Het is natuurlijk verleidelijk om – voordat je je ogen sluit – nog een keer door Instagram te scrollen of mailtjes te beantwoorden. Ik betrap mezelf daar ook zeer regelmatig op. Maar het blauwe licht van de telefoon helpt niet mee om snel in slaap te komen. Daarom verruil ik liever mijn telefoon in bed voor een goed boek. Niet te spannend het liefst, want dat is ook niet bevorderlijk voor je slaap. Maar met een boek over persoonlijke ontwikkeling of een feelgood titel val je beter in slaap dan het licht van je telefoon. Wel een kleine waarschuwing: vergeet niet na een tijdje te stoppen met lezen in je page-turner. Anders draagt het alsnog niet bij aan beter slapen… Misschien moet ik toch maar weer terug naar de wekker en in de nacht minder bereikbaar ‘moeten/willen’ zijn? Het is drastisch, maar wel effectief; de telefoon verbannen uit de slaapkamer. Dan heb je natuurlijk ook meteen minder de neiging om even snel de telefoon erbij te pakken. Ik moet er ‘nog een nachtje’ over slapen…

3. Frisse lucht in de slaapkamer

Vaak is slapen prettiger in een kamer met frisse lucht. Doe daarom voordat je gaat slapen de ramen van je slaapkamer even open. Ik lucht overdag non-stop de kamers, gezien we toch in en rondom het huis zijn en dat werkt ook reinigend. En trakteer jezelf op een fijn zomerdekbed. Dit is wat dunner dan een standaard dekbed, waardoor je ’s nachts niet hoeft te puffen van de hitte maar toch lekker onder de dekens kunt kruipen. Zelfs tijdens de tropische temperaturen! Ook niet te warme nachtkleding en een glas water op je nachtkastje kunnen fijn zijn om het ’s nachts niet te warm te krijgen. Met een aantal handige tips voor slapen tijdens warme nachten kun je ook tijdens een hittegolf beter in slaap vallen.

4. Pak je rust (ook overdag)

Als je overdag erg druk bent geweest, is het extra lastig om aan het eind van de dag de rust te vinden om te gaan slapen. Je hoofd zit misschien nog vol met gedachten of herinneringen. Het helpt daarom ook om overdag meer rust in te bouwen. Ga niet van afspraak naar afspraak, maar plan tussendoor een moment van ontspanning in. Of wandel even tussen het werken door. Dat soort kleine pauzes helpen je om je stress af te bouwen, waardoor je ’s avonds meer uitgerust bent en vanuit een ontspannen setting in bed gaat liggen.

5. Het juiste hoofdkussen

Nog een laatste gouden tip voor beter slapen die ik je graag wil geven: gun jezelf een mooi en comfortabel kussen. Hoofdkussens zijn er in allerlei soorten en maten en het is slim om je te verdiepen in de opties: zacht, stevig, hard, van satijn, van dons of van ander materiaal. Orienteer en ontdek op welk kussen jij kunt slapen als een roosje. Je hebt er elke dag én nacht plezier van en het is de investering meer dan waard. Welterusten!

Geniet van betere nachtrust en de positieve impact op jouw welzijn. Heb jij nog een fijne tip om beter te slapen? 

Veel liefs, Dagmar

Follow me on Facebook ☆ Bloglovin ☆ Instagram

Geef een reactie

CommentLuv badge