Boost jouw gezondheid: blijf bewegen in het najaar

Boost jouw gezondheid: blijf bewegen in het najaar

Lieve jij, dit najaar mogen we volop genieten van de mooie herfstdagen. Het najaarszonnetje schijnt lekker naar binnen en laat de mooiste schaduwen achter op ons interieur. Mocht het toch flink regenen? Ook dan is er genoeg te doen en kun je lekker in beweging blijven. Of je graag binnen werkt aan jouw gezondheid of graag geniet van het buitenleven; laat je niet tegenhouden door het najaar en werk juist nu aan jouw gezondheid. Zorg voor jezelf, zodat je er ook voor anderen kunt zijn. Door in beweging te blijven, stimuleer je de doorbloeding in jouw lichaam, werk je aan jouw conditie en zit je lekkerder in je vel. Genoeg redenen om aan de slag te gaan, toch? Let’s go!

Wat jij nodig om dit najaar lekker in beweging te blijven?

In het najaar hebben we de neiging om – net als de dieren en de natuur – ons terug te trekken en lekker te cocoonen. Ook ik ben er fan van en vind het heerlijk om op de bank te duiken met een kopje thee en een warme kruik. Boekje erbij en de ontspanningsmodus aan. Maar je kunt je vast het voldane gevoel herinneren na een work-out of lekkere wandeling. Bewegen en sporten speelt bij het aanmaken van endorfine een cruciale rol. Daarom voel je je ook een stuk gelukkiger als je eenmaal in beweging bent gekomen en dit kunt blijven. Voel je hoe lekker de bank zit? Gebruik deze tijd nog eventjes om te bedenken wat je graag zou willen doen om jouw gezondheid een boost te geven. Wat heb jij – mentaal en lichamelijk – nodig om in beweging te komen? Van welke activiteiten word je blij en doe je graag, ondanks het najaar? Bepaal voor jezelf waar je mee aan de slag kunt. Dan is het nu tijd om van de bank af te stappen en ervoor te gaan. En het goede nieuws: de bank loopt niet weg en staat er straks ook weer. Een goed vooruitzicht!

Lekker naar buiten en trainen in de sportschool

Ik vind het heerlijk om buiten te zijn. Lekker wandelen terwijl de vogeltjes fluiten, de zonnestralen ons verwarmen en de bladeren dansen door de wind. Juist in het najaar geniet je volop van de intense kleuren waardoor we worden omringd. Ook beweeg ik veel als ik in de tuin aan het verzorgen ben. Een ontspannende bezigheid waardoor ik mag opladen en toch in de frisse lucht actief ben. Onze twee boys opvoeden is ook topsport, maar als het gaat om binnen bewegen dan vind ik het fijner om naar de sportschool te gaan. Even een momentje voor mijzelf en een uurtje zweten kan nooit kwaad. Muziekje op en gaan. Vaak sta ik op de loopband of roei ik een stuk. Dit wissel ik af met wat krachtoefeningen om vervolgens af te sluiten met een cooling down. Ik heb hiervoor mooie sportkleding bij OTTO gekocht en ik moet eerlijk zeggen dat een fijne outfit ook erg motiverend kan werken. Werkt dat ook voor jou zo? Het assortiment aan sportkleding is zo groot bij OTTO, dat iedereen er een comfortabele sportoutfit kan samenstellen.

Een magische herinnering en mooie mijlpaal

Mijn trouwe sportschoenen van Nike kunnen niet ontbreken tijdens mijn sportsessie, ze zijn licht van gewicht en hebben vrolijke kleuren. Deze gaan al een tijdje mee, maar ik zou niet zonder kunnen en peins er niet over om deze te vervangen. Haha soms heb je van die favoriete items waar je aan gehecht raakt. Op deze Nikes liep ik mijn eerste hardloopwedstrijden van 5km en 10km. Bizar dat de We Run Amsterdam die ik liep al 5 jaar geleden is! Daar werkte ik flink naartoe en het gaf zo’n kick om over de finish te komen. Never change a winning team, heb ik nou serieus een hele alinea geschreven over mijn sportschoenen? En heb ik nu zelfs n.a.v. dit artikel drie extra momenten gereserveerd dat ik naar de sportschool kan? Misschien haha. Het werkt erg motiverend om te lezen dat ik blijkbaar 5 jaar geleden de 10km kon hardlopen. Twee kids rijker en mijn conditie wordt redelijk stabiel gehouden door de jongens. Toch is het erg lekker om zelf aan de slag te gaan en wie weet hang ik er een motiverend doel aan. De 10km is niet per se mijn streven, maar wie weet begin ik met 5km. Een lekker vooruitzicht om te werken aan mijn gezondheid!

Welke bewegingsvorm is goed voor jou?

Wat zou een fijne, toegankelijke (!) en actieve bezigheid voor jou kunnen zijn zodat je jouw gezondheid kunt boosten dit najaar? Door het toegankelijk te maken voor jezelf, lukt het ook om er vaker mee aan de slag te gaan. Maak het behapbaar en vooral leuk, zodat je er daadwerkelijk energie van krijgt en plezier door mag beleven.

Happy herfst!

Ik wens je mooie herfstdagen toe, let goed op jezelf en blijf gezond! Door lekker in beweging te blijven, een frisse neus te halen en voldoende vitamines binnen te krijgen door gezonde voeding te eten geef je jouw weerstand een boost en kom je hopelijk gezond dit najaar door. En cocoonen is minstens zo belangrijk, want… door jezelf voldoende rust en ontspanning te geven kan je herstellen en onthaasten. Gun jezelf de rust en ruimte die je nodig hebt, dus geniet minstens zo lekker van relaxen op de bank. Enjoy!

Veel liefs, Dagmar

Follow me on Facebook ☆ Bloglovin ☆ Instagram

Geef een reactie

CommentLuv badge