Er moet geleerd en gewerkt worden en natuurlijk hoop ik dat je elke dag mag doen waar je hart sneller van gaat kloppen, die activiteiten geven immers energie! Ik sta elke dag fluitend op – niet letterlijk, want dan krijgt mijn vriend een gehoorbeschadiging -, maar er lopen veel werkzaamheden en activiteiten kris kras door elkaar. Zowel op mijn werk ben ik bezig met uiteenlopende activiteiten, vervolgens is het van belang dat mijn blog gevuld blijft, net als de koelkast trouwens… Kortom: ik plan wat af om de balletjes hoog te houden en ik zou niet kunnen leven zonder mijn vertrouwde lijstjes en agenda. Ik was niet altijd zo’n goede planner, ik heb geleerd door vooral te doen en te ervaren. Nu deel ik mijn tips graag met jou!
♧ Structuur – Lijstjes, een agenda, een notitieboekje of simpelweg een bestandje in je telefoon. Het maakt niet uit welke manier je gebruikt, maar het noteren van je gedachtes, ideeën en plannen zorgt ervoor dat het niet meer in je hoofd blijft zitten en je je echt kunt focussen op wat je gaat doen. Ook hoef je niet meer bang te zijn dat je iets vergeet, het staat immers op (het digitale) papier. Structuur maakt het overzichtelijk en toegankelijker om ermee aan de slag te gaan. Afvinken maar!
♧ Maak af waar je aan begint – Ben je ergens mee begonnen? Het is beter om deze activiteit af te maken voordat je met de volgende aan de slag gaat. Zo ben je gerichter bezig en gaat het tevens een stukje efficiënter. Je kunt het!
♧ Wees realistisch – Hele huis schoonmaken, een boek uitlezen, de boodschappen doen én je huiswerk afmaken in een uurtje? Heel leuk als dit zou kunnen, maar het klinkt niet echt haalbaar. Wees realistisch om teleurstellingen te voorkomen en mag ik je ook nog een tip meegeven dat je lief voor jezelf mag zijn? Het strenge kan averechts werken, gun jezelf de tijd!
♧ Kijk vooruit – Vooruitdenken is , vooral als je net met plannen begint, helemaal niet makkelijk. Je moet immers rekening houden met van alles wat nog gaat komen. Een glazen bol helpt je er helaas niet bij, maar je kunt wel anticiperen op de tijd die komt met de kennis die je nu hebt. Weet je dat je een weekje weg gaat en heb je bijvoorbeeld een blog? Zorg dan dat je het aantal artikelen alvast hebt ingepland voor de periode dat je er niet bent. Afhankelijk van de frequentie dat je publiceert, kan je alvast vooruitwerken om de artikelen klaar te zetten. Niet overal heb je invloed op, maar door alvast te kijken naar wat komt kan je hier beter op inspelen.
♧ Voorbereiding is het halve werk – Als ik weet dat ik een drukke periode nader, dan maak ik bijvoorbeeld in het weekend alvast enkele foto’s die ik kan inzetten bij artikelen voor op mijn blog. Voorbereiding scheelt een hoop en als je een plan hebt dan weet je precies wat je nog nodig hebt om het , eventueel later, toch te kunnen realiseren. Het gaat je lukken!
♧ Prioriteiten stellen – Natuurlijk is het ordenen van je kast en het op kleur sorteren van je boekenkast van groot belang, maar niet als je voor je tentamens moet leren. Dan kunnen de boeken en items in je kast wel wachten toch? Focus op datgene wat belangrijk is en op de deadlines die naderen, gun jezelf de tijd om na te denken wat prioriteit heeft en om dit eerst aan te pakken. Stap voor stap, je komt er wel!
♧ Hup, lekker ontspannen – Ontspanning zorgt voor de mogelijkheid om efficiënter en effectiever te werken. Je bent immers uitgerust, hebt alles op een rij en je kunt helder nadenken. Ontspannen is net zo belangrijk, want je herstelt dan beter en kunt je gedachtes verzetten. Just do it!
♧ Afwisseling – Moeilijk en makkelijk, leuk en niet fijn, grote en kleine taken; zorg voor variatie tussen het plannen van je taken zodat het spannend en aantrekkelijk blijft om ermee aan de slag te gaan. Juist door de diversiteit maak je het behapbaar en makkelijker om het te realiseren.
♧ Van uitstel komt… – Nee, we gaan het niet meer hebben over smoesjes, excuses en andere mogelijkheden om de afspraken en planning te verschuiven. Het heeft geen zin om het te verplaatsen als je weet dat het ook nu zou kunnen. De afkeer tegen het project of de activiteit wordt groter als je het verplaatst, je schiet er niets mee op en het wordt moeilijker om het daadwerkelijk op te pakken en te realiseren. Zonde, want in de tijd dat jij jezelf zit op te eten door het uitstellen (je ontspant toch niet rustig als je weet dat dit nog op je schouders rust) kan je die energie veel beter inzetten om het op te lossen en het te doen. Veel succes!
♧ Last-minute? – Laten we Last-minutes vooral associëren met vakanties en het daarbij houden. Het last-minute realiseren van activiteiten zorgt voor onnodig veel stress, druk en spanning. Tegelijkertijd heb je een probleem als iets tegen blijkt te zitten; de tijd is op. Voorkom deze ellende, niemand zit hierom te springen. Benut liever je tijd op de juiste manier en ga aan de slag wanneer je kunt om naderende deadlines glansrijk te halen. Zullen we alvast de champagne ploppen?
Op dit moment heb ik een digitale agenda op werk (via Outlook) waar ik belangrijke projecten in noteer, deadlines in op heb genomen en de afspraken in bijhoud. Ook heb ik een persoonlijke agenda (van Fashionista waar ik zelf in sta met mijn blog *knijpt zichzelf*) waar ik mijn eigen afspraken in noteer. Daarnaast hebben Jord en ik sinds kort een agenda die in de keuken ligt voor onze gezamenlijke afspraken. We gebruiken hiervoor de Inspiratie Agenda vol mooie quotes, fijne ruimtes om te schrijven en het is een tijdloze agenda – je kunt zelf de datum erbij schrijven – ideaal! We schrijven hier vooral in wie wanneer iets heeft, huishoudelijke klusjes en wat we gaan eten. Handig! Met een beetje structuur is het plannen een feestje en zie je niets meer over het hoofd. En mocht het even anders lopen dan gepland, dan kan dat ook nooit kwaad; lekker spontaan is immers net zo geslaagd!
Ben jij een goede planner?
Liefs Dagmar
Follow me on Facebook ♧ Bloglovin ♧ Twitter