9 x Tips om beter te plannen

9 x Tips om beter te plannen
Heel blij met deze stralende agenda van @inspirerendleven ❤️ Mooie quotes, veel ruimte om te schrijven, een rustige uitstraling en fijne tips. Love it! #happy #plan #dream #inspiration #book #planner #quotes

Er moet geleerd en gewerkt worden en natuurlijk hoop ik dat je elke dag mag doen waar je hart sneller van gaat kloppen, die activiteiten geven immers energie! Ik sta elke dag fluitend op – niet letterlijk, want dan krijgt mijn vriend een gehoorbeschadiging -, maar er lopen veel werkzaamheden en activiteiten kris kras door elkaar. Zowel op mijn werk ben ik bezig met uiteenlopende activiteiten, vervolgens is het van belang dat mijn blog gevuld blijft, net als de koelkast trouwens… Kortom: ik plan wat af om de balletjes hoog te houden en ik zou niet kunnen leven zonder mijn vertrouwde lijstjes en agenda. Ik was niet altijd zo’n goede planner, ik heb geleerd door vooral te doen en te ervaren. Nu deel ik mijn tips graag met jou!

Structuur – Lijstjes, een agenda, een notitieboekje of simpelweg een bestandje in je telefoon. Het maakt niet uit welke manier je gebruikt, maar het noteren van je gedachtes, ideeën en plannen zorgt ervoor dat het niet meer in je hoofd blijft zitten en je je echt kunt focussen op wat je gaat doen. Ook hoef je niet meer bang te zijn dat je iets vergeet, het staat immers op (het digitale) papier. Structuur maakt het overzichtelijk en toegankelijker om ermee aan de slag te gaan. Afvinken maar!

Maak af waar je aan begint – Ben je ergens mee begonnen? Het is beter om deze activiteit af te maken voordat je met de volgende aan de slag gaat. Zo ben je gerichter bezig en gaat het tevens een stukje efficiënter. Je kunt het!

Wees realistisch – Hele huis schoonmaken, een boek uitlezen, de boodschappen doen én je huiswerk afmaken in een uurtje? Heel leuk als dit zou kunnen, maar het klinkt niet echt haalbaar. Wees realistisch om teleurstellingen te voorkomen en mag ik je ook nog een tip meegeven dat je lief voor jezelf mag zijn? Het strenge kan averechts werken, gun jezelf de tijd!

Kijk vooruit – Vooruitdenken is , vooral als je net met plannen begint, helemaal niet makkelijk. Je moet immers rekening houden met van alles wat nog gaat komen. Een glazen bol helpt je er helaas niet bij, maar je kunt wel anticiperen op de tijd die komt met de kennis die je nu hebt. Weet je dat je een weekje weg gaat en heb je bijvoorbeeld een blog? Zorg dan dat je het aantal artikelen alvast hebt ingepland voor de periode dat je er niet bent. Afhankelijk van de frequentie dat je publiceert, kan je alvast vooruitwerken om de artikelen klaar te zetten. Niet overal heb je invloed op, maar door alvast te kijken naar wat komt kan je hier beter op inspelen.

Voorbereiding is het halve werk – Als ik weet dat ik een drukke periode nader, dan maak ik bijvoorbeeld in het weekend alvast enkele foto’s die ik kan inzetten bij artikelen voor op mijn blog. Voorbereiding scheelt een hoop en als je een plan hebt dan weet je precies wat je nog nodig hebt om het , eventueel later, toch te kunnen realiseren. Het gaat je lukken!

Prioriteiten stellen – Natuurlijk is het ordenen van je kast en het op kleur sorteren van je boekenkast van groot belang, maar niet als je voor je tentamens moet leren. Dan kunnen de boeken en items in je kast wel wachten toch? Focus op datgene wat belangrijk is en op de deadlines die naderen, gun jezelf de tijd om na te denken wat prioriteit heeft en om dit eerst aan te pakken. Stap voor stap, je komt er wel!

Hup, lekker ontspannen – Ontspanning zorgt voor de mogelijkheid om efficiënter en effectiever te werken. Je bent immers uitgerust, hebt alles op een rij en je kunt helder nadenken. Ontspannen is net zo belangrijk, want je herstelt dan beter en kunt je gedachtes verzetten. Just do it!

Afwisseling – Moeilijk en makkelijk, leuk en niet fijn, grote en kleine taken; zorg voor variatie tussen het plannen van je taken zodat het spannend en aantrekkelijk blijft om ermee aan de slag te gaan. Juist door de diversiteit maak je het behapbaar en makkelijker om het te realiseren.

Van uitstel komt… – Nee, we gaan het niet meer hebben over smoesjes, excuses en andere mogelijkheden om de afspraken en planning te verschuiven. Het heeft geen zin om het te verplaatsen als je weet dat het ook nu zou kunnen. De afkeer tegen het project of de activiteit wordt groter als je het verplaatst, je schiet er niets mee op en het wordt moeilijker om het daadwerkelijk op te pakken en te realiseren. Zonde, want in de tijd dat jij jezelf zit op te eten door het uitstellen (je ontspant toch niet rustig als je weet dat dit nog op je schouders rust) kan je die energie veel beter inzetten om het op te lossen en het te doen. Veel succes!

Last-minute? – Laten we Last-minutes vooral associëren met vakanties en het daarbij houden.  Het last-minute realiseren van activiteiten zorgt voor onnodig veel stress, druk en spanning. Tegelijkertijd heb je een probleem als iets tegen blijkt te zitten; de tijd is op. Voorkom deze ellende, niemand zit hierom te springen. Benut liever je tijd op de juiste manier en ga aan de slag wanneer je kunt om naderende deadlines glansrijk te halen. Zullen we alvast de champagne ploppen?

Op dit moment heb ik een digitale agenda op werk (via Outlook) waar ik belangrijke projecten in noteer, deadlines in op heb genomen en  de afspraken in bijhoud. Ook heb ik een persoonlijke agenda (van Fashionista waar ik zelf in sta met mijn blog *knijpt zichzelf*) waar ik mijn eigen afspraken in noteer. Daarnaast hebben Jord en ik sinds kort een agenda die in de keuken ligt voor onze gezamenlijke afspraken. We gebruiken hiervoor de Inspiratie Agenda vol mooie quotes, fijne ruimtes om te schrijven en het is een tijdloze agenda – je kunt zelf de datum erbij schrijven – ideaal! We schrijven hier vooral in wie wanneer iets heeft, huishoudelijke klusjes en wat we gaan eten. Handig! Met een beetje structuur is het plannen een feestje en zie je niets meer over het hoofd. En mocht het even anders lopen dan gepland, dan kan dat ook nooit kwaad; lekker spontaan is immers net zo geslaagd!

Ben jij een goede planner?

Liefs Dagmar

Follow me on Facebook ♧ Bloglovin ♧ Twitter ♧ Instagram ♧ Youtube

Deze post heeft 21 reacties

  1. Oh te gek (sorry voor mijn overdreven enthousiasme op deze vroege ochtend)!!! Is het een tijdloze agenda? Dat wist ik nog niet eens. Helemaal mooi! Ik moet eerlijk bekennen dat ik heel erg goed ben in plannen. Al moet ik daarnaast ook bekennen dat ik vier agenda’s heb en dat bemoeilijkt het allemaal wel weer een beetje. Uiteindelijk blijkt het allemaal gewoon prima in het schema in mijn hoofd te staan dus gaat het alsnog altijd goed. Die tip van moeilijk en makkelijk afwisselen neem ik nog wel even mee! X
    Marion onlangs geplaatst…Een tas vol gratis boodschappenMy Profile

  2. Ik ben dol op plannen en to-do lijstjes maken! Ook zaten hier enkele tips bij die ik nog niet kon, dus erg handig dit artikel :) x
    Chelsey onlangs geplaatst…THE BOYFRIEND TAGMy Profile

  3. Het meeste pas ik wel toe! Alleen hoe vaak ik ook lijstjes maak, het werkt niet. Ik ben implulsiever dan ik dacht. En vooruit kijken/denken heb ik afgeleerd sinds ik ziek ben. Ik leef bij de dag, maar dat voelt helemaal prima.
    Lifesabout onlangs geplaatst…Video – 25 levensvragenMy Profile

  4. Ik kan ook echt niet zonder mijn agenda, ik zat er gisteravond nog van alles in te schrijven en toen dacht ik “Het wordt weer tijd dat ik een nieuwe agenda voor volgend jaar koop”. Ik plan ook altijd veel te veel in, maar ja, ik heb door de weeks maar één vrije dag en afspraken gaan niet altijd in het weekend samen.. En ik ben ook nog eens impulsief, dus die last-minutes, die komen ineens in me op haha. Niet heel handig. Inmiddels weet ik wel beter alles te doseren en dat is prima zo. Dat huishouden kan ook wel een dag / week later. Fijn artikel weer!
    Cindy onlangs geplaatst…Plog 1 sept.: Breda, yoga, shoppen!My Profile

  5. Ik ben dol op plannen, maar het uitvoeren … Oh, wat ben ik daar slecht in! Uitstellen, prioriteiten stellen en haalbare lijstjes … Nope, altijd een fiasco, hihi!
    Sophie onlangs geplaatst…PLOG | Dag 7 & 8My Profile

  6. Goede tips. Ik vind het best lastig om goed te plannen. Maak vaak dingen niet af.. Slechte eigenschap.

  7. Bij mij gaat het plannen redelijk goed, hoewel ik de structuur soms kwijt ben. Als je je to do-lists en notities verzameld op papier, in verschillende apps en bestanden dan ontstaat daar weer chaos in. In mijn structuur moet ik meer structuur aanbrengen.
    Shirley onlangs geplaatst…42 uur in PhiladelphiaMy Profile

  8. Handig artikel! Orde en structuur zijn bij mij echt een must! Alles moet tot in de details in mijn agenda geschreven worden! Veel dingen ondernemen, veel dingen doen, maar af en toe ook lekker ontspannen. Wat mij betreft dé tips voor ‘beter plannen’!!
    Desiree onlangs geplaatst…Outfit – Birthday dressMy Profile

  9. Sinds ik lijstjes maak heb ik alles letterlijk en figuurlijk veel beter op een rijtje.. ennn het afvinken werkt supermotiverend! Ik gebruik het overal voor: studeren, huis, dingen die echt geregeld moeten worden.. En dan aan het eind vd dag laat ik trots mijn vriend het afgestreepte lijstje zien, haha! ;)
    Rikst onlangs geplaatst…Mijn eigen fouten en tips voor het nieuwe studiejaarMy Profile

  10. Wauw, die agenda! <3 Ik heb hem gelijk besteld via Bol.com, haha. Het duurt nog even voordat mijn vriend en ik weer samenwonen, maar wij willen graag weer een gezamenlijke agenda. Voorheen schreven we ook altijd hetzelfde in 'onze agenda' als wat jullie doen. Ontzettend handig! Vooral omdat deze agenda tijdloos is en vol inspirerende dingen. Bedankt voor de tip! :-)

    Verder ben ik trouwens echt een slechte planner. Althans, thuis. Op mijn werk lukt het prima, haha. Inmiddels ben ik tips aan het toepassen die ik van mijn lezers kreeg, maar met jouw tips kom ik ook weer een stuk verder! :)
    Renske onlangs geplaatst…De verhuizing van Montévie!My Profile

  11. Wat een fijne tips, ik vind plannen super leuk om te doen!

  12. Ik vind het plannen vaak ook lastig, omdat ik niet altijd goed kan inschatten hoeveel tijd iets kost of hoe belangrijk het is. Wat voor mij heel erg helpt, is onderscheid maken tussen iets moeten doen en iets willen doen.
    Vivian onlangs geplaatst…Project Positief TagMy Profile

  13. Leuke tips! Ik vind het ook altijd fijn om alles te plannen, zodat je ook echt dingen gedaan krijgt. Zelf gebruik ik de Evernote app om al mijn notities / planningen op te slaan. Een notitieboekje vind ik vaak zo rommelig als je er dingen in moet doorstrepen, en mijn telefoon heb ik ook altijd bij, dus kan het dan net zo goed daarin noteren! Vind het ideaal zo’n app op je telefoon!:)

  14. Ik kan er echt van genieten om allerlei lijstjes te maken en alles netjes in te roosteren. Bij mij gaat het meestal mis bij het realistisch denken over mijn taken en hoeveel tijd ze in beslag nemen etc. waardoor ik meestal maar de helft doe en de andere helft maar aan de kant schuif voor ‘een andere keer’ haha.
    Fleur onlangs geplaatst…The best things about working at Disneyland ParisMy Profile

  15. Heel nuttige tips! Aangezien ik ook een blog heb, een job en een gezin kan het soms wat overweldigend zijn, maar een goede planning helpt inderdaad veel!
    Stephanie Verhoeven onlangs geplaatst…DIY grashoofdMy Profile

  16. Ik ben een planner tout court! Ik hou heel veel lijsten bij, bedenk ’s morgens hoe ik mijn dag ga indelen en hou mijn agenda heel goed bij. Wij werken met de google-agenda waar we verschillende agenda’s kunnen delen en zo elkaars planning niet uit het oog verliezen. Lekker handig.
    Mooie tips! De meeste gebruik ik zelf ook :-)
    Saar onlangs geplaatst…Tag op zaterdag | the happiness tagMy Profile

  17. Ik zou eigenlijk een krantenartikel moeten schrijven en in plaats daarvan lees ik blogs; tips over plannen nog wel haha. Ik ga maar snel verder met schrijven, want van uitstel komt inderdaad afstel.
    Rowan onlangs geplaatst…VLOG: Istanbul – Dag 2My Profile

Geef een reactie

CommentLuv badge

×
×

Winkelmand

Lees vorig bericht:
7 X Zo kom je uit je leesdip in de leesflow!

Je sleept het boek overal mee naartoe, maar echt lezen zit er niet in. Ook als je op de bank...

Sluiten