3 X Tips om een slechte gewoonte te doorbreken

3 X Tips om een slechte gewoonte te doorbreken

gewoonteEen slechte gewoonte sluipt er snel in! Veel suikers eten, amper bewegen, uren series kijken, non-stop snoepen, altijd te laat komen…  Ik heb goed nieuws: je kunt deze gewoonte doorbreken! Of je nu gezonder zou willen leven, wilt stoppen met roken of nagelbijten, gaat digiminderen of zou willen leven in een schoner huis; deze drie tips geven je een duw in de juiste richting om jouw gedrag te veranderen.  Aan de slag!

Motivatie – Waarom zou je gewoonte X willen doorbreken? Wat levert het je op? Een goed gevoel, een gezonder lichaam of positieve blik? Meer geld op de rekening, een betere functie, meer rust in je hoofd of ontspannende momenten? Een goede motivatie vormt het halve werk. Het is een soort beloning als je het haalt om de gewoonte te beëindigen en het is een extra stok achter de deur. Het geeft je immers een goed gevoel en het helpt je door te bijten als het even moeilijker is. Denk daarom goed na wat jouw motivatie is om aan deze gewoonte te werken. Schrijf het ergens op waardoor je het regelmatig kunt lezen en denk eraan als het lastig wordt om door te zetten.

Before you quit think about why you started

Onderzoek de oorzaak – Ik had de neiging om heel ongezond te snacken (lees: een zak chips per avond en de ultieme koekiemonster uithangen #oepsie) en ontdekte dat ik wel regelmatig kleine beetjes moet eten, maar ik uit gemakzucht even snel een zak opende. Niet handig! Nu pak ik het anders aan; ik eet een banaan, komkommerstukjes, een appel of crackertjes. Ik ging op zoek naar de trigger en heb het op een gezonde manier aangepast. Weg met de slechte gewoonte! Als je weet wat de oorzaak is van jouw gewoonte die je wilt doorbreken, dan kan je bekijken hoe je het om kunt zetten in iets positiefs. Veel succes!

 Focus – Ik kan wel tien gewoontes opnoemen die ik zou willen doorbreken, maar dat is precies de fout die veel mensen maken. En ik ook! Ik spreek dus echt uit ervaring dat het minder goed werkt om een lijst aan aanpassingen door te willen voeren en dat het beter is om focus aan te brengen. Daarom wil ik je graag als tip meegeven om niet je hele leven drastisch om te gooien, maar je te beperkten tot één gewoonte per periode. En die periode bepaal je helemaal zelf. Houd het realistisch en probeer liever iets met aandacht te doorbreken, dan dat je alles maar half half uitvoert. Dit draagt bij aan jouw persoonlijke groei én geluk!

Welke gewoonte zou jij graag willen doorbreken? Je kunt het!

Veel liefs, Dagmar

Follow me on Facebook ☆ Bloglovin ☆ Twitter ☆ Instagram ☆ Mijn boek Liever met lef

Deze post heeft 3 reacties

Geef een reactie

CommentLuv badge

×
×

Winkelmand

Lees vorig bericht:
zelfhulpboeken
7 X Waarom ik zo blij word van zelfhulpboeken

Zelfhulpboeken. Mijn kast staat er vol mee. Niet dat ik zo instabiel en onzeker ben waardoor ik dit per se...

Sluiten