Review – Mijn ervaring met de Kobo Glo HD

Jullie weten het misschien nog wel, ik vond het een ongelooflijke tweestrijd om te moeten kiezen tussen een e-reader of het blijven lezen van fysieke boeken. En met deze tweestrijd is niets mis, maar ik kon maar niet de knoop doorhakken en ik vond het ontzettend lastig. Tot het moment dat mijn vriend met een Kobo Glo HD thuiskwam. Voor mij! Ik keek mijn ogen uit en werd natuurlijk heel nieuwsgierig, maar nu wil ik niet meer anders! Ik lees graag fysieke boeken (jup, daar blijf ik te traditioneel voor want ik hou eenmaal van de geur), maar onderweg en tussendoor lees ik sinds kort heel graag e-books. Wat ik van mijn Kobo Glo HD vind, vertel ik je graag.

In het begin vond ik het even ingewikkeld. Ik had net mijn dilemma doorbroken (lees er hier meer over) en zette voorzichtig de eerste stappen in het digitale tijdperk van boeken: de e-books. Natuurlijk vond ik het spannend, ik wist niet goed wat ik kon verwachten, maar er waren niet voor niets natuurlijk zoveel boekfanaten ontzettend enthousiast over e-books. En ik begrijp nu heel goed waar het enthousiasme vandaan komt, omdat ik hun liefde voor e-books begin te delen. Mijn passie voor fysieke boeken is er zeker niet minder door geworden, ik ben de ‘echte boeken’ zelfs nog meer gaan waarderen, maar pff wat is zo’n Kobo handig en fijn!

Even wat voordelen op een rij
Deze schud ik zo uit mijn mouw en ik hoef er dan ook niet lang over na te denken: de Kobo is licht van gewicht en heel compact. Ideaal om mee te nemen en hij is zelfs nog dunner dan mijn agenda. En dan te bedenken dat ik er nu al tien boeken op heb staan! Het bespaart mij kortom veel ruimte en energie als ik moet reizen. Ook als ik op de bank zit dan vind ik het nog steeds heerlijk, het leest net als een papieren boek (dit had ik écht nooit verwacht ooit te kunnen zeggen/schrijven in een review). Ik heb nooit het gevoel gehad vanaf een schermpje te moeten lezen door de speciale inkt die wordt gebruikt. Ik maak af en toe gebruik van backlight (als Jord bijvoorbeeld al slaapt), maar toch kan ik in het zonnetje ook rustig met mijn Kobo liggen en de tekst ontzettend goed lezen. Minstens zo belangrijk vond ik de batterijduur om te noemen, want ik hoef de Kobo amper op te laten! Hij gaat makkelijk met mijn leesgedrag rond de drie weken mee en dat vind ik echt super. Ik geloof dat ik ook moet melden dat ik inmiddels verslaafd ben geraakt aan de leesstatistieken die de Kobo bijhoudt… Guilty! Het is zo leuk om te zien en ik wil alleen maar meer, meer en meer lezen! Daarom mag ook zeker bij dit lijstje aan voordelen echt niet ontbreken dat het mijn leeshonger nog meer heeft aangewakkerd en ik niet eerder een periode had dat ik zoveel boeken uitlas.

Maar zijn er ook nadelen?
Ehm je moet niet met een pen of markeerstift op de Kobo willen schrijven haha. Ik corrigeer en lees vaak manuscripten voor mijn werk, waardoor ik die neiging wel heb. Maar daarvoor print ik het toch liever uit, omdat ik dan gelijk aantekeningen kan maken bij de tekst en als een PDF’je leest het toch iets minder prettig vind ik persoonlijk. Is dat alles? Ja, sorry ik kan echt niks meer verzinnen en ik vind mijzelf echt grappig als ik eraan denk dat ik deze stap naar digitaal lezen gigantisch vond en ik nu zo gewend ben aan de Kobo. Ik ben fan!

Eerlijk is eerlijk, ik beweerde lang dat een e-book NÓÓIT in de buurt zou kunnen komen van een fysiek boek, maar ik geef openlijk toe dat ik het stiekem toch heerlijk vind lezen hoor zo’n Kobo. Het verrijkt mijn leeservaring, doordat ik nu zoveel meer boeken lees en ik het lezen ook tussendoor ‘even’ oppak. Van de e-readers die ik eerder in de winkels heb getest, ben ik oprecht fan van deze Kobo, maar ik denk dat een e-reader erg persoonlijk is en het afhangt van je leesgedrag welke het beste bij je past.

Reading is dreaming with open eyes! Lees jij graag?

Follow me on Facebook ♧ Bloglovin ♧ Twitter ♧ Instagram ♧ Youtube