Recensie – Z.G.A.N. (Zo Goed Als Nieuw) van Debra Oswald

583671141ac928.23582133
Eindelijk! Een heerlijk boek waar ik uren leesplezier door mocht beleven, wat een originele invalshoek bedacht Debra Oswald voor haar debuutroman. Deze Australische auteur heeft mij positief verrast en ik vond het geweldig om sinds een langere tijd weer een boek uit te kunnen lezen. Daarom was ik extra blij met deze topper en ik gun het deze auteur om ook in Nederland een mooie plek in de bestsellerlijst te veroveren. Lees mee waarom dit boek écht een must read is!

Over Z.G.A.N.
Sully – Sullivan – Moss was ooit een charmante ‘underachiever’, maar is inmiddels gewoon een loser. Zijn familie en vrienden hebben de hoop al opgegeven dat het nog wat wordt met hem – en hijzelf eigenlijk ook. Als hij in het ziekenhuis belandt komt hij tot een nieuw inzicht: zijn organen zijn eigenlijk nog zo goed als nieuw, zonde om daar niets mee te doen. Hij besluit een nier te doneren aan een vreemde. Maar om zijn plan te laten slagen moet hij aan allerlei eisen voldoen: geen alcohol meer, fit worden, een baan vinden. En dat is Sully tot nog toe nog nooit gelukt. Zal het dit keer anders zijn?

Over auteur Oswald
Debra Oswald schrijft voor theater, film en tv. Z.G.A.N. is haar eerste roman. Ze woont en werkt in Australië.

De feestelijke introductie van deze recensie is in mijn ogen helemaal terecht. Dit boek leest namelijk heerlijk weg en je wordt als lezer geraakt. Bovendien krijg je er een nieuwe vriend – Sully – bij. Al vind je hem in het begin nog zo’n verschrikkelijke kerel, je zult merken dat je naar elkaar toe gaat groeien. Ik vond het oprecht een zeer goed uitgewerkt boek met levendige personages, maar het bevat ook ontroerende en meeslepende momenten. Er worden heftige thema’s onder de aandacht gebracht op een luchtige manier. Ook zet Debra Oswald je aan het denken, vragen als ‘wat maakt mijn leven zinvol?’, ‘waar haal ik voldoening uit?’ en ‘wat vormt mijn drijfveer achter het realiseren van het dagelijkse?’ fladderden nog dagen later door mijn hoofd. Het boek kan ik vooral vangen door het woord ‘verrassend’; verrassend goed, verrassende plottwist, verrassende thema’s, verrassende personages en verrassende verhaallijnen. En kijk ik naar het omslag dan denk ik aan het woord verfrissend en opvallend, mijn complimenten voor de vormgever! Alleen de vergelijking met Het Rosie Project kan ik minder goed plaatsen, maar het wekte absoluut mijn nieuwsgierigheid waardoor ik – als fan van Graeme Simsion – niet kon wachten om in dit boek te beginnen. Gelukkig werd ik niet teleurgesteld, sterker nog: Debra Oswald overtrof al mijn verwachtingen. Ik hoop dan ook dat velen met mij van haar debuutroman zullen genieten en ik ben erg blij dat Uitgeverij De Fontein haar boek voor de Nederlandse markt toegankelijk heeft gemaakt door het te vertalen. Dankjewel!

Een ontroerende, mooie en inspirerende roman over vallen en opstaan. Je leeft intens mee met hoofdpersoon Sully, een charmeur en loser in één. Echt indrukwekkend en verrassend, het leest zo lekker weg!

Z.G.A.N. (Zo Goed Als Nieuw) | Debra Oswald | 320 pagina’s | ISBN 9789026140433 | Verscheen in maart 2017 bij Uitgeverij De Fontein | €18,99 |

Heb jij Z.G.A.N. door Debra Oswald al gelezen? Veel leesplezier!

Liefs, Dagmar