Recensie – Ghost Boy door Martin Pistorius

Ik was zó nieuwsgierig geworden naar het boek ‘Ghost Boy’ sinds Martin Pistorius in de uitzending van RTL Late Night is geweest. Ik kon echt niet wachten om zijn verhaal te mogen lezen. Dit boek heeft mij ontzettend geraakt en geïnspireerd. Lees je mee?

Over Ghost Boy
Martin Pistorius vertelt in Ghost Boy hoe hij als kind het locked-in-syndroom beleefde. Op zijn twaalfde begon het met een geheimzinnige griep. Binnen anderhalf jaar zat hij in een rolstoel en kon hij niet meer communiceren. Hij zag en hoorde alles, maar niemand merkte het. Je ergste nachtmerrie wordt werkelijkheid. Artsen dachten dat Martin het cognitieve niveau had van een pasgeborene. Hij belandde in een verzorgingstehuis voor gehandicapten, waar hij steeds verder verwijderd raakte van de wereld. Na elf jaar ontdekte een therapeute dat Martin wel degelijk reageerde op prikkels. Zij schonk hem aandacht, bleef met hem praten, en hij ging communiceren met zijn ogen. Dankzij haar hoop bevrijdde hij zich na twaalf lange jaren uit zijn lichamelijke gevangenis. Ghost Boy is een aangrijpend boek. Je leeft als lezer mee met Martin, in zijn onmacht om zich te uiten. Ervaar zelf hoe hoop en doorzettingsvermogen alle moeilijkheden in het leven kunnen overwinnen.

Over Martin Pistorius
Martin Pistorius (Zuid-Afrika, 1975) communiceert via een stemcomputer, is getrouwd en woont in Engeland. Hij is auteur en webdesigner.

Wat vond ik het ongelooflijk bijzonder om het verhaal van Martin Pistorius te mogen lezen. Het was niet alleen verrijkend om te lezen over een lichaam waarin je gevangen kunt zitten, het kwam ook nog eens heel erg dichtbij. Toen ik een paar jaar geleden nog in een grote gezondheidsdip zat (ik had CVS in erge mate en niemand wist nog hoe ik geholpen kon worden en dat ik Fibromyalgie had, was ook nog niet bekend), viel mijn lichaam ook regelmatig uit en kon ik er niks mee. Ik hoorde anderen wel praten, maar kon mijn lichaam niet meer bewegen en ook niet iets terugzeggen. Het viel ‘gewoon’ uit en dan voelde ik mij zo ongelooflijk machteloos. Je wist immers niet hoe lang zoiets kon duren: minuten, uren, dagen? En niemand die kon helpen, het was slechts afwachten hoe het zou lopen. Toen ik Ghost Boy las, voelde ik weer die benauwdheid en diezelfde angst om niet meer te kunnen bewegen. Martin Pistorius schreef het zo herkenbaar en ik kon mij ontzettend goed inleven door zijn toegankelijke schrijfstijl. Ik heb ontzettend veel bewondering voor hem en vind het geweldig dat hij zijn verhaal op kon schrijven.

Het ontroerde mij enorm dat er anderen waren die toch in hem geloofden, waardoor hij de kans heeft gekregen om het leven te kunnen (be)leven. Maar ook vond ik het heel bewonderenswaardig dat hij niet op heeft gegeven, hoe moeilijk en zwaar de situatie ook was. We zijn zoveel sterker dan we denken en Martin heeft een gigantisch doorzettingsvermogen. Wat hij allemaal heeft meegemaakt, dat gun je echt niemand. Ik heb met tranen in mijn ogen Ghost Boy gelezen en raad dit boek zeker aan.

Indrukwekkend en meeslepend. Martin Pistorius liet mij door ‘Ghost Boy’ ervaren hoe het is om gevangen te zitten in een lichaam en ik kreeg het zelfs regelmatig benauwd tijdens het lezen. Het is levensecht en heel inspirerend geschreven!

Titel: Ghost Boy  Auteur: Martin Pistorius  Prijs: 17,99 ISBN: 9789021559896 Uitgeverij: Kosmos Uitgevers

Heb jij Ghost Boy al gelezen? Veel leesplezier!

Follow me on Facebook ♧ Bloglovin ♧ Twitter ♧ Instagram ♧ Youtube