Recensie – Eleanor & Park door Rainbow Rowell

Wanneer een boek zoveel lovende recensies ontvangt en jij ‘het geluk’ mag ervaren door het nog te lezen, is het niet altijd even gemakkelijk om die torenhoge verwachtingen naast je neer te leggen. Eleonor & Park geschreven door Rainbow Rowell is zo’n pareltje dat bij velen als favoriete boek wordt bestempeld en dat is echt een geweldige prestatie! Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en nu heb ik deze roman zelf mogen lezen. Zal ik beginnen met een extra feestelijk tintje? Het is mijn 30e boek van dit jaar dat ik uit heb gelezen, hoera!

Over Eleanor & Park
Dit intrigerende boek vertelt het verhaal van de twee buitenbeentjes Eleanor en Park, tijdens één schooljaar in 1986. Ze delen hun passie voor stripboeken en muziek. Ze zijn slim genoeg om te weten dat een eerste liefde bijna nooit standhoudt, maar ook dapper en wanhopig genoeg om het te proberen. Eleonor en Park won diverse prijzen waaronder de Publishers Weekly Best Children’s Book of 2013 en is voor de lezers van Gayle Foreman en John Green. Onvergetelijke personages bespreken zware thema’s doorspekt met hilarische scènes.

Over Rainbow Rowell
Rainbow Rowell (1973) schrijft zowel boeken voor volwassenen als voor jongeren. Tot 2012 werkte ze als journalist en columnist voor een krant in Nebraska (VS), waar ze woont met haar echtgenoot en twee zoons. Als ze niet aan het schrijven is, leest ze stripboeken, plant ze reisjes naar Disney World en discussieert ze over zaken die er eigenlijk niet zo toe doen in het grote geheel.

Mijn mening
Pure liefde. Dat voelde ik toen ik de bladzijdes mocht omslaan van dit heerlijke boek geschreven door Rainbow Rowell. Ik dacht dat sprookjes vol magie zaten, maar deze Young Adult topper bevat tevens de perfecte mix van humor, warmte, liefde en stralende momenten die je niet zou willen missen met de personages. Eleanor en Park voelden gedurende de 360 bladzijdes aan als echte vrienden en ik vond het einde heftig vanwege het feit dat ik deze prachtige personages moest loslaten. Wat doe je mij aan Rainbow Rowell? Ik wil meer!

Zoals jullie misschien wel weten ben ik echt fan van de boeken van John Green en het voelde inderdaad aan alsof ik minstens zo’n kwalitatief sterk verhaal mocht lezen en beleven. Toen mij werd verteld dat Rainbow Rowell ook wordt aangeraden voor fans van Green, was ik natuurlijk heel benieuwd of zij deze verwachtingen zou kunnen waarmaken. Ik kan officieel bevestigen dat ik het eens ben met alle lovende recensies die op het boek zijn gekomen en ik ga mij nu oriënteren of ik meer van haar zou kunnen lezen. Ik kan niet wachten!

En als je mij vraagt waar het talent zit van Rainbow Rowell? De levensechte personages die zij weet neer te zetten en waar je je als lezer volledig mee kunt identificeren door haar rakende en beeldende schrijfstijl. Ook de dynamiek en korte stukjes maken het verfrissend en afwisselend. Je leest de ene keer vanuit het perspectief van Eleanor en vervolgens weer vanuit Park, je voelt de chemie van alle kanten; deze roman straalt en bruist!

Liefde en magie spatten van de bladzijdes. Rainbow Rowell heeft ‘Eleanor & Park’ sprookjesachtig mooi geschreven. Aanrader!

Titel: Eleanor & Park  Auteur: Rainbow Rowell Prijs: 17,99 ISBN: 9789000342631 Uitgeverij: Van Goor

Heb jij Eleanor & Park al gelezen? Veel leesplezier!