Recensie – Dans met mij van Jojo Moyes

dansmetmij
Dans met mij geschreven door Jojo Moyes is het nieuwste boek van mijn favoriete auteur en ik telde de dagen af totdat ik deze roman mocht lezen. Als trouwe fan (je kunt hier mijn ode aan Jojo Moyes lezen) genoot ik keer op keer van haar pareltjes, maar dat maakte dat de verwachtingen voor haar nieuwe roman Dans met mij torenhoog waren zoals je kunt begrijpen. Is het wederom een schot in de roos en heeft Moyes mij geraakt zoals in haar voorgaande titels? Je leest het in deze recensie!

Over Dans met mij
In een vergeten hoekje van Londen leert de 14-jarige Sarah op haar geliefde paard Boo te rijden alsof zij samen dansen. Hun leermeester is Sarahs opa Henri, die zelf heeft gestudeerd aan le Cadre noir, een van de meest prestigieuze rijscholen in Frankrijk. Hij hoopt dat het Sarah een kans in het leven zal geven. Maar als het noodlot toeslaat staat Sarah er weer alleen voor.

Natasha is advocate Jeugdrecht en raakt vaak te nauw betrokken bij haar zaken. Ze leeft gescheiden van haar bijna ex-man Mac, maar nu komt hij tijdelijk weer wonen in het huis dat nog van hen beiden is. Als ze bij toeval Sarah ontmoet en haar een helpende hand biedt, zet dit haar leven pas echt op z’n kop.

Over Jojo Moyes
Jojo Moyes (1969) studeerde journalistiek aan Bedford New College. Na een jaar als verslaggever te hebben gewerkt in Hongkong, ging ze terug naar Engeland, waar ze sindsdien werkt voor The Independent. Van haar hand verschenen verschillende romans, die steeds lovend ontvangen werden door de pers. Met Verboden vruchten en De laatste liefdesbrief won ze de Romantic Novel of the Year Award. Met Voor jou bereikte ze een ongekend succes over de hele wereld, met hoge noteringen in de bestsellerlijsten en enthousiaste lezersreacties. Van haar boeken zijn wereldwijd al 7 miljoen exemplaren verkocht. Me Before You, de verfilming van Voor jou, is deze zomer in première gegaan.

Laat ik beginnen met het feit dat ik veel boeken lees, het zijn grotendeels romans. Door deze hoeveelheid is het vrij uniek als je mij zodanig weet te ontroeren als auteur dat de tranen over mijn wangen rollen. Toch lukt het Jojo Moyes elke keer weer om bij mij dit punt te bereiken. Ja, ik mag dan momenteel in het derde trimester van mijn zwangerschap zitten, maar dat vormt niet de reden van het huilen boven haar nieuwste boek Dans met mij. Dit boek is namelijk zo ontroerend, levensecht, meeslepend en origineel dat ik middels deze recensie durf te garanderen dat het écht je hart zal raken. De invalshoeken van Moyes zijn wederom in deze titel uniek te noemen, maar de kracht zit niet alleen in de keuzes van perspectief die zij maakt. De personages komen in de romans van Moyes tot leven en ook in Dans met mij kon ik de belevenissen, ervaringen en gehele sfeer proeven waarin de hoofdpersonen zich bevonden. Het enige nadeel van Dans met mij is tegelijkertijd het beste compliment dat je als recensent kunt geven: het aantal pagina’s zorgde ervoor dat het boek erg zwaar was, maar… deze roman is zo de moeite waard dat je het met liefde overal mee naartoe neemt om uren leesplezier te kunnen ervaren. Ik heb genoten van elk woord en ik hoop dat we ook in de toekomst nog veel van de geweldige schrijfstijl van Jojo Moyes mogen lezen.

Om terug te komen op de tranen, die kwamen bij mij niet voor niets tijdens het lezen. De onderwerpen die Jojo Moyes in deze roman belicht maken je bewust hoe kwetsbaar het leven kan zijn, maar ook dat het belangrijk is om je soms kwetsbaar op te stellen. Hoe moeilijk een situatie ook is en ondanks het feit dat een comfortzone zoveel malen veiliger voelt; het kan al je krachten kosten, maar het is het meer dan waard om die grenzen soms te doorbreken. Als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg. Durf je een stap extra te zetten (ondanks angst voor verlies) dan kan deze voor een groots verschil zorgen als je maar alle moed kunt verzamelen om ervoor te gaan. Door elkaar vooruit te helpen kom je vaak nóg verder. Ik heb intens genoten van de avontuurlijke en inspirerende reis die Jojo Moyes de personages letterlijk en figuurlijk laat maken in Dans met mij. Misschien handig om te weten, ik heb niet veel met het thema paarden. Ik vind het prachtige dieren, maar ben nooit een paardenmeisje geweest en daardoor kan ik je ook objectief vertellen dat het mij op geen enkele manier stoorde hoe paarden in deze nieuwe roman van Moyes een rol hebben gekregen. Het is namelijk een grote rol, maar Moyes maakt middels haar beeldende schrijfstijl van deze dieren een kunstwerk. Zoals ze van elk woord, elke zin en elk boek een pareltje weet te maken. En de torenhoge verwachtingen voor Dans met mij? Die maakt zij helemaal waar, ook deze roman vormt echt een aanrader. (Mo)Yes, please!

Dans met mij door Jojo Moyes is vanaf 4 oktober 2016 verkrijgbaar in de (web)winkels.

Dans met mij is zo ontroerend en mooi, je gaat spijt krijgen als je het niét leest! Dit boek is een kunstwerk waardoor de tranen regelmatig over mijn wangen rolden en het is echt een pareltje onder de romans. Moyes heeft zichzelf wederom overtroffen. Prachtig!

Titel: Dans met mij Auteur: Jojo Moyes Uitgeverij: De Fontein Prijs: 19,99 ISBN: 9789026141386 Aantal pagina’s: 496 Vorm: Paperback met flappen

Heb jij al een boek van Jojo Moyes gelezen?

Veel liefs, Dagmar