Elementaire gewoontes van James Clear bestseller recensie

Elementaire gewoontes James Clear

Het boek Elementaire gewoontes viel vlak voor onze vakantie op de mat. Het boek is geschreven door James Clear en na het bekijken van het omslag, was ik ongelooflijk nieuwsgierig. Ik kon amper wachten om te beginnen met lezen, want ik worstelde toevallig met een gewoonte die ik mijzelf graag aan zou willen leren. Tijdens de vakantie las ik het boek uit en ondertussen schreef ik al die geweldige eyeopeners in mijn bullet journal op.  Qua timing kon het boek niet beter gelanceerd worden en ik ben dan ook vereerd dat ik dit boek mocht lezen en het nu mag bespreken op mijn website. Het is lang geleden dat ik zoveel inzichten en tips heb mogen ontvangen tijdens het lezen. Elementaire gewoontes heeft nu al mijn leven verrijkt!

Over Elementaire gewoontes

Het maakt niet uit wat je doelen zijn; dit boek geeft je een bewezen manier om jezelf – elke dag – te verbeteren.
Als je het lastig vindt om je gewoontes te veranderen, ligt dat niet aan jou. Het probleem is het systeem dat je gebruikt. Slechte gewoontes blijf je herhalen niet omdat jij niet wilt veranderen, maar omdat je het verkeerde methode gebruikt. Elementaire gewoontes biedt een bewezen methode die zorgt dat je eindelijk je gewoontes kunt aanpassen. Na drie jaar onderzoek heeft James Clear met behulp van theorieën uit de biologie, psychologie en neurowetenschap de ultieme gids geschreven, waardoor ongewenste gewoontes verdwijnen en je veel makkelijker met je goede gewoontes aan de slag gaat.

Over James Clear

James Clear is auteur en spreker. Zijn werk is verschenen in The New York TimesEntrepreneurTime en op tv bij CBS This Morning. Zijn website Jamesclear.com heeft miljoenen bezoekers per maand. Hij is oprichter van The Habits Academy.

Mijn mening

Laat ik beginnen met het feit dat ik onwijs geniet van boeken over persoonlijke groei en ontwikkeling. Dat dit boek tot mijn top 3 mag behoren, kan ik inmiddels verklappen. Elementaire gewoontes heeft ontzettend veel indruk op mij gemaakt, omdat James Clear op een heldere en praktische manier tips en inzichten deelt. Het boek leest lekker vlot weg, je hebt meteen zin om iets met de kennis te doen en doordat het zo behapbaar geschreven is, is het ook niet zo ingewikkeld om het in de praktijk te brengen. Het boek zet je niet alleen aan het denken, maar je kunt er ook direct iets mee. En daar zit de kracht van James Clear, in mijn ogen is hij getransformeerd in een held doordat hij mij op een eenvoudige manier heeft geleerd hoe ik een goede gewoonte kan aanleren. Het is nog iets te vroeg om te concluderen of het een langdurig effect heeft, maar dat een boek zoveel impact kan hebben is echt fantastisch. Ik ben erg onder de indruk en wil je heel graag kennis laten maken met deze inspirerende titel. Of je nu een goede gewoonte zou willen aanleren of dat je een slechte gewoonte wilt afleren; je leest het in deze bestseller.

Zo wil ik heel graag mijn plezier in illustreren naar een hoger niveau tillen. Om dit te kunnen bereiken, wil ik van aquarelleren een mooie gewoonte maken. Een hobby waar ik echt de tijd en ruimte voor wil nemen, in plaats van dat het onderaan mijn to-do lijstje bungelt. En dat is dankzij James Clear inmiddels gelukt en ik verheug mij om de komende periode nog veel meer met aquarel te mogen doen. Ook behoort het fit worden én blijven tot een gewoonte die ik graag vast wil houden. Mooie lessen die ik uit dit boek heb gehaald zijn onder andere:

De resultaten hebben eigenlijk weinig te maken me de gestelde doelen, maar alles met de methode. De methode is het proces die tot de resultaten mag leiden.

De enige manier waardoor je echt kunt winnen, is door elke dag beter te worden.

Verbeteringen zijn slechts tijdelijk, totdat ze onderdeel worden van wie je bent.