Wil je beginnen met bloggen of ben je nieuwsgierig naar wat er allemaal komt kijken bij het bloggen? Dan ben je met dit artikel op het juiste adres. Als je een blogger bent, dan ben je wellicht al bekend met het blogwereldje en ben je op de hoogte dat niet iedereen zich een goed beeld kan vormen wat je allemaal doet als blogger. Ik krijg regelmatig vragen hoe het nu eigenlijk werkt en wat ik concreet doe. Bloggen, het blijft een bezigheid waar veel mensen zich weinig bij voor kunnen stellen. Daarom krijg ik ook regelmatig vragen hoe het nu eigenlijk werkt en wat ik doe. Ik beschouw mijn blog als een mini magazine met een superleuke en lieve doelgroep waarbij ik als doel heb om anderen vooruit te helpen, hen te inspireren, informeren en vooral amuseren. In dit artikel beantwoord ik de meest gestelde vragen omtrent het bloggen. Benieuwd? Check it out!
Wat heb je nodig om te kunnen bloggen?
Allereerst is een plek op het grote World Wide Web handig. Je kunt dit bijvoorbeeld starten bij WordPress en Blogger. Naast het hebben van een eigen link (en een pakkende naam, pff dat is altijd zo lastig om te verzinnen!) gebruik ik graag mijn laptop, want dan zie je gelijk hoe je artikel wordt gepubliceerd. Maar vooraf schrijf ik veel uit op mijn telefoon als ik bijvoorbeeld reis naar mijn werk en ik heb altijd een notitieboekje in mijn tas zitten. Daarnaast gebruik ik mijn Canon (spiegelreflex) om foto’s te maken die bij mijn artikel geplaatst worden. Ik neem graag mijn Olympys PEN mee naar events en deze camera zit nu ook standaard in mijn tas. Op mijn mobiel (Iphone 5S) houd ik mijn social media bij en tweet, Facebook en Instagram ik graag. Een vlotte schrijfstijl en een gezonde dosis aan inspiratie zijn trouwens ook altijd mooi meegenomen als je blogt, dan gaat het bloggen je nog beter af.
Hoeveel tijd kost het bloggen?
Bloggen kost veel meer tijd dan je in eerste instantie wellicht verwacht. Alles begint met een idee, bijvoorbeeld voor een artikel. Maar dan moet je het artikel nog schrijven, controleren en redigeren, de foto’s erbij maken, het artikel opmaken, inplannen… Je hebt artikelen waar je gelijk voor kunt zitten en het uit kunt schrijven, maar met bijvoorbeeld een review wil je eerst het boek lezen of een product testen. Dit kost relatief meer tijd, je wilt immers het effect beoordelen en wellicht is er nog extra informatie nodig waardoor je je nog meer in het onderwerp moet verdiepen. Als je artikelen schrijft zodat anderen het kunnen lezen en je hen kunt inspireren, dan is het ook handig om rekening te houden met het feit dat je de socialmediakanalen up to date hoort te houden. Als je blogt, is de interactie met andere bloggers en lezers extra leuk. Oh en vergeet de inbox niet, want je krijgt als blogger ook veel berichten binnen. Misschien ga je nog naar events of onderneem je gezellige activiteiten met lezers: het bloggen is niet iets wat je ‘eventjes’ doet als je het naar een hoger niveau wilt tillen. Het kost tijd en energie, maar bloggen is echt de allerleukste hobby die je je maar kunt wensen en je krijgt er veel moois voor terug!
Hoe vaak plaats je artikelen?
Ik heb ervoor gekozen om dagelijks een artikel te plaatsen, maar kies vooral voor de frequentie die het beste bij jou past. Zo schreef ik net dat het behoorlijk veel tijd kost om te bloggen en daarom is elke dag een nieuw artikel plaatsen behoorlijk tijdrovend. Ik beleef er onwijs veel plezier aan en blog met liefde en passie, maar het is wel intens. Als je bijvoorbeeld elke dag of om de dag een artikel plaatst, dan weten de lezers wat zij op jouw blog kunnen verwachten en komen zij ook sneller terug. En als ik je nog een tip mag geven, kies kwaliteit boven kwantiteit. It’s all up to you!
Welke social media zet je in en waarom?
Social Media is heel belangrijk als je blogt, omdat je hierop je content kunt delen met je lezers, vrienden en familie. Kies het kanaal wat bij jouw past en wat goed voelt, zodat je het actueel kunt houden en het kunt vullen met content waar jij achterstaat. Je kunt updates delen en anderen kunnen klikken op verwijzingen naar jouw blog. Zo komen je lezers op jouw site terecht en vergroot je het bereik van je artikelen! Ik gebruik vooral Twitter, Facebook en Bloglovin. Ik hou deze actueel en ben hier iets té vaak op te vinden. Ook ben ik dol op Instagram, hier deel ik foto’s van mijn leven naast het bloggen. Deze zijn dan ook regelmatig terug te zien in mijn rubriek ‘Behind the scenes’ die elke zondag verschijnt.
Waarom is een blog aantrekkelijk voor bedrijven?
Allereerst is het handig om te weten dat niet elke blog aantrekkelijk is voor bedrijven. Een blog over paarse aardbeien die fluiten (gewoon, omdat het kan!) spreekt immers minder mensen aan dan een beautyblog of een fashionblog. Een blog wordt pas aantrekkelijk als je een doelgroep hebt en dus lezers aanspreekt. Ook vormen de statistieken belangrijk voor bedrijven, want voor een onderneming die wil samenwerken is het interessant om te weten hoeveel bezoekers er dagelijks op je blog komen en hoe goed jouw artikelen worden gelezen. Ook kunnen de reacties die je lezers achterlaten een factor zijn, zo kan je bijvoorbeeld de betrokkenheid van de lezers meten. Een doelgroep is dus erg belangrijk voor een bedrijf, maar ook de onderwerpen waarover jij schrijft zijn erg relevant. Een bedrijf wil graag aansluiten bij jouw content en maakt hierop ook een selectie. Natuurlijk ben jij de hoofdredacteur van jouw blog en bepaal je zelf of een samenwerking geschikt is of niet. Ik krijg ook regelmatig de vraag hoe een samenwerking tot stand komt. Meestal word ik gemaild door webshops, PR-bureaus en merken met een voorstel, inspirerende informatie, leuke content of een idee om samen iets op te zetten en de samenwerking te realiseren.
Krijg jij producten gewoon gratis thuisgestuurd?
Ja en nee. Gratis in de zin van dat ik zonder geld te betalen iets mag ontvangen, dat klopt inderdaad en het gebeurt regelmatig. Maar ik betaal eigenlijk op een andere manier en dat ga ik je uitleggen, deze manier is namelijk ook erg kostbaar. Ik steek relatief veel tijd en moeite in het schrijven, opmaken en publiceren van een artikel. Als bijvoorbeeld een boek wordt thuisgestuurd, dan lees ik het boek grondig door, verdiep ik mij in de schrijfstijl en de schrijver, maak ik er foto’s van en schrijf ik een recensie. Dit kost een flink aantal aan uren, maar ik beleef er veel plezier aan als jullie geïnspireerd worden en mailen/tweeten/Facebooken dat het boek zo’n topper was en het levert mij ook energie op als ik een boek mag lezen en bijvoorbeeld een uitgeverij enthousiast is over mijn recensie. Vergeet daarom niet dat het tijd kost om er een mooi geheel van te maken, zodat de partijen tevreden zijn. Dit betekent trouwens niet dat je nooit kritiek mag leveren, want je moet vooral altijd eerlijk en betrouwbaar blijven. Maar zorg wel dat je artikelen volledig en compleet zijn en dat je dichtbij jezelf blijft.
Wat is een persdag?
Een persdag is een dag waarop een persbureau nieuwe collecties van merken presenteert. Een PR-bureau heeft namelijk een portfolio met merken waar ze reclame voor genereren. Op een persdag kunnen zij laten zien wat de merken het komende seizoen gaan brengen en kan je als externe een kijkje nemen om je te oriënteren. Voor een blogger is het goed om deze dagen te bezoeken, omdat je dan op de hoogte bent van al het nieuws op het gebied van fashion, lifestyle of beauty! Je krijgt informatie mee en mag bijvoorbeeld al producten uitproberen nog voordat het in de winkels ligt. Ik vind het nog altijd een feestje om aanwezig te zijn tijdens deze events, het went nooit en ik knijp mijzelf dan ook regelmatig.
Veel vragen zijn inmiddels beantwoord, maar wellicht zit jouw vraag er niet bij! Wat zou jij willen weten over het bloggen of kan ik je ergens bij helpen?
Liefs Dagmar
Follow me on Facebook ♧ Bloglovin ♧ Twitter