Blog

IN THE BLOGLIGHTS / Zo creëer je een buzz!

Hoe gaan ideeën van mond tot mond en hoe zorg je voor voldoende aandacht van jouw boodschap? Hoe maak je je blog populair en waarom is de ene blog aantrekkelijker dan de andere? Of je nu in de marketing, de politiek, de techniek of de gezondheidszorg werkt; je moet begrijpen hoe jouw producten en ideeën blijven hangen. Jonah Berger ontrafelt in zijn debuut ‘Buzz’ de raadsels achter geslaagde campagnes en hij onthult het geheim achter de populariteit van aanstekelijke ideeën, filmpjes en blogs. Nieuwsgierig? Lees dan gauw mijn recensie! 

Mensen delen meer dan 16.000 woorden per dag met elkaar, maar met de hele hype rondom sociale media hebben mensen de neiging om het belang van de offline mond-tot-mondreclame te negeren. Ook al komen offline gesprekken vaker voor en hebben ze de mogelijkheid om meer indruk te maken dan online gesprekken. Als je de kracht van mond-tot-mondreclame volledig wilt benutten, moet je begrijpen waarom mensen praten en waarom er over sommigen zaken meer wordt gepraat en deze vaker worden gedeeld dan andere. Dit is de psychologie van het delen; de wetenschap van sociale overdracht.

In ‘Buzz’ deelt Berger zijn kennis over hoe mond-tot-mondreclame en sociale overdracht werkt en hij leert ons hoe je beide kunt benutten om ervoor te zorgen dat je producten en ideeën slagen. Er wordt ongelooflijk veel geld geïnvesteerd in marketing en reclame, maar slechts een paar producten bereiken de status van kassucces. Veel restaurants mislukken, bedrijven gaan failliet en de meeste sociale bewegingen slagen er niet in om de aandacht te trekken.

Kwaliteit, prijs en reclame vormen belangrijke factoren waardoor producten en ideeën succesvol worden, maar zij verklaren niet het totale plaatje. Na het analyseren van honderden aanstekelijke boodschappen, producten en ideeën, kwam Berger erachter dat er steeds dezelfde zes ‘ingrediënten’ of regels waren die ertoe leiden dat er over dingen wordt gepraat, dat ze worden gedeeld en nageaapt. Wat maakt content nu aanstekelijk? In Buzz worden deze zes belangrijke STEPPS (Sociaal wisselgeld, Triggers, Emotie, Public, Praktische waarde en Story’s) toegelicht.

Het boek is een absolute aanrader voor lezers die zich afvragen waarom mensen roddelen, waarom online content viral gaat, waarom geruchten zich verspreiden of waarom iedereen bij de koffieautomaat altijd over bepaalde onderwerpen lijkt te praten. Ook is het geschreven voor mensen die hun producten, ideeën en bepaald gedrag willen verspreiden. Of je nu een manager bent van een groot bedrijf, een politicus die gekozen wilt worden, een eigenaar van een klein bedrijf of een blogger, dit boek helpt je te begrijpen hoe je jouw boodschap aanstekelijk maakt. Buzz is een toegankelijk boek met wetenschappelijke theorieën om te begrijpen waarom ideeën en producten aanslaan. Dankzij de beeldende schrijfstijl met een vleugje humor wordt taaie stof aantrekkelijk en leer je over cognitieve psychologie en sociaal gedrag om jouw boodschap, idee of product de aandacht te bieden die het verdient.

Het boek kost 19,99 en de uitgeverij is Spectrum. ISBN 9789000312993

Wat maakt volgens jouw een blog aantrekkelijk? 
Liefs, Dagmar
Follow me on

Let's grow

Nieuwsbrief

Verlang je naar meer energie, balans en verbinding met jezelf? Schrijf je gratis in voor ExpediChi en groei in de richting die goed voel voor jou. Geniet maandelijks van inspirerende opdrachten, inzichten en groeitips voor jou én jouw business. Als cadeau ontvang je de gids Ondernemen op jouw voorwaarden.