Happiness

Poging 7 om van mijn suiker verslaving af te komen

suikervrij
Met vallen en opstaan leer ik wat goed voor mij is. En wat eten betreft val ik helaas iets vaker dan mij lief is. Ik heb het geluk dat ik kan eten wat op mijn pad komt (ik kom niet snel aan), maar dat betekent niet dat ik dit letterlijk ook zo moet doen. Zeker als ik wat minder goed in mijn vel zit, dan grijp ik al snel naar suikers die mij mijn energie ontnemen en eigenlijk hartstikke slecht voor mij zijn. Maar waarom eet ik dan nog zoveel suikers? Het wordt tijd om echt te stoppen met de suikerverslaving. Het is helaas niet mijn eerste poging, maar ik heb mijn motivatie gevonden om nu écht het verschil te maken. 

Ik ben gewoon niet zo goed met diëten, maar de doorslaggevende factor waarom ik minder suikers wil gaan eten is ontstaan door een gigantische energiedip. Ik probeer elke dag bezig te zijn met datgene wat energie geeft, maar dat betekent ook dat ik moest kijken waar mijn energie dan weg begon te glippen. Ik zat niet helemaal lekker in mijn vel en toen viel mij pas op met hoeveel suikers ik mijn lichaam eigenlijk belastte. Ongelooflijk! Van snoepjes en koekjes tot zoet beleg, frisdrank, toetjes en meer… Geen wonder dat het mij aan energie ontbrak! Suiker was inmiddels echt een verslaving geworden, waar ik serieus van af zal moeten kicken. Dit heb ik eerder gedaan en de ene keer heb ik het langer vol weten te houden dan de andere keer, maar ik wil nu echt graag dat het mij lukt.

De reden? Meer energie en er kunnen zijn voor mijn kleine vriendje Lucas. Ik had nooit verwacht dat mijn lichaam zo aan de suikers zou kunnen wennen en ook aan deze hoeveelheden behoefte kon hebben. Ik ga langzaam afbouwen en wil slechte suikers zoveel mogelijk laten staan. Dat zal niet gemakkelijk zijn voor mij, want ik ben een gigantische snoepkont. Het wordt tijd om die verkeerde suikers te vervangen door gezondere snacks. In het begin wordt het wennen en zal mijn lichaam hoogstwaarschijnlijk echt laten weten meer suikers te willen, maar ik moet mijn best doen om hier niet aan toe te geven. Op de langere termijn heb ik hier zoveel profijt van! Mijn lichaam verlangde naar suikers, tijd om van deze slechte gewoonte afscheid te nemen.

Misschien nog even fijn om te weten: je hebt goed een slechte suikers. Goede suikers zitten bijvoorbeeld in fruit, daarom is het goed om fruit te blijven eten. Alles met logisch verstand benaderen en met mate tot je nemen; dan zit je altijd goed. Ik wil heel graag meer energie en ik hoop dat ik de kracht en doorzettingsvermogen heb om al het lekkers te leren laten. We kunnen prima zonder al dat snoepgoed en het begint zelfs al bij het doen van verantwoorde boodschappen. Dit moet haalbaar zijn! Spannend en fijn om hier zo bewust mee bezig te kunnen zijn. Duim je mee dat het gaat lukken om de (slechte) suikers te laten staan? Dit is niet zomaar een keuze om aan de slag te gaan met een goed voornemen; het is een nieuwe manier van leven. Een lifestyle.

Heb jij last van een suikerverslaving of valt het mee?

Veel liefs, Dagmar

Follow me on Facebook ☆ Bloglovin ☆ Twitter ☆ Instagram ☆ Mijn boek Liever met lef

Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk

3 Comments

  • Reply Romy

    Wat goed dat je hier zo bewust mee bezig bent en meer bewuste keuzes wilt maken. Ik denk dat dat inderdaad de beste methode is: gewoon bewust afwegen wat wel en niet goed is op een bepaald moment, maar jezelf ook niet van alles ontzeggen. Zet hem op! Je kunt het!
    Ik moet zeggen dat ik zelf eigenlijk nauwelijks suiker eet, op fruitsuiker en een beetje verstopte suiker in magere vruchtenyoghurt na. Ik heb er gewoon niet zo veel behoefte aan, denk ik.
    Romy onlangs geplaatst…DIY | Kaarten maken met een patchwork van washi tapeMy Profile

    maart 7, 2018 at 7:40 am
  • Reply Vlasje

    Ontzeggen is het niet, maar kiezen voor het betere. Als je suiker mindert, blijft je systeem zeuren, bij afkicken is dat juist snel over, is mijn ervaring.

    maart 7, 2018 at 1:16 pm
  • Reply Ise

    Ik ken het! Door de fibromyalgie heb ik op sommige momenten zó’n behoefte aan suiker.. en koffie! Of beide, haha. Ik weet dat het slechts een oplossing is op hele korte termijn, en daarna juist averechts werkt. Maar soms is het zo moeilijk hé. Succes!
    Ise onlangs geplaatst…Kan je fit zijn met fibromyalgie?My Profile

    maart 8, 2018 at 4:29 pm
  • Leave a Reply

    CommentLuv badge

    Close
    Lees vorig bericht:
    6 X Favorieten van dit moment

    Ik word omringd door fijne producten die absoluut tot mijn favorieten behoren. Het leek mij daarom de hoogste tijd om...

    Sluiten