Recensie – Portret van een vrouw door Jojo Moyes

Ik kon niet wachten! Toen ik Portret van een vrouw eenmaal in handen had, was ik dan ook overenthousiast. Jojo Moyes heeft de verwachtingen heel hoog gemaakt door haar vorige titels Voor jou, Vier plus één en De laatste liefdesbrief van topkwaliteit te voorzien. Maar zou Portret van een vrouw deze verwachtingen waar kunnen maken?

Over Portret van een vrouw
Terwijl de Eerste Wereldoorlog Frankrijk verscheurt en haar grote liefde Édouard vecht aan het front, is Sophie de steun en toeverlaat van haar familie. Wanneer in 1916 de Duitsers hun intrek nemen in het familiehotel dat Sophie runt met haar zus, raakt de Kommandant gefascineerd door Sophie en door het schilderij dat Édouard van haar maakte vóór de oorlog. Maar de aandacht van een Kommandant zet Sophie’s leven en reputatie op het spel…

Bijna een eeuw later krijgt Liv een schilderij van haar man David, vlak voor zijn plotselinge dood. Het betekent alles voor haar, want dit portret van een jonge vrouw is een herinnering aan hun gelukkige, korte samenzijn. Maar dan komt de donkere en door passie verscheurde geschiedenis van het schilderij aan het licht, en opeens dreigt Liv opnieuw alles kwijt te raken…

Over Jojo Moyes
Jojo Moyes is een internationale bestsellerauteur: in totaal zijn er wereldwijd al meer dan 5 miljoen van haar boeken over de toonbank gegaan. De verfilming van Voor jou en Vier plus één zijn in de maak – Voor jou zal in de zomer van 2016 in de bioscopen gaan draaien.

Mag ik allereerst mijn complimenten uitspreken over de prachtige cover? Ik telde echt de dagen af totdat de nieuwste Moyes zou verschijnen. Als iemand mij vraagt naar mijn favoriete schrijfster, dan noem ik zonder te twijfelen Jojo Moyes. Elk boek dat ik tot nu toe van haar heb gelezen bevat krachtige personages die tot leven komen, ontroerende verhaallijnen en prachtige plotten. Ik heb oprecht niet eerder een roman gelezen die haar talent kon overtreffen, maar het bijzondere is dat ik ook elke keer onder de indruk ben van haar titels. Moyes blijft verrassen met haar meeslepende schrijfstijl, waardoor zij mij als lezer kan laten lachen én huilen. Ik hoop nog heel veel van haar te mogen lezen in de toekomst!

Leuk feitje? Ik dacht altijd dat verhalen en boeken over geschiedenis niet voor mij waren weggelegd. Toen ik hoorde dat Portret van een vrouw zich deels in de Eerste Wereldoorlog afspeelde, moest ik dan ook even slikken. Maar al op de eerste bladzijde wist Moyes mij zo te raken dat ik het boek werd ingezogen en ik dit pareltje niet meer aan de kant kon leggen. Verslavend goed! En mocht je je afvragen waarom ik wallen onder mijn ogen heb; ik kon Portret van een vrouw echt niet meer loslaten en dat kostte mij dus ook een nachtje. Het is ongelooflijk meeslepend en de spanningsboog is geweldig sterk opgebouwd. Moyes is en blijft mijn nummer 1!

Vanaf de eerste bladzijde voelde ik de magie van Moyes waarmee zij deze schitterende roman kleur heeft gegeven. Levensechte personages, pure liefde en passie in Portret van een vrouw. Moyes heeft zichzelf wederom overtroffen; dit is kunst!

Titel: Portret van een vrouw, Auteur: Jojo Moyes, Uitgeverij: De Fontein, Prijs: €19,99, ISBN 9789026137587

Heb jij al een boek van Jojo Moyes gelezen?

Follow me on Facebook ♧ Bloglovin ♧ Twitter ♧ Instagram ♧ Youtube