Hype of must read – Het meisje in de trein van Paula Hawkins

IMG_2614

Het meisje in de trein is de VN-Thriller van het Jaar 2015, maar is het echt een must read of slechts een hype? Ik was ontzettend nieuwsgierig geworden, omdat ik er zoveel recensies over had gelezen en het boek op ontzettend veel wishlists voorbij zag komen. Terecht of…?

Over Het meisje in de trein
Rachel neemt elke ochtend dezelfde trein. Elke dag hobbelt ze over het spoor, langs een rij charmante huizen in een buitenwijk van Londen, en stopt daar altijd voor hetzelfde rode sein. Zo kijkt ze elke ochtend naar een stel dat op hun terras ontbijt. Ze heeft inmiddels het gevoeld at ze hen persoonlijk kent en noemt hen ‘Jess en Jason’. Hun leven is – in Rachels ogen – perfect. Een beetje zoals haar eigen leven dat ooit was.

Op een dag ziet ze iets vreemds in hun tuin. De trein rijdt gewoon door, maar voor Rachel verandert alles. Niet in staat om het voor zichzelf te houden, stapt ze naar de politie met haar verhaal. Hiermee raakt ze niet alleen verwikkeld in de gebeurtenissen die volgen, maar ook in de levens van iedereen die erbij betrokken is. Maar wie is er te vertrouwen? Heeft ze meer kwaad dan goed gedaan door zich met die zaak te bemoeien?

Over Paula Hawkins
Paula Hawkins werkte vijftien jaar als journalist voordat ze begon met schrijven van fictie. Ze werd geboren in Zimbabwe en woonde daar totdat ze in 1989 naar Londen verhuisde. Het meisje in de trein is haar thrillerdebuut en stond in Engeland en de Verenigde Staten direct op 1 in de bestsellerlijsten. De filmrechten zijn inmiddels gekocht door DreamWorks.

Sneak preview
Ze ligt begraven onder een zilverberk, in de buurt van de spoorrails, en haar graf is een cairn. Een klein hoopje stenen, meer niet eigenlijk. Ik wilde niet de aandacht vestigen op haar laatste rustplaats, maar ik moest iets doen voor haar nagedachtenis. Ze zal er vredig slapen, niemand die haar daar stoort, geen geluiden behalve vogelgezang en het gedreun van passerende treinen.

Mijn mening
Ik constateer wallen onder mijn ogen, omdat ik een grote fout heb gemaakt. Ik las Het meisje in de trein uit voordat ik ging slapen. En van dit laatste is uiteraard niet veel meer gekomen, omdat het einde van deze fenomenale thriller ijzersterk is. Ik zag het totaal niet aankomen, de verrassing over de dader en slachtoffer werd steengoed opgebouwd. Wat een talent heeft auteur Paula Hawkins om de spanningsboog zodanig neer te zetten dat het letterlijk leest als een trein! Haar schrijfstijl is verslavend, het zuigt je als lezer het verhaal in vanaf de eerste bladzijde en de nieuwsgierigheid wint het van de rillingen over je rug. Je ziet de gebeurtenissen voor je en je voelt de geladen sfeer om je heen. Deze psychologische thriller doet zelfs wat met je vertrouwen in mensen. Zo spannend! Maar ik heb je gewaarschuwd; dit boek is écht een aanrader maar je gaat heel anders naar anderen kijken en het treinritje zal voorgoed anders aanvoelen! Het meisje is de trein is niet zomaar een hype, het is een must read die je niet meer los zal laten!

Een fantastische pageturner waardoor ik nachten slecht heb geslapen, Paula Hawkins heeft mij volledig in haar greep door haar geweldige schrijfstijl! Ik zal nooit meer ‘gewoon’ in de trein kunnen zitten… Ik ben fan!

Titel: Het meisje in de trein Auteur: Paula Hawkins Uitgeverij: A.W. Bruna Prijs: €19,95  ISBN: 9789044971453 Klik hier voor het e-book

Je kent haar niet. Maar ze weet precies wie jij bent. Heb jij Een meisje in de trein al gelezen?

Follow me on Facebook  Bloglovin  Twitter  Instagram  Youtube