Het boek 12 maanden zwanger van Wil en Tien – uitgebreide recensie

12 maanden zwanger recensie boek wil en tien

Alles wat Willemijn en Martine vinden dat je moet weten over zwanger zijn en de eerste drie maanden als moeder. Dat kan je allemaal lezen in het boek 12 maanden zwanger  geschreven door Willemijn van Lochem en Martine Heemskerk. Zij nemen je mee vanaf de positieve zwangerschapstest totdat je baby drie maanden oud is. Al jaren volg ik hen trouw en geniet ik van hun inspirerende, positieve en eerlijke video’s en blogs die zij delen. Ook heb ik veel van Willemijn en Martine mogen leren over het moederschap door de jaren heen. Die kennis kan ik extra goed gebruiken nu ik moeder ben van Lucas (bijna 2 jaar). De jongste zoon van Willemijn (Gijs) scheelt namelijk een maandje met Lucas en dat zorgt voor veel herkenning. Dat deze twee beste vriendinnen met elkaar een boek hebben uitgebracht vond ik geen verrassing; ik ben dolblij dat hun waardevolle inzichten gebundeld zijn in een eyecatcher van een boek. 12 maanden zwanger vond ik dan ook geweldig om te lezen en ik hoop dat je net zo kunt genieten van deze uitgebreide recensie. Veel leesplezier!

Over 12 maanden zwanger

Yes, ZWANGER! Maar wat mag ik wel en niet eten als ik zwanger ben? Wil ik thuis of in het ziekenhuis bevallen? Heb ik écht alles van die uitzetlijst nodig? En hoe hebben andere moeders die eerste drie maanden met hun baby ervaren? In 12 MAANDEN ZWANGER vertellen Willemijn & Martine je alles over zwanger zijn en de eerste drie maanden als moeder. Ze nemen je mee vanaf de positieve zwangerschapstest totdat je baby drie maanden oud is. Een boek met tips over alle onderwerpen die je de komende twaalf maanden tegenkomt zoals schommelende hormonen, zwangerschapskwaaltjes, een buik die niet op de foto past, kledingstruggles, ritme vinden met een newborn en een baby die niet wil slapen. Het staat vol met onmisbare checklists, het grote verzorgings-ABC, een speciale ‘Pagina Voor je Vagina’ en een compleet stappenplan voor een verdrietige baby.

Willemijn & Martine nemen geen blad voor de mond en vertellen je naast alle praktische informatie, over hun eigen zwangerschappen, bevallingen en kraamweken met een flinke dosis humor en kwetsbaarheid. Ze zijn open en eerlijk over hoe zij deze bijzondere fase in hun leven hebben ervaren en willen hiermee alle moeders die dit lezen inspireren en ondersteunen. 12 MAANDEN ZWANGER is jouw beste vriendin tijdens je zwangerschap en de periode erna! Wil & Tien got your belly!

Over Wil en Tien

Willemijn van Lochem (1990) en Martine Heemskerk (1988) zijn twee beste vriendinnen uit Groningen. Willemijn is moeder van Jelle en Gijs en Martine is moeder van Maik. Sinds 2009 vloggen en bloggen zij al samen. Op hun YouTube kanaal Wil & Tien en Instagramaccounts (@wilvantien en @tienvanwil) inspireren zij dagelijks tienduizenden vrouwen over het moederschap en positief leven. Meer Wil & Tien? Check ook hun blog 2WMN.nl.

Mijn mening over 12 maanden zwanger

Hoera, afgelopen weekend viel 12 maanden zwanger bij mij op de mat. Nee, ik ben niet zwanger, maar wél fan van Willemijn en Martine. Ik volg hun blog en YouTube-kanaal al heel wat jaren en geniet van hun positieve, vrolijke en eerlijke content die zij met hun achterban delen. Ook mag ik altijd veel leren over het moederschap van deze twee beste vriendinnen op een erg toegankelijke manier. Zij zetten mij regelmatig aan het denken hoe ik de beste moeder voor Lucas kan zijn, maar zonder dat ik mijzelf en mijn relatie vergeet. Die eerlijkheid (en bijbehorende kwetsbaarheid) is ook terug te lezen in het boek. Willemijn en Martine nemen je mee door alle trimesters met de bijbehorende tips, ervaringen, adviezen en inzichten die zij tijdens hun zwangerschappen hebben opgedaan. Ik vond het erg herkenbaar om hier weer over te lezen en dacht vaak terug aan hoe het was tijdens de zwangerschap van Lucas. Eigenlijk zou ik hebben gewild dat ik het boek toen kon lezen, dan had ik veel gevoelens een betere plek kunnen geven. Die onzekerheid wat er allemaal op je afkomt tijdens een zwangerschap, wat je moet regelen, hoe die eerste weken met een baby gaan… Oh het boek had een hoop schuldgevoel en twijfels weggenomen haha.

Het boek 12 maanden zwanger was echt een cadeautje om te ontvangen. Het boek staat vol mooie foto’s, illustraties, gesprekken tussen Willemijn en Martine en daardoor voelde het echt ‘gezellig’ toen ik het boek aan het lezen was. Het is net alsof je met vriendinnen op de bank zit te kletsen over deze speciale periode waarin er een wondertje in je buik mag groeien. Mijn exemplaar is gesigneerd en daar ben ik natuurlijk heel erg trots op, want dat maakt het boek compleet. Met veel plezier heb ik de mooie, ontroerende en inspirerende verhalen gelezen die Willemijn en Martine in hun boek hebben verwerkt. 12 maanden zwanger heeft mij geraakt, omdat het vanuit het hart geschreven is. Ik heb zelf al een zwangerschap meegemaakt, maar toch genoot ik van elke bladzijde. Ik zou het elke mommy to be aanraden om dit boek te gaan lezen, zodat je met nog meer vertrouwen aan dit onvergetelijke avontuur mag beginnen.

Yes, welkom op de wereld 12 maanden zwanger en gefeliciteerd Willemijn & Martine met jullie boekbaby!

12 maanden zwanger | Willemijn van Lochem & Martine Heemskerk | ISBN 9789082917802 | Prijs €29,95 | 208 pagina’s | november 2018 | Klik hier om 12 maanden zwanger te bestellen

Veel liefs, Dagmar