Books

Recensie ‘Het Nieuwe Nietsdoen’ door Gerhard Hormann

Het nieuwe NietsdoenEen volle agenda, onrustig in je hoofd, gedachtes die heen en weer vliegen, steeds kortere nachten… We leven in een maatschappij waarin alles 24/7 doorgaat. Als je even niet kijkt op je telefoon ‘mis’ je tweets, posts, berichten… Maar is dit missen echt zo belangrijk? We multitasken erop los, maar gelukkiger worden we er niet van. We leven steeds efficiënter en ik heb meer dan ooit behoefte aan rust. Mijn leven is regelmatig een flinke achtbaan vol uitersten, maar ik ben zoekende naar balans. Niet dat ik letterlijk behoefte heb aan een saai leven, maar wel aan meer tijd om simpeler te leven. Ik kijk regelmatig in boekhandels en Het nieuwe nietsdoen zag ik gelijk liggen. Ik heb het boek inmiddels uitgelezen en het houdt mij nog elke dag bezig. Lees en bekijk nu mijn recensie!

Het verhaal
We hebben het drukker dan ooit, voelen ons constant opgejaagd en slapen korter dan vorige generaties. De helft van alle werknemers klaagt nu al over te veel stress, terwijl de overheid juist van ons verwacht dat we er nog een schepje bovenop doen. Gaan we in reactie daarop nog harder rennen en nog driftiger multitasken? Of proberen we in plaats daarvan al die overbodige ballast kwijt te raken en eindelijk tot rust te komen? Gelukkig realiseren steeds meer mensen zich dat het roer in hun leven om moet. Vrije tijd blijkt de ultieme luxe.

Het Nieuwe Nietsdoen
In het Nieuwe Nietsdoen beschrijft schrijver Gerhard Hormann hoe hij met vallen en opstaan de kunst van het nietsdoen onder de knie kreeg. Wat ooit begon met het versneld aflossen van zijn hypotheek, bleek de voorbode van een compleet ander leven. Zelf vergelijkt hij zijn huidige bestaan met dat van een ballonvaarder die elke keer weer een zandzak overboord gooit en steeds hoger en vrijer boven de aarde zweeft.

Als je meer dan de helft van het boek hebt onderstreept en het niet komt door de hoeveelheid fouten die erin staan, dan is dit erg bijzonder. Ik heb heel veel boeken gelezen, maar er zijn er weinig die mij zo aan het denken hebben gezet. Voor het laatst was dit bij het boek Het geluk project van Gretchen Rubin, maar dit was toch al ruim vijf jaar geleden (ook echt een aanrader trouwens!). Nu kan ik eindelijk oprecht vertellen dat ik er nog eentje aan dit lijstje mag toevoegen, namelijk Het Nieuwe Nietsdoen. De auteur Gerhard Hormann heeft een heel fijne schrijfstijl die je echt weet te raken met een flink portie humor erbij. Ik verbaasde mij ontzettend over de herkenbare situaties die hij weet te schetsen, soms is het bijna eng goed!

Tips & trucs
Ik was erg toe aan meer rust in mijn leven en ik probeer hier dagelijks ook aan te werken. Tips en trucs hiervoor kon ik om deze reden dan ook goed gebruiken en Het Nieuwe Nietsdoen, kwam daardoor precies op het goede moment in mijn handen. Er wordt in gedeeld hoe je het geheim kunt ontdekken van een heerlijk simpel leven, maar je kunt je leven natuurlijk zo simpel maken zoals je zelf wilt. Ik vind het kunnen werken echt ontzettend fijn, maar het ontspannen er omheen lastiger. In Het Nieuwe Nietsdoen wordt onder andere gedeeld waarom zelfs in onze vrije tijd zelfs alles draait om efficiëntie en rendement, terwijl echte luxe eigenlijk vooral een ontspannen leven is zonder onhaalbare targets en strakke deadlines. En dat alles staat of valt met de luxe van een gezond lichaam, maar ook dat nietsdoen niets met zweverigheid te maken heeft. De westerse consumptiemaatschappij draait namelijk nog altijd om constante bereikbaarheid, zo is wifi al net zo vanzelfsprekend als warm water. Ik vond dat erg grappig omschreven, maar het is helaas wel waar. We voelen rust als we ons we verbonden zijn met wifi of beter gezegd: Home is where the Wifi connects automatically.

Leven en genieten kun je op talloze manieren invullen, zoals je ook zelf je eigen richtingaanwijzers mag plaatsen. Maar welke richting je ook inslaat, zodra je afbuigt van de kudde of vooruitholt, krijg je met dezelfde problemen te maken. Geloof me: nietsdoen is écht een kunst. Het is spitsroedenlopen, tegen de stroom in zwemmen, laveren en improviseren. Je moet op de een of andere manier van die voortdenderende sneltrein af zien te komen zodner dat de boel ontspoort en zonder dat je je uigerangeerd voelt. Het is de gulden middenweg tussen hollen en stilstaan, tussen leven en een loopbaan.

Nietsdoen blijkt makkelijker gezegd dan gedaan, want van alle WAO’ers heeft inmiddels 50 procent last van psychische klachten. Maar om daarom nog slimmer te gaan multitasken terwijl je ook de keuze hebt om relaxed te leven, dan lijkt mij dit laatste een stuk aantrekkelijker. Maar de verwachtingen van de maatschappij en onze omgeving worden steeds hoger en het is lastig om daar niet altijd in mee te gaan. Auteur Hormann gaat er voor het gemak van uit dat mensen die dit boek lezen graag nietsdoen of dolgraag zouden willen weten hoe je dit nu eigenlijk moet doen. Ik behoorde tot de laatste categorie, maar na het lezen van deze topper heb ik er veel beter een beeld bij hoe ik dit kan toepassen in de praktijk. Niet elke dag lukt dit evengoed, maar het is in ieder geval een goed begin voor een betere balans tussen werk en ontspannen. En ik wil heel graag dit stukje afsluiten met de interessante vraag die in het boek werd gedeeld: Hoeveel van wat je doet, doe je voor jezelf en hoeveel voor de buitenwereld?

Een echte eye-opener waardoor je bewuster wilt gaan leven aan de hand van de tien stappen tot een simpeler én gelukkiger leven. Dankzij Het Nieuwe Nietsdoen ging ik van een druk bestaan, naar het leren onthaasten, meer genieten en het ervaren van ontspanning. Extra grappig dat ik in het begin van het boek niet eens tijd had om een boek uit te lezen! Het nieuwe nietsdoen zouden meer mensen moeten proberen, echt een aanrader!

Aantal sterren: ✩✩✩ [5/5]
Titel: Het Nieuwe Nietsdoen, Auteur: Gerhard Hormann, Uitgeverij: Just Publishers, Prijs: €14,95, Aantal pagina’s: 237,  ISBN 978 9089 752 94 9

Verlang jij ook naar een rustiger leven met minder stress en druk?